In deze workshop brengen we u op de hoogte van de resultaten van het onderzoek naar vernieuwende onderwijspraktijken, grenspraktijken tussen werkveld en opleiding van vijf lerarenopleidingen. De workshop geeft inzicht vanuit het beoogde curriculum (het plan) in de daadwerkelijke uitvoering van de vernieuwende curricula van vijf praktijken in Nederland.
In het eerste artikel in deze Terugkoppeling is uitgelegd waarom reparatie en onderhoud weinig aandacht krijgen in het techniekonderwijs in het algemeen vormend onderwijs (AVO) en waarom daar iets aan zou moeten veranderen. We haken hierop in door in dit artikel een lessenserie in groep 7 van het basisonderwijs te beschrijven. Deze serie ging over onderhoud, waarbij de taalontwikkeling van de leerlingen een speerpunt was. De titel van de lessenserie drukt eigenlijk al uit waar het over gaat: ‘lang leve je spullen’. Dat heeft natuurlijk betrekking op de waardering voor tastbare producten, op duurzaamheid en op je eigen portemonnee, en dat kwam in de lessen ook allemaal aan de orde. De lessen zijn online op video te bekijken. Die video’s laten zien met hoeveel plezier en diepgang er aan dit onderwerp werd gewerkt, met hoofd, hart en handen.
De invoering van een competentiegericht curriculum op een lerarenopleiding is theoretisch een lineair proces, maar in de praktijk blijken er tal van belemmeringen te zijn. Zowel de organisatie, als de docenten en de studenten hebben beperkingen als het gaat om de invoering van deze innovatie.