Service of SURF
© 2025 SURF
Academic design research often fails to contribute to design practice. This dissertation explores how design research collaborations can provide knowledge that design professionals will use in practice. The research shows that design professionals are not addressed as an important audience between the many audiences of collaborative research projects. The research provides insight in the learning process by design professionals in design research collaborations and it identifies opportunities for even more learning. It shows that design professionals can learn about more than designing, but also about application domains or project organization.
Design en onderzoek zijn twee kennisgebieden die elk hun eigen tradities, methoden, standaarden en praktijken hebben. Deze twee werelden lijken behoorlijk gescheiden, waarbij onderzoekers onderzoeken wat er is en ontwerpers visualiseren wat er zou kunnen zijn. Dit boek slaat een brug tussen beide werelden door te laten zien hoe design en onderzoek geïntegreerd kunnen worden om een nieuw kennisveld te ontwikkelen. Dit boek bevat 22 inspirerende beschouwingen die laten zien hoe de unieke kwaliteiten van onderzoek (gericht op het bestuderen van het heden) en ontwerp (gericht op het ontwikkelen van de toekomst) gecombineerd kunnen worden. Dit boek laat zien dat de transdisciplinaire aanpak toepasbaar is in een veelheid van sectoren, variërend van gezondheidszorg, stedelijke planning, circulaire economie en de voedingsindustrie. Het boek bestaat uit vijf delen en biedt een scala aan illustratieve voorbeelden, ervaringen, methoden en interpretaties. Samen vormen ze het kenmerk van een mozaïek, waarbij elk stukje een deel van het complete plaatje bijdraagt en alle stukjes samen een veelzijdig perspectief bieden op wat toegepast ontwerponderzoek is, hoe het wordt geïmplementeerd en wat de lezer ervan kan verwachten.
The pace of technology advancements continues to accelerate, and impacts the nature of systems solutions along with significant effects on involved stakeholders and society. Design and engineering practices with tools and perspectives, need therefore to evolve in accordance to the developments that complex, sociotechnical innovation challenges pose. There is a need for engineers and designers that can utilize fitting methods and tools to fulfill the role of a changemaker. Recognized successful practices include interdisciplinary methods that allow for effective and better contextualized participatory design approaches. However, preliminary research identified challenges in understanding what makes a specific method effective and successfully contextualized in practice, and what key competences are needed for involved designers and engineers to understand and adopt these interdisciplinary methods. In this proposal, case study research is proposed with practitioners to gain insight into what are the key enabling factors for effective interdisciplinary participatory design methods and tools in the specific context of sociotechnical innovation. The involved companies are operating at the intersection between design, technology and societal impact, employing experts who can be considered changemakers, since they are in the lead of creative processes that bring together diverse groups of stakeholders in the process of sociotechnical innovation. A methodology will be developed to capture best practices and understand what makes the deployed methods effective. This methodology and a set of design guidelines for effective interdisciplinary participatory design will be delivered. In turn this will serve as a starting point for a larger design science research project, in which an educational toolkit for effective participatory design for socio-technical innovation will be designed.
In the past decade additive manufacturing has gained an incredible traction in the construction industry. The field of 3D concrete printing (3DCP) has advanced significantly, leading to commercially viable housing projects. The use of concrete represents a challenge because of its environmental impact and CO2 footprint. Due to its material properties, structural capacity and ability to take on complex geometries with relative ease, concrete is and will remain for the foreseeable future a key construction material. The framework required for casting concrete, in particular non-orthogonal geometries, is in itself wasteful, not reusable, contributing to its negative environmental impact. Non-standard, complex geometries generally require the use of moulds and subsystems to be produced, leading to wasteful, material-intense manufacturing processes, with high carbon footprints. This research proposal bypasses the use of wasteful scaffolding and moulds, by exploring 3D printing with concrete on reusable substructures made of sand, clay or aggregate. Optimised material depositing strategies for 3DCP will be explored, by making use of algorithmic structural optimisation. This way, material is deposited only where structurally needed, allowing for further reduction of raw-material use. This collaboration between Neutelings Riedijk Architects, Vertico and the Architectural Design and Engineering Chair of the TU Eindhoven, investigates full-scale additive manufacturing of spatially complex 3D-concrete printed components using multi-material support systems (clay, sand and aggregates). These materials can be easily shaped multiple times into substrates with complex geometries, without generating material waste. The 3D concrete printed full-scale prototypes can be used as lightweight façade elements, screens or spatial dividers. To generate waterproof components, the cavities of the extruded lattices can be filled up with lightweight clay or cement. This process allows for the exploration of new aesthetic, creative and circular possibilities, complex geometries and new material expressions in architecture and construction, while reducing raw-material use and waste.
Het doel van dit interdisciplinaire SIA KIEM project Fluïde Eigenschap in de Creatieve Industrie is te onderzoeken of en hoe gedeelde vormen van eigenaarschap in de creatieve industrie kunnen bijdragen aan het creëren van een democratischer en duurzamer economie, waarin ook het MKB kan participeren in digitale innovatie. Het project geeft een overzicht van beschikbare vormen van (gedeeld) eigenaarschap, hun werking en hoe deze creatieve professionals kunnen ondersteunen bij de transitie naar de platformeconomie. Dit wordt toegepast op een concrete case, dat van een digitale breimachine. Naast het leveren van een goede praktijk, moet het project leiden tot een groter internationaal onderzoeksvoorstel over Fluid Ownership in the Creative Industry, dat dieper ingaat op de beschikbare eigendomsoplossingen en hoe deze waarde zullen creëren voor de creatieve professional.