Lectorale rede van Dave van Kann gehouden ter gelegenheid van zijn inauguratie als lector ‘Leren Bewegen in en rondom de School’ bij Lectoraat Move to Be van Fontys Sporthogeschool. Dave geeft in zijn rede aan op welke directe thematische focus hij zich in het bijzonder zal gaan richten in zijn lectorschap (de themalijnen Leren Bewegen en Beweegvriendelijke Omgeving). In lijn met de lectoraatsprojecten en -ambities geeft Dave zijn zienswijze op de thematiek ‘Leren Bewegen in en rondom de School’ weer en houd hij een pleidooi om in gezamenlijkheid met alle betrokkenen de komende jaren te werken aan een actieve generatie waarin bewegen meer vanzelfsprekend is en voor iedereen mogelijk.
DOCUMENT
Toekomstige professionals moeten complexe problemen kunnen oplossen. Hoeleren we dit hbo-studenten? Design thinking en ontwerpgericht onderzoek bieden beiden dezelfde logica voor het ontwerpen van onderbouwde oplossingenvoor complexe problemen. Ze verschillen in accent, met name in inhoudelijke uitgangspunten en de organisatie van het ontwerpproces. Zowel design thinkingals ontwerpgericht onderzoek zijn geschikt voor het oplossen van complexeproblemen, zeker als hun sterke punten in opeenvolgende ontwerpcycli wordengecombineerd.
DOCUMENT
Om veranderingen succesvoller en duurzamer te maken, om het werklezier en de draagkracht van teams te bewaken en om alle lerenden optimale ontwikkelkansen te bieden, is het belangrijk dat er veranderkeuzes gemaakt worden die gestoeld zijn op evidentie, ingebed in een helder beleid. Minder veranderen, maar doordacht en onderbouwd. Daar zijn praktisch bruikbare veranderkennis, opleiding en professionalisering voor nodig. Daar zetten we met het lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs (OVO) op in. Het doel is om inzichten, instrumentarium en modellen te ontwikkelen die helpen complexe veranderingen in onderwijs meer evidenceinformed te organiseren, te monitoren en evalueren en hiervoor capaciteit te ontwikkelen bij de organisatie en het team van onderwijsprofessionals.
DOCUMENT
Governments, fishermen, dredgers, nature organizations and researchers see that sand stocks are dwindling worldwide, while more and more sand from the North Sea will be needed to protect our coast against rising sea levels. We also extract a lot of sand in the Netherlands, especially from the North Sea. Every year we extract about 12 to 15 million cubic meters to protect our coast and about 15 million cubic meters as filling sand for roads and residential areas and for concrete and masonry sand. Every year we excavate a piece of seabed with the surface of the Schiermonnikoog island at a depth of about eighty centimeters. But our sand requirement continues to rise. Not only because we want to build more roads, homes and residential areas, but also because rising sea levels mean we need more and more sand for coastal protection. In this project a consortium of 21 partners and stakeholders will develop new knowledge and tools about the effects of sand extraction, with the goal to understand how it may be done sustainably despite the rising need for it. The project is led by Wageningen Marine Research and has been awarded funding under the ‘Onderzoek op Routes door Consortia’ (NWA ORC-call 2020/2021) scheme of the Dutch Research Council (NWO). Breda University of Applied Sciences will contribute with its MSP Challenge Simulation Platform, thereby developing and applying a bespoke sand extraction oriented North Sea edition, in close collaboration with data and simulation providing partners in the project.