Steden en wijken staan ook de komende jaren voor belangrijke opgaven op onder andere het gebied van armoede, duurzaamheid, veiligheid, welzijn en zorg. Deze complexe en taaie vraagstukken kunnen veelal niet door één of twee partijen van bovenaf worden opgelost. Ze vragen om een nieuwe aanpak met een grotere rol van de direct betrokkenen. Op steeds meer plekken in Nederland zien we dan ook dat groepen van diverse personen en organisaties met elkaar werken aan creatieve oplossingen voor vraagstukken op individueel, buurt- of wijkniveau. Zij bundelen hun krachten in nieuwe samenwerkingsverbanden om zo lokaal het verschil te maken. Deze samenwerkingsverbanden zorgen ten opzichte van het verleden voor verschuivende rollen, taken en (machts)verhoudingen. Er ontstaat een nieuw speelveld met deels nieuwe spelers en spelregels. Hoe je dit samenspel tussen burgers, ondernemers, maatschappelijke instellingen en gemeenten precies vorm moet geven, wordt nu uitgeprobeerd en ontdekt. Hoe verhouden bijvoorbeeld de burger en de professional zich tot elkaar? Welke complexe afhankelijkheden zijn er tussen de andere partijen? Heeft iedereen een gelijkwaardige stem? Tegen welke knelpunten lopen deze samenwerkingen op? Wat zijn belangrijke leerpunten en hoe kunnen we het leren over en binnen deze plekken optimaliseren? In dit boek gaan we aan de hand van tien casestudies en vijf interviews op zoek naar de antwoorden op deze vragen. Naast de grote verscheidenheid laten de voorbeelden ook zien dat de partijen op deze plekken in volle overtuiging gezamenlijk aan iets ‘nieuws’ bouwen ondanks hun verschillende achtergronden, belangen, denk- en werkwijzen. Daarmee zijn het voor ons plekken van hoop en verandering.
LINK
Stakeholders must purposely reflect on the suitability of process models for designing tourism experience systems. Specific characteristics of these models relate to developing tourism experience systems as integral parts of wider socio-technical systems. Choices made in crafting such models need to address three reflexivity mechanisms: problem, stakeholder and method definition. We systematically evaluate application of these mechanisms in a living lab experiment, by developing evaluation episodes using the framework for evaluation in design science research. We outline (i) the development of these evaluation episodes and (ii) how executing them influenced the process and outcomes of co-crafting the process model. We highlight both the benefits of and an approach to incorporate reflexivity in developing process models for designing tourism experience systems.
MULTIFILE
With information technologies becoming available on a growing scale, capturing large amounts of building information is becoming cheaper and economically viable. This is creating new challenges for real estate management organisations. Producing digital assets is one thing, managing them and knowing how to use them is another. The information management tasks and responsibilities of real estate management organisations therefore are becoming challenging and complex at the same time. Not in the least by the fact that in many situations, maintenance activities are outsourced to contractors and sub-contractors, creating maintenance networks. While building register information may be produced in the first place to fulfil the building owner’s needs, this research assumes building registers could also contribute to innovation in the greater maintenance network if the right form of data governance can be implemented. This paper, which is part of a larger research project, presents a research approach for investigating such governance designs for building registers. The approach is based on a qualitative research approach because it aims to address the stakeholders interests adequately and produce findings that are meaningful to all stakeholders for improving data governance in professional practice. Within a multiple case study methodology, an embedded case study design is presented that may provide a useful guide for researchers in this field. The proposed methodology will be used to conduct four in depth case studies. The intended outcome of this research is a theoretical framework that integrates data governance design factors with network innovation effects. It can be used to guide the design of (inter)organisational data governance programmes in maintenance networks.
MULTIFILE