Introductie van een nieuwe kijk op monitoring als instrument van communicatiemanagement. De auteurs gaan uit van een strategische invulling van communicatiemanagement, waarin monitoring eerder een mentaliteit is dan slechts een 'tool'.
DOCUMENT
Communicatiemanagement wordt weleens een kritische succesfactor voor organisaties genoemd. Maar wat betekent dat? De auteurs laten zien dat de term kritische succesfactor of kritieke succesfactor vaak niet veel meer betekent dan "heel belangrijk" of "cruciaal". Zij pleiten er voor de term kritieke succesfactor te reserveren voor die situaties waarin de uitvoering van communicatiemanagement een cruciale rol speelt bij het behalen van de organisatiedoelen: een geslaagde campagne bijvoorbeeld. De term kritische succesfactor reserveren ze voor strategisch communicatiemanagement, waarbij de organisatie mede vanuit communicatieperspectief invulling krijgt. Communicatiemanagement speelt dan op strategisch beleidsniveau een belangrijke rol.
DOCUMENT
Nederlandse communicatieopleidingen op hbo-niveau richten zich per definitie op de beroepspraktijk van de communicatieprofessional. Voor de inrichting van het curriculum wordt gebruik gemaakt van beroepsniveauprofielen en competentieprofielen. Bij de daadwerkelijke invulling van het curriculum op het niveau van lessen, workshops, coachingstrajecten e.d. is het bovendien van belang dat de betrokken docenten ervaring hebben in de beroepspraktijk. Het management van de opleidingen betrekt dit aspect dan ook in het aannamebeleid. Dit rapport spitst zich toe op de actuele situatie aan de School voor communicatiemanagement (Scom), maar staat model voor alle communicatieopleidingen in het reguliere Hbo. Meer in het bijzonder wordt gefocust op overheidscommunicatie, sinds 2003 een van de afstudeerrichtingen aan de Scom. In het kader van de accreditatie 2004 heeft de Scom overheidscommunicatie als bijzonder kwaliteitskenmerk benoemd. Via overheidscommunicatie (lectoraat en kenniskring, afstudeerrichting, publicaties) maakt de Scom zichtbaar dat de combinatie onderzoek en onderwijs binnen het hoger beroepsonderwijs tot een duidelijk eigen kleur leidt: praktijkgericht en actueel. De resultaten van het onderzoek worden ingebracht in de afstudeerrichting.
DOCUMENT
Weergave van een onderzoek naar de visie van topmanagers op communicatiemanagement en de consequenties van die visie voor de invulling van communicatiemanagement in organisaties, aan de hand van een analogie van het verhaal van Mozes en Adron. In de praktijk vullen slechts weinig communicatiefunctionarissen hun werk in als een manager. Toch wordt communicatiemanagement ook in de praktijk gezien als een terrein waarvoor specifiek strategisch beleid ontwikkeld dient te worden. Echter, dat wordt dan dikwijls gezien als een aangelegenheid van het topmanagement. Net als Mozes heeft de topmanager een woordvoerder (Adron) in dienst om op een goede manier te verwoorden wat de topmanager heeft te zeggen. De topmanager voert evenwel zelf het woord als er meer mee gemoeid is dan alleen een relatie onderhouden/bestendigen met een publieksgroep. Als de publieke opinie in het geding is, treedt de topmanager zelf naar voren. His master's voice is de communicatiemanager dan ook niet, want de master gebruikt zelf zijn voice.
DOCUMENT
Ingezonden reactie op een artikel in het zelfde tijdschrift, waarin communicatiemanagement vooral werd neergezet als een vakgebied waarin het draait om intuotie en persoonlijkheid. De auteurs waarschuwen in hun reactie voor het gevaar daarvan voor de professionalisering van communicatieamanagement.
DOCUMENT
Hoe is het gesteld met het communicatiemanagement? Zijn communicatiemanagers wel managers of communiceren zij slechts alleen het beleid dat door anderen wordt gemaakt? In dit artikel wordt ingegaan op de belangrijkste bevindingen in het proefschrift "Communicatiemanagers: visies van topmanagers van Zweekhorst.
