This study examines how social networking facilitated by coworking spaces help entrepreneurs. Drawing on previous research in the different social science disciplines, a conceptual model is proposed that links coworking space interventions to social capital, and performance benefits. The model distinguishes three coworking interventions, i.e. design of the physical space, facilitative tools, and community management. Furthermore, the model differentiates bridging and bonding social capital. Nineteen interviews were conducted with entrepreneurs who work in three coworking spaces. The findings confirm the relationship between coworking space interventions, bridging and bonding social capital, and performance benefits. Theoretically, this study contributes in developing further knowledge about the increasing social value of coworking spaces. Managerially, this study highlights how the curation of collaborative workspaces can help promoting social capital as well as better conditions for individuals who seek to work in social environments.
DOCUMENT
This paper analyses how managed coworking spaces affect the innovation process of their members. Managed coworking spaces are working environments for independent professionals, with an active role of the manager of the space to foster collaboration and interaction. These locations emerged in the late 2000s and were designed to host people who endeavor to break isolation and to find a convivial environment that favors meetings and collaboration (Moriset, 2013). It is often taken for granted that coworking contributes to innovation (Botsman & Rogers, 2011). Earlier research discussed outcomes of coworking, such as cooperative working (e.g. Leforestier, 2009, Spinuzzi, 2012), getting access to new knowledge (van Winden et al., 2012), or having new business opportunities (Groot, 2013). Yet, it is not fully understood how coworking spaces can be effective in fostering these outcomes, and what role management could play. The managers of coworking spaces deploy a variety of strategies to foster interaction and collaboration, but there has been very little systematic analysis of the effects on interaction and innovation. This paper proposes a typology of strategic management tools applied by coworking spaces, and aims to shed light on the effectiveness for interaction and innovation. In the empirical part, we describe and analyze two coworking spaces in Amsterdam. The implications for proprietors of coworking spaces and policy makers are analyzed in view of the potential contributions of these spaces to local collaborations, knowledge transfer and new business opportunities.
DOCUMENT
The COVID-19 pandemic has led to many firms reassessing how to deal with their communities. In this study, we focus on a coworking space and examine how the management staff and its coworking community reacted to the pandemic. The uniqueness of coworking spaces is that the community is both the paying customer and it is an integral part of the coworking value proposition. For this paper, a case study in Amsterdam was analyzed and the symbiotic relationship between the coworking space and one of its key resources (the community) was examined. We build on dynamic capabilities theory to identify the processes of how a firm and its community maneuver through the pandemic. We propose that in vibrant times, firms and communities should work in close alignment in order to sense, seize, and transform resources and opportunities.
DOCUMENT
Het voormalige bedrijventerrein 'Cartesiusweg II' moet dé broedplaats voor creatieve circulaire bedrijven in Utrecht worden. Bestaande bedrijven en start-ups die gericht zijn op de circulaire economie kunnen zich hier vestigen. Zo kunnen ze (samen)werken in een inspirerende omgeving.Doel Onderzoeken hoe we het bedrijventerrein Werkspoorkwartier in Utrecht kunnen verbeteren, zodat het voor bedrijven aantrekkelijk wordt om zich hier te vestigen. Het zal een toonaangevende locatie en een 'Creatief Circulair Maakgebied' worden. Dit betekent dat het een werkterrein wordt dat ruimte biedt aan creatieve circulaire maakbedrijven. Ze kunnen hier samenwerken met elkaar, publieke organisaties en burgers op het gebied van duurzaamheid en hergebruik. Concreet betekent dit meer ruimte voor bedrijfslocaties en werkgelegenheidsgroei. Resultaten Het onderzoek loopt, en heeft al diverse artikelen, producten en prijzen opgeleverd: • Werkboek ‘Circulaire Ketens’ voor onderwijs en praktijk • Afstudeerproject Circular Coworking Spaces • Circulaire renovatieontwerpen voor gevel Vlampijpateliers • De circulaire potentie van gebouwen • Hoe meet je het effect van circulaire herontwikkeling? • Werkspoorkwartier winnaar ABN AMRO Circular Economy Award 2018 Looptijd 01 januari 2017 - 31 december 2021 Aanpak Het project wordt uitgevoerd door gebouweigenaren uit het gebied, gebouwontwikkelaars en mkb-bedrijven uit de bouw- en maaksector. Ze werken samen met studenten die onderzoek doen naar circulair ontwerp. Concreet worden de volgende zaken, verspreid over het gebied, aangepakt: realisatie van een experimentele circulaire proeftuin ‘Het Hof van Cartesius’ op een verwaarloosde groenstrook langs het spoor, waar ruimte komt voor startende, creatieve ondernemers; circulaire renovatie van bestaande gebouwen, waaronder de Lasloods/Voorbewerkingsloods van Werkspoor, tot locaties voor nieuwe bedrijvigheid in het gebied; ontwikkeling van een ‘circulaire hub’ voor innovatief en hoogwaardig hergebruik van materialen voor bouw en inrichting; transformatie van de verlaten industriële Werkspoorhaven tot een publieke ontmoetingsplek met duurzame horeca. Manier van samenwerken Er komt een breed netwerk aan kennis en expertise samen om dit project op te zetten: Naast de Hogeschool Utrecht dragen ook de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en de Universiteit Utrecht bij aan het project. Het Utrecht Sustainability Institute (USI) coördineert het project en de gemeente Utrecht, bouw- en sloopbedrijven en organisaties voor arbeidstoeleiding zijn als supporter met het project verbonden. Samen met de organisaties uit het gebied, de betrokken kennis- en onderzoeksinstellingen en studenten doen we onderzoek. Dit levert nieuwe inzichten op, die we gebruiken in het onderwijs.