Bram Vermeulen is correspondent in Afrika voor onder andere de NOS, de VPRO en de NRC. Daarnaast maakt hij de prijswinnende en veelbekeken documentaires als 'Sahara' en 'De trek' over het continent. We praten met hem vanuit zijn woonplaats Kaapstad over de ontwikkelingen op het Afrikaanse continent en zijn onmogelijke baan om 54 landen te verslaan als correspondent. Zoals altijd schuwen Mendeltje en Ruud de grote thema's niet, dus verwacht een gesprek over corona, migratie, Black Lives Matter en het belang van genuanceerde berichtgeving.
MULTIFILE
Olaf Koens is correspondent voor RTL Nieuws in Istanbul. Vanuit zijn standplaats doet hij verslag over de ontwikkelingen in Turkije en het Midden-Oosten. We spreken met hem over de positie van Turkije op het wereldtoneel, zijn bezoek aan het vluchtelingenkamp Moria en over zijn liefde voor de Russische klassiekers en flat whites. In een gesprek van een uur doorkruisen we Rusland, Turkije, de Kaukasus en het Midden-Oosten, dus riemen vast en luister naar ons gesprek met Olaf.
MULTIFILE
Studenten in het beroepsonderwijs hebben vaak problemen met recontextualiseren. Door recontextualisatie verbinden studenten verschillende type kennis tot beroepskennis. Beroepskennis wordt opgevat als verborgen, situationele, episodische maar ook expliciete en gecodificeerde kennis. Dit artikel gaat in op de vraag hoe recontextualiseren door studenten in het beroepsonderwijs gestimuleerd kan worden. Twee gevalsstudies in het voorbereidend- en het middelbaar beroepsonderwijs zijn uitgevoerd, waar de eerste gevalsstudie ontwerptekeningen en de tweede gevalsstudie beroepsdilemma’s gebruikt om recontextualisatie van studenten te stimuleren. De eerste gevalsstudie laat zien dat ontwerptekeningen het recontextualiseren van studenten in het technische voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs kan ondersteunen. De ontwerptekeningen zetten studenten aan tot het verbinden van verschillende type kennis, waarbij docenten actief hun eigen beroepskennis expliciteerden. De resultaten van de tweede gevalsstudie laten zien dat het bespreken van beroepsdilemma’s studenten in het middelbaar beroepsonderwijs aanzet tot reflectie. Er werden geen verschillen gevonden in interacties tussen studenten en docenten en tussen studenten onderling. Wel werden er verschillen gevonden voor het beroep (ICT en Pedagogisch Werk). De twee gevalsstudies laten zien dat begeleiding van de docent ertoe doet bij het recontextualiseren van beroepskennis
DOCUMENT