Crime script analysis as a methodology to analyse criminal processes is underdeveloped. This is apparent from the various approaches in which scholars apply crime scripting and present their cybercrime scripts. The plethora of scripting methods raise significant concerns about the reliability and validity of these scripting studies. In this methodological paper, we demonstrate how object-oriented modelling (OOM) could address some of the currently identified methodological issues, thereby refining crime script analysis. More specifically, we suggest to visualise crime scripts using static and dynamic modelling with the Unified Modelling Language (UML) to harmonise cybercrime scripts without compromising their depth. Static models visualise objects in a system or process, their attributes and their relationships. Dynamic models visualise actions and interactions during a process. Creating these models in addition to the typical textual narrative could aid analysts to more systematically consider, organise and relate key aspects of crime scripts. In turn, this approach might, amongst others, facilitate alternative ways of identifying intervention measures, theorising about offender decision-making, and an improved shared understanding of the crime phenomenon analysed. We illustrate the application of these models with a phishing script.
MULTIFILE
Het project Cracking the Criminal Mind is een samenwerking tussen politie-experts en studenten. In een learning community wordt getracht om te anticiperen op nieuwe, frauduleuze verdienmethodes. Welke strategieën zouden criminelen – al dan niet gebruikmakend van nieuwe digitale afschermingsmethodes – kunnen bedenken om geld te verdienen en om uit zicht te blijven van politie en justitie? Het identificeren van innovatieve criminele verdienmethoden vindt plaats in een learning community waar politie-experts en studenten met verschillende soorten kennis en expertise samenkomen. Deelnemers aan de learning community denken ook na over strategieën om de geïdentificeerde verdienmethoden tijdig te herkennen en te verstoren.
Deze publicatie richt zich vooral op het concept Design Based Research,gezien vanuit het perspectief van de bijna 40 lectoren die de hogeschool rijk is. Dit lectoratenoverzicht kan worden beschouwd als een atlas of reisgids waarmee de lezer een route kan afleggen langs de verschillende lectoraten. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de Service Economy worden beschreven in hoofdstuk 2. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Vitale Regio worden beschreven in hoofdstuk 3. De lectoraten die actief zijn op het gebied van Smart Sustainable Industries worden beschreven in hoofdstuk 4. De lectoraten die actief zijn op het gebied van de hogeschoolbrede thema’s Design Based Education en Research worden beschreven in hoofdstuk 5. Tenslotte wordt er in hoofdstuk 6 een eerste aanzet gedaan om één of meer verbindende thema’s of werkwijzen te ontdekken in de aanpak van de verschillende lectoraten. Het is niet de bedoeling van deze publicatie om een definitief antwoord te geven op de vraag wat NHL Stenden precies bedoelt met het concept Design Based Research. Het doel van deze publicatie is wel om een indruk te krijgen van wat er allemaal gebeurt binnnen de lectoraten van NHL Stenden, en om nieuwsgierig te worden naar meer.