In the context of new media art, the intrinsic interplay of disciplines poses constant learning challenges to the artists, as it requires a continuous acquisition and reconfiguration of knowledge. This article seeks to understand to what extent knowledge processes of creation, transfer and adoption contribute to the creative collaborative outcomes of new media artists, by investigating: i) explicit and tacit knowledge flows of new media artists; ii) strategies for knowledge creation, transfer and adoption; iii) contexts in which these processes are facilitated. Based on qualitative methods, findings indicate that the way in which artists learn and interact is related to their personality; values such as openness, curiosity, respect or trust shape the context for a shared interest in knowledge creation, adoption, and exchange. A holistic approach to knowledge-creating place (‘Ba’) contributes to understanding the fluid contexts in which creative processes occur.
MULTIFILE
The 'Media Battle' is a concept for a competitive one-week pressure-cooker contest, in which students develop a creative product for companies or other organisations. It brings together education, research and professional practice, with benefits for all parties involved. We guide participating organisations to develop a detailed problem description ensuring that descriptions are sufficiently clear and focused for students to work on during a week. Students spend the week developing their concept such that it can be pitched to their client organisation. Students are trained in pitching and are coached in developing creative concepts. Several groups have the same client. On the last day, clients select their favourite concept, while a jury selects a winner among the concepts of different clients. Most concepts are further developed in 'regular courses', while some concepts, usually the winning ones, are subject of further development in the curriculum. In this article we will describe our experiences with media battles and discuss critical success and failure factors.
Many attempts in measuring the pulse and potential of a creative city have been undertaken during the last decade or so. Popular notions like Creative City or Creative Class were coined and catered for policy-makers and urban developers, which try to explain how to create and retain prosperity and affluence by applying these concepts to actual city-making. It sounded like a magical formula ready to come true.
Het Nederlands Openluchtmuseum (NOM) wil actief bijdragen aan een duurzame samenleving met zijn kennis van materialen, producten, diensten en culturele tradities die eeuwenlang functioneerden binnen circulaire gemeenschappen. Ondanks technologische vernieuwing en globalisering heeft het NOM de overtuiging dat deze historische kennis kan bijdragen aan duurzame producten voor de toekomst. Het NOM wil een structurele samenwerking met de creatieve sector om meetbare impact te realiseren binnen en buiten het museum voor de transitie naar een circulaire samenleving. Daarvoor wil het graag zijn collectie en kennis toegankelijk maken voor ontwerpers. Belangrijke praktijkvragen daarbij zijn: Welke rol kan het museum spelen i.s.m. ontwerpers? Hoe kan relevante kennis van het NOM toegankelijk en toepasbaar worden gemaakt voor ontwerpers? Hoe creëer je samen met ontwerpers de gewenste impact in de samenleving? Op basis hiervan is de onderzoeksvraag geformuleerd: Hoe kunnen maatschappelijke organisaties zoals het NOM relevante kennis en artefacten toegankelijk en toepasbaar maken voor ontwerpers t.b.v. meetbare impact voor een circulaire samenleving? Deze onderzoeksvraag is vertaald naar enkele sub-vragen over definities van duurzaamheid en circulariteit, de verwachte rollen van museum en ontwerpers, de gewenste structuur van samenwerking en over de rol van prototypen om de gewenste impact te realiseren. Naast het NOM als MKB, participeren in dit project twee creatieve ondernemers (1 MKB, 1 ZZP-er) die zijn geselecteerd op basis van hun specifieke ontwerpkwaliteiten, hun ervaringen in samenwerken met partners en hun kennis van circulair ontwerp. Samen met docent-onderzoekers en ontwerpstudenten van ArtEZ onderzoeken zij deze vragen. De belangrijkste projectresultaten zijn: prototypen, getest op gewenste maatschappelijke impact; een rapport dat beschrijft hoe het NOM kan samenwerken met de creatieve sector om bij te dragen aan ‘Nederland circulair’; en presentatie- en netwerkbijeenkomsten om kennis te delen en te bouwen aan het netwerk van stakeholders om beoogde impact te realiseren.