In dit artikel willen wij bezien in hoeverre het belang van verantwoording en content voor de performance van bedrijfsprocessen in instrumenten voor organisatieverandering een rol speelt. In de praktijk blijken er in vele organisaties problemen te bestaan bij het afleggen van verantwoording en het waarborgen van contentkwaliteit (Bussel, Ector 2009). En dat terwijl in het grootste deel van de bestaande organisaties voortdurend geprobeerd wordt de performance van de bedrijfsprocessen te verbeteren door het inzetten van verschillende instrumenten van organisatieverandering.
DOCUMENT
Bijdrage aan briefwisseling over scholen in de kwlaiteitskunde, pleitend voor de contextuele school.
DOCUMENT
In het domein „verrichten‟ zijn professionele effectiviteit en professionele kwaliteit belangrijke handelingswaarden. Bij effectiviteit gaat het om de vraag of de professional daadwerkelijk de professionele doelen (of humanitaire waarden) realiseert. En bij professionele kwaliteit gaat het om de vraag hoe goed hij of zij dat doet. Voldoet het werk aan de professionele standaarden? Aan professionele kwaliteit dragen veel factoren bij, die niet alleen met de individuele reclasseringswerker te maken hebben maar ook met de context van de organisatie. Denk aan opleidingen, trainingen, beleid en kwaliteitssystemen, HRM beleid, arbeidsklimaat. Professionele kwaliteit van reclasseringswerkers zelf heeft te maken professionele expertise, die tot stand komt in een voortdurende interactie tussen expliciete algemene – en methodische kennis en systematische reflectie op impliciete ervaringskennis. Omdat het congres in het teken stond van het expliciteren en vergroten van deze ervaringskennis (practice based evidence) is in de workshop over professionele kwaliteit alleen bij de tweede vorm stilgestaan.
DOCUMENT