Grote maatschappelijke opgaven vragen om strategische samenwerking tussen organisaties (overheid, bedrijven, non-profit organisaties), die elk een eigen belang of verantwoordelijkheid hebben in het realiseren van oplossingsrichtingen. In strategische samenwerkingen zit veel strijd, maar het is lastig die strijd productief te laten zijn. Als partijen te snel tot compromissen komen, of conflicten in het midden laten, leidt dit uiteindelijk niet tot duurzame oplossingen. Als conflicten wél op tafel komen, wordt meestal geprobeerd deze snel op te lossen, compromissen te sluiten, omdat wordt aangenomen dat onenigheid een succesvolle samenwerking in de weg staat. Er is daardoor relatief weinig aandacht voor het feit dat strijd ook productief – en dus positief – kan zijn, en innovatie en gezamenlijk leren juist kan bevorderen. Wij baseren ons pleidooi voor een ketenaanpak als een manier om productieve strijd te faciliteren op bevindingen uit een project in de internationale thee handelsketen en ervaringen met de ketenaanpak in een samenwerkingsverband op de arbeidsmarkt, House of Skills.
LINK
Conflict lies at the core of urban sustainability transitions and the indispensable structural changes that accompany them. In this chapter we examine the RESILIO project, a multi-actor collaboration in Amsterdam aiming to transition towards a 'climate proof' city through smart water retention systems on urban roofs. The focus is on the conflict that emerged during discussions about controlling the smart valves on the rooftops which are designed to prevent urban flooding. Using a discourse analytical framework, the study analyses participant interactions, conflicting positions, and discursive strategies employed by the partners involved in the initiative. Participants utilised several discursive strategies, including identity, stake, and accountability management, to manage their positions in the conflict and influence the discourse. The study highlights the challenges of addressing conflict that involves redefining accountability and responsibility between public and private actors in the collaborative setting of transition initiatives. By doing so the findings contribute to a deeper understanding of how conflict can shape learning processes and foster sustainable urban transitions.
DOCUMENT