DOCUMENT
Aim of the researchAim of this study is to understand which approach (expert or process orientated) sport club consultants use in succesfully raising the organizational capacity of voluntary sport clubs in the northern part of the Netherlands. Around 130 professional sport club consultants are active in the northern part of the Netherlands, but it is not clear which approach they use in raising the organizational capacity of the clubs within a specific context and if this approach is effective. Theoretical backgroundA sport club with great organizational capacity has the ability to offer their sport, now and in the future, in a sustainable and socially responsible way to (potential) members. Dutch voluntary sport clubs (VSCs) are facing several challenges in perceived consumerist behavior by members (Van der Roest, 2015), demands by the government to attribute to the social policy agenda (Coalter, 2007) and declining number of members in complex contexts (Wollebæk, 2009). Between 300-500 sport club consultants, mostly funded by local governments or sport associations, are tasked to raise the organizational capacity of these VSCs in the Netherlands Most consultants play an expert role delivering generic interventions on specific topics as recruiting volunteers, sponsorships or positive behavior support. The other consultants play a process consultation role in which a holistic strategic change approach is used for more sustainable organizational development (Schein, 1999). The context of the organizations (VSC’s) is determining which approach is the best in developing the organizational capacity. But most of the time consultants use the same, mostly expert role, in consulting the organizations (Boonstra & Elving, 2009). Therefore it is not clear which approach (expert or process orientated) sport club consultants in the Netherlands use in raising the organizational capacity of VSC’s in different contexts. Methodology, research design, and data analysisThe study will be conducted from March 2017 till the end of July 2017 in the northern part of the Netherlands. In March we have started .with identifying successful sport club consultants in three steps: these steps show a qualitative description of the current competences, approaches and interventions (repertoire) as seen by the sport club consultants in our target group:1) A group of experts have been gathered to formulate criteria for the competences, approaches and interventions of a successful process orientated sport club consultant. 2) The criteria from step 1 are validated by theory about organizational development and consulting of organizations. Thereafter the criteria are processed into a digital survey 3) The survey has been send to n=130 sport club consultants in the northern part of the Netherlands. 4) Based on the output of the survey, profiles will be developed of different types sport club consultants (process orientated, mediator, supporter, coach, expert) and the approaches per type of consultant. For each profile a ranking will be made based on which criteria (from step 1) the consultants meet. This ranking will be used to make a selection of successful sport club consultants to conduct research in five multiple case studies. From June on multiple case studies will be conducted in which five process consultants are working with a VSC. A case study protocol will be developed that observe the consultant in three sessions at the club In addition interviews will be conducted with the consultant, the board of the club, and other relevant stakeholders. With a cross-case synthesis patterns will be developed in the way the consultants worked and how these approaches were interpreted and valued by the various stakeholders. Results, discussion, and implications/conclusionsIn the expected results both approaches and interventions (repertoire) of the consultant as their competences and qualities are analyzed which will result in the profiling of the active sport club consultants. We also gain insights in which approach of the sport club consultants is the most effective in raising the organizational capacity of a VSC in a given context. New insights on how consultants can successfully contribute to the sustainable organizational development of VSCs will be presented.
DOCUMENT
De rol van internet en intranet in overheidscommunicatie. Niet zomaar 'nieuwe' communicatiemiddelen. Intranet is veel eer te beschouwen als een nieuwe communicatieomgeving waar andere communicatiemiddelen (oud en nieuw) een plaats in kunnen krijgen.
DOCUMENT
In veel teksten als rapporten of scripties moet je een conclusie formuleren en die weten te onderbouwen met bijvoorbeeld onderzoeksresultaten. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je met jouw tekst de lezers zult overtuigen. Om dat te kunnen moet je conclusie(s) en argumenten voor je lezers helder weergeven. Dat vinden veel studenten erg lastig. Het kan helpen voor je rapport of scriptie een argumentatiestructuur op te zetten. Hierin geef je jouw conclusie(s) en de bijbehorende argumenten schematisch weer. In deze tekst probeer ik duidelijk te maken hoe.
DOCUMENT
Het liber amicorum voor James Stappers, grondlegger van de universitaire studie Communicatiewetenschap in Nederland, heeft als belangrijke peiler: openbare communicatie. In dit perspectief bekijken Van Ruler en Zweekhorst wat public relations is.
DOCUMENT