Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat voortijdig schooluitval het gevolg is van een keten aan processen. Twee belangrijke pijlers onder dit levensloopmodel zijn: onvoldoende basisvaardigheden in taal en rekenen en weinig motivatie voor en betrokkenheid bij onderwijs. In Nederland wordt dit model getoetst in een project Preventie in de Keten. Wellicht wordt hiermee duidelijk welke kwetsbare leerlingen gebaat zijn met extra ondersteuning en hoe docenten hierop in kunnen spelen. In: Profiel, 2012 afl. 7
MULTIFILE
Het doel van dit pilotonderzoek is om een beschrijving te geven van de neuropsychologische en LVB-kenmerken van jongvolwassen reclassanten. Daarnaast wordt, op basis daarvan, een aanzet geboden tot handvatten voor de bejegening en behandeling in de reclasseringspraktijk en voor vervolgonderzoek. Hieruit volgen de onderzoeksvragen: 1 Hoe ziet de groep onder reclasseringstoezicht-gestelde jongvolwassenen er uit betreffende LVB-kenmerken als intellectuele en adaptieve beperkingen? 2 Hoe ziet de groep onder reclasseringstoezicht-gestelde jongvolwassenen er uit betreffende neuropsychologische kenmerken? 3 Welke handvatten voor de praktijk en adviezen voor onderzoek kunnen worden geformuleerd op basis van de bevindingen uit vraag 1 en 2?
MULTIFILE