Het Handboek Cultuureducatie in de Pabo voert de lezer telkens verder in op het gebied van cultuureducatie in het primair onderwijs en op de pabo. Het bevat praktisch toepasbaar materiaal en reikt alle achtergrondinformatie aan die docenten en managers nodig hebben om binnen de Pabo zelf met het onderwerp aan de slag te gaan. En het bevat een schat aan teksten die gebruikt kunnen worden als studiemateriaal voor studenten.
DOCUMENT
Deze publieksversie richt zich op professionals uit het onderwijs of het culturele veld, die geïnteresseerd zijn om ‘lerend’ met elkaar samen te werken aan cultuureducatie. De publicatie bestaat uit zes onderdelen. In 'Onderzoek' introduceren we het onderzoek zoals wij dat uitvoerdden in de jaren 2017-2021. In ‘Vragen’ beantwoorden wij de vragen die ons gedurende het onderzoek vaak door betrokkenen gesteld werden. In ‘Tool’, introduceren wij de gesprekstool Ruimte die wij gedurende het onderzoek samen met betrokkenen ontwikkelden. Omdat betrokkenen daarnaast vaak behoefte aan voorbeelden hebben, presenteren wij vervolgens drie ‘Verhalen’ van leergemeenschappen. De ‘Processen’ maken zichtbaar hoe enkele leergemeenschappen te werk gingen. Tot slot presenteren we enkele ‘Werkvormen’ die betrokkenen, indien gewenst, kunnen gebruiken om meer grip te krijgen op een ‘lerend’ samenwerkingsproces.
DOCUMENT
Verslag voor adviesraad Cultuureducatie met Kwaliteit Groningen
DOCUMENT
Interne tussenrapportage aan Stichting Kunst & Cultuur en Compenta-partners met betrekking tot het onderzoek naar de leergemeenschappen cultuureducatie in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit II
DOCUMENT
In de jaren 2017-2019 is er door onderzoekers van de Hanzehogeschool Groningen, in opdracht van K&C/Compenta onderzoek gedaan naar ‘leergemeenschappen cultuureducatie’.
DOCUMENT
Het is een opwindende tijd om als docent beeldende vorming in een museum te werken. Kunst en cultuureducatie staan hoog op de politieke agenda. Er wordt een steeds groter beroep op culturele instellingen gedaan om cultureel erfgoed in te zetten voor het bevorderen van sociale cohesie. Culturele instellingen worden in toenemende mate afgerekend op hun maatschappelijke relevantie.
DOCUMENT
In het jaar 2017-2018 is er t.b.v. CMKII door onderzoekers van het Kenniscentrum Kunst & Samenleving onderzoek gedaan naar ‘leergemeenschappen cultuureducatie’ in opdracht van K&C en Compenta partners.
DOCUMENT