Het liber amicorum voor James Stappers, grondlegger van de universitaire studie Communicatiewetenschap in Nederland, heeft als belangrijke peiler: openbare communicatie. In dit perspectief bekijken Van Ruler en Zweekhorst wat public relations is.
DOCUMENT
Paper presented at Etmaal van de Communicatiewetenschap
DOCUMENT
Presentatie op Etmaal van de Communicatiewetenschap 2016, 4 februari 2016, Amsterdam - Geen Full text beschikbaar
DOCUMENT
Study about voluntary use of mobile apps to promote behaviour change presented at the Etmaal voor de Communicatiewetenschap
LINK
Deze studie richt zich op bloggen op dagbladsites en de betekenis hiervan voor dagbladen. De centrale vraag van het onderzoek is hoe de praktijk van het bloggen op dagbladsites de journalistiek bij die dagbladen beïnvloedt. Hebben bloggers invloed op journalistieke producties, het werk van journalisten en de nieuwsselectie en -presentatie? Om vast te stellen welke invloed bloggers hebben die actief zijn op dagbladsites, zijn inhoudsanalyses uitgevoerd en vervolgens interviews gehouden met drie soorten bloggers: journalisten, expertbloggers en burgerbloggers bij vier landelijke dagbladen (Volkskrant, Trouw, NRC Handelsblad en De Telegraaf), één gratis dagblad (DAG) en twee regionale dagbladen (TCTubantia en AD/Utrechts Nieuwsblad). Daarnaast zijn er gesprekken gevoerd met redacteuren die verantwoordelijk zijn voor het blog-deel op de website.
DOCUMENT
Presentation on Etmaal 2020 about patient practitioner interaction in health communication. "Etmaal van de Communicatiewetenschap" is the annual conference for all communciation science scolars in the Netherlands, Flanders, and beyond. On the 6th and 7th of February 2020 it was hosted by the Amsterdam School of Communication Research (ASCoR) at the University of Amsterdam.
DOCUMENT
Weergave van een onderzoek naar de visie van topmanagers op communicatiemanagement en de consequenties van die visie voor de invulling van communicatiemanagement in organisaties, aan de hand van een analogie van het verhaal van Mozes en Adron. In de praktijk vullen slechts weinig communicatiefunctionarissen hun werk in als een manager. Toch wordt communicatiemanagement ook in de praktijk gezien als een terrein waarvoor specifiek strategisch beleid ontwikkeld dient te worden. Echter, dat wordt dan dikwijls gezien als een aangelegenheid van het topmanagement. Net als Mozes heeft de topmanager een woordvoerder (Adron) in dienst om op een goede manier te verwoorden wat de topmanager heeft te zeggen. De topmanager voert evenwel zelf het woord als er meer mee gemoeid is dan alleen een relatie onderhouden/bestendigen met een publieksgroep. Als de publieke opinie in het geding is, treedt de topmanager zelf naar voren. His master's voice is de communicatiemanager dan ook niet, want de master gebruikt zelf zijn voice.
DOCUMENT
Introductie van een nieuwe kijk op monitoring als instrument van communicatiemanagement. De auteurs gaan uit van een strategische invulling van communicatiemanagement, waarin monitoring eerder een mentaliteit is dan slechts een 'tool'.
DOCUMENT
This study utilises a quantitative observation study on student journalists (n=47), as well as reconstruction interviews with experienced editors and reporters in newsrooms (n=12), to understand how Dutch journalists search, select, and verify sources online. Through the recording of screen activity, we show that search strategies are heavily influenced by how the search engine sorts and ranks potential sources. Eventual selection of sources remains relatively traditional, focused on legacy media and their websites. Moreover, online news production clearly challenges the verification process. Results suggest that journalists use no explicit but only so-called hybrid methods of verifications, such as background checks of websites and social media accounts, and cross-checking of sources.
LINK
Hoe is het gesteld met het communicatiemanagement? Zijn communicatiemanagers wel managers of communiceren zij slechts alleen het beleid dat door anderen wordt gemaakt? In dit artikel wordt ingegaan op de belangrijkste bevindingen in het proefschrift "Communicatiemanagers: visies van topmanagers van Zweekhorst.
DOCUMENT