Informal learning spaces create opportunities for children and youth to develop their talents and to experience new social roles. In recent years, several public libraries in the Netherlands have established makerspaces to empower youth by facilitating the development of their digital skills in conjunction with their creativity. The Amsterdam Public Library created a network of makerspaces (Maakplaats021) and provided training for the makerspace-coaches. These coaches – former librarians or other professionals – have a central role in the makerspace and fulfill several functions. This contribution describes informal learning of children in these makerspaces and distills critical features that enforce learning through the lens of children aged 8–12 and their makerspace-coaches.
DOCUMENT
Conceptual design for The Rock Your Dream Chair. This is a collaborative intervention with Tim van den Burg, a creative maker from Breda, the Urban Living Lab Breda, and THE SPACE, which aims to give a voice to local communities in voicing their dreams for the future (of the places where they live).
DOCUMENT
Abstract from the authors: "In this paper we discuss our experiences of facilitating collaborative creative activities within healthcare. The study consists of a larger case study on innovation scouting with the staff at the emergency room backed up by a series of seven retrospective mini-case studies. By means of discussing our experiences we identify some insights and challenges. Challenges for design facilitators working in this domain relate to: 1) dealing with the clash of professional eco-systems, the informal designers’ way of working with the formal and procedural healthcare operations; 2) Positioning yourself ‘at the right table’ in order to find backing for concepts; and, 3) steering the intertwined processes of developing strategic direction and concrete products and services on the floor." Tanja van der Laan is spatial designer, lecturer and researcher, creative research group HKU Design (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht).
MULTIFILE
A Europe-wide revival of the idea of bildung as a goal for education has been gaining momentum for a couple of decades. The main idea is that bildung enables teachers, researchers and policy makers “… to explore the ways in which education might be about something more than simply the transmission of our facts and values to the next generation,” to use a quote by Gert Biesta, the Dutch professor of educational theory and pedagogy at the University of Edinburgh. Others often narrow bildung down to a process of becoming a whole person or cultivating one’s self towards civic excellence. Those ideas come from an older tradition with bildung thinkers such as the 19th century Prussian minister of education, Wilhelm von Humboldt, who promoted bildung as a key objective of public education.
DOCUMENT
In deze deelstudie is literatuuronderzoek gedaan naar het concept 'vrijplaatsen' binnen diverse maatschappelijke contexten, ook in historisch perspectief. Vervolgens wordt op twee vragen een antwoord gezocht: Wat maakt vrijplaatsen pedagogisch? Wat kan de waarde en rol zijn van de kunsten bij het ontwerpen van een pedagogische vrijplaats.
DOCUMENT
Hoe kun je de impact van een ontwerpende aanpak op maatschappelijke opgaven versterken? Hoe kan een Programma Ontwerpende Aanpak daaraan bijdragen en wat is daarvoor nodig? Vanuit de ambitie van staatssecretaris Gunay Uslu om de inzet van ontwerp te versterken, is een pilot opgezet onder het penvoerderschap van CLICKNL om tot een meerjarig programmavoorstel te komen. Een team van ontwerpers en onderzoekers ging begin 2023 aan de slag met deze ontwerpopgave. Onze rol als onderzoekers is daarbij ook om te kijken naar wat er al is en scherper te krijgen wat we eigenlijk bedoelen als we het hebben over een ontwerpende aanpak in het kader van maatschappelijke opgaven. Maatschappelijke vraagstukken zijn complex en vaak gekoppeld aan grotere missies en transities op het gebied van o.a. klimaat, energie, landbouw en wonen. Het belang en de impact van deze transities reiken verder dan Nederland. Het zijn multinationale of zelfs mondiale vraagstukken. Wij nemen daarom een kijkje over de grens en gaan op zoek naar andere perspectieven op een ontwerpende aanpak. Hoe doen ze dat eigenlijk in andere landen? En wat kunnen we daarvan leren? Een eerste verkenning binnen ons netwerk leverde verrassende reacties op. In andere landen wordt vaak jaloers naar Nederland gekeken als het erom gaat hoe een ontwerpende aanpak en vooral ontwerpend onderzoek wordt gewaardeerd en gestimuleerd. Op onze beurt refereren wij in Nederland graag naar publicaties van de Design Council in Engeland en zijn we onder de indruk van het werk van het Danish Design Center. Is het gras dan echt altijd groener aan de overkant? Moeten we ons niet juist concentreren op hoe we elkaar aanvullen als het gaat om het samen aanpakken van maatschappelijke opgaven? We gingen in gesprek met een twaalftal onderzoekers, ontwerpers en andere changemakers die werkzaam zijn in Denemarken, Zweden, Engeland (UK) en voor de Europese Unie (EU). En we vroegen naar hun perspectieven op de waarde en rol van een ontwerpende aanpak ten aanzien van maatschappelijke opgaven. In dit stuk brengen we de gesprekken en reflecties samen om een beeld te schetsen van hoe het eraan toegaat in de landen die in onze ogen vooroplopen als het gaat om de toepassing van zo’n ontwerpende aanpak. Ter inspiratie.
MULTIFILE
Stakeholders must purposely reflect on the suitability of process models for designing tourism experience systems. Specific characteristics of these models relate to developing tourism experience systems as integral parts of wider socio-technical systems. Choices made in crafting such models need to address three reflexivity mechanisms: problem, stakeholder and method definition. We systematically evaluate application of these mechanisms in a living lab experiment, by developing evaluation episodes using the framework for evaluation in design science research. We outline (i) the development of these evaluation episodes and (ii) how executing them influenced the process and outcomes of co-crafting the process model. We highlight both the benefits of and an approach to incorporate reflexivity in developing process models for designing tourism experience systems.
MULTIFILE
In media audience research we tend to assume that media are engaged with when they are used, however ‘light’ such engagement might be. Once ‘passive media use’ was banned as a reference to media use, being a media audience member became synonymous with being a meaning producer. In audience research however I find that media are not always the object of meaning making in daily life and that media texts can be hardly meaningful. Thinking about media and engagement, there is a threefold challenge in relation to audience research. The coming into being of platform media and hence of new forms of media production on a micro level that come out of and are woven into practices of media use, suggests that we need to redraft the repertoire of terms used in audience research (and maybe start calling it something else). Material and immaterial media production, the unpaid labour on the part of otherwise audience members should for instance be taken into account. Then, secondly, there is the continuing challenge to further develop heuristically strong ways of linking media use and meaning making, and most of all to do justice, thirdly, to those moments and ways in which audiences truly engage with media texts without identifying them with those texts.
DOCUMENT