This article analyses four of the most prominent city discourses and introduces the lens of urban vitalism as an overarching interdisciplinary concept of cities as places of transformation and change. We demonstrate the value of using urban vitalism as a lens to conceptualize and critically discuss different notions on smart, inclusive, resilient and sustainable just cities. Urban vitalism offers a process-based lens which enables us to understand cities as places of transformation and change, with people and other living beings at its core. The aim of the article is to explore how the lens of vitalism can help us understand and connect ongoing interdisciplinary academic debates about urban development and vice versa, and how these ongoing debates inform our understanding of urban vitalism.
DOCUMENT
When it comes to City Logistics, the need to innovate comes from multiple directions. Greenhouse gas emissions must be drastically reduced while at the same time maintaining a vibrant and healthy economy, demanding robust action from each and every sector, including transport. At the same time, competition for scarce and precious common resources in a city (open and green space, an attractive and healthy nvironment, safety, clean air and low noise levels) puts political and societal pressure on supply networks to innovate in order to do more with less consumption of these scarce resources. This needs to be achieved not only by means of low-GHG-emission vehicles, but with less noise, less danger, less local pollution harmful to citizens, fewer transport movements and reduced need for roads and parking spaces.
DOCUMENT
Report in English on the results of the international Master Class by Stadslab on intercultural park design. The case described is a design for for a park in Eastern Ukrainian city of Melitopol. A redevelopment strategy is proposed for its historic Gorky Park (1936). The book also contains essays by intercultural cities expert Phil Wood and introductions by Marc Glaudemans, Beatriz Ramo and Olexandr Butsenko.
DOCUMENT
Dit project onderzoekt ontwikkelperspectieven voor de krimpende stad door het realiseren van de Degrowth Daily, een themakrant over Degrowth en de krimpende stad. Tot nu toe wordt de ‘krimpende stad’ vooral als probleem neergezet en is er weinig aandacht voor alternatieve ontwikkelingsperspectieven. Twee vragen staan centraal in dit project: in hoeverre biedt Degrowth een ontwikkelperspectief voor de krimpende stad? En in hoeverre is de krimpende stad geschikt als proeftuin voor praktijken van Degrowth? Het startpunt van het project vormt de notie dat zowel Degrowth als de krimpende stad groei als het dominante ontwikkelingsparadigma in onze samenleving bevragen. De één doet dit vanuit economisch en ecologisch perspectief, de ander vanuit stedenbouwkundigperspectief. Het concept Degrowth raakt de laatste jaren steeds meer in zwang, getuige een toenemende stroom aan academische publicaties, conferenties en andersoortige initiatieven. Er is echter nog weinig over Degrowth vanuit stedenbouwkundig perspectief geschreven. Dit project bouwt voort op het concept ‘kleiner groeien’ (Hermans, 2016) en onderzoekt in hoeverre dit concept mogelijkheden biedt te werken aan een perspectief van “environmental sustainability, social justice and well-being”. De twee onderzoeksvragen worden geadresseerd middels een gerichte literatuurstudie De vondsten hieruit worden getoetst doormiddel van actieonderzoek in de “krimpregio” Parkstad-Limburg. Aan de hand van een focusgroep, interviews en een stakeholder engagement workshop brengt dit onderzoek diverse stakeholder perspectieven samen. Deze perspectieven worden aan de hand van diverse vertelvormen gepresenteerd in de themakrant Degrowth Daily. Deze krant beoogt het maatschappelijke en wetenschappelijke debat over perspectieven voor ‘de krimpende stad’ te verbreden.