There is a need to assess communication in daily life situations for people with speech and language disorders. Although language proficiency and communication in daily life are correlated, their relationship is far from linear or straightforward. This paper aims to demonstrate the usefulness of the construct of communicative participation by unravelling the relationship and overlap between participation and communication. We explored the relationship between communication, participation, and communicative participation by reviewing common definitions mentioned in the literature. Next, we evaluated to what extent communication plays a role in each of the World Health Organization’s International Classification of Functioning (ICF) “Activity and Participation” chapters by counting how many items in each chapter should be considered for describing communicative participation.
MULTIFILE
Communicative participation is the primary outcome of speech and language therapy for people with communication disorders. However, there are no instruments that measure communicative participation from the perspective of adolescents and young adults. Moreover, little research has been conducted in which adolescents and young adults with various communication problems were asked about relevant participation situations in which they need to communicate. Before a new measurement instrument can be developed, it is necessary to explore adolescents’ and young adults’ views on their communicative participation.
MULTIFILE
This PhD research explores how speech and language therapists (SLTs) can enhance the communicative participation of children with developmental language disorder (DLD) through shared decision-making with parents and a strong focus on the child's personal and environmental context. The work is grounded in the International Classification of Functioning, Disability and Health – Children and Youth Version (ICF-CY) framework (WHO, 2007), and focuses on four key concepts: DLD, communicative participation, shared decision-making, and contextual factors.
MULTIFILE
aphasia, speech apraxia, blended careDeze aanvraag is onderdeel van een structureel samenwerkingsverband van het UMCG Centrum voor Revalidatie met de Hanzehogeschool, afdeling Logopedie en de RUG, afdeling Taalwetenschappen, University College of Groningen en Universitair Ziekenhuis Gent. Het project heeft ten doel het verbeteren van de kwaliteit van de logopedische behandeling van spraak- en taalstoornissen na hersenletsel. Hierbij staat telkens het verbinden van theoretische inzichten uit de literatuur met klinisch opgedane inzichten voorop.
Bij spraak-, taal-, stem- en gehoorproblemen wordt communiceren lastig. Dat heeft grote gevolgen voor de participatie van de persoon. In dit promotieonderzoek ontwikkelen we een instrument gericht op het meten van communicatieve participatie bij volwassenen met verschillende communicatieve problemen, die ook toegankelijk is voor mensen met afasie.
Bij afasie is spreken en begrijpen van taal lastig. Dat heeft grote gevolgen voor de participatie van de patiënt. In dit promotieonderzoek ontwikkelen we een meetinstrument gericht op communicatieve participatie van mensen met afasie.Doel Er zijn in Nederland geen bruikbare instrumenten om communicatieve participatie van mensen met afasie in kaart te brengen. Dit onderzoek heeft tot doel om zo'n instrument te ontwikkelen. We vertalen een itembank gericht op de communicatieve participatie bij mensen met afasie na niet aangeboren hersenletsel (NAH) en we ontwikkelen deze tot een betrouwbaar en valide meetinstrument. Resultaten Dit onderzoek loopt nog. Na afloop vind je hier de resultaten. Looptijd 01 september 2019 - 31 augustus 2023 Aanpak We vertalen de Communicative Participation Item Bank en ontwikkelen deze door. We gebruiken daarbij de methodologie van het internationale meetsysteem voor patiëntuitkomsten PROMIS. We maken de itembank afasievriendelijk op basis van criteria uit de literatuur. We onderzoeken alle klinimetrische meeteigenschappen volgens de COSMIN-methodologie.