Het lopende 25-jarige jubileumjaar vormde de aanleiding voor SKC (Stichting voor Kennis en sociale Cohesie) om een verkennend onderzoek uit te zetten naar het functioneren van haar oudste programma, het Mentorproject. Vanuit het lectoraat Jeugd en Samenleving van Hogeschool Inholland hebben wij dit onderzoek verricht. Hoe functioneert het SKC Mentorproject en wat valt hiervan te leren voor schoolse/buitenschoolse activiteiten?
DOCUMENT
Educatieve uitgave Bedrijfsethiek voor HBO Doelgroepen: HEO, HTO, HBO Personeel en Arbeid, Hoger Hotel Onderwijs, Hoger Toerisme Onderwijs, HBO Educatieve Opleidingen Mens en Maatschappij. Hoofdstukken over: - Ethiek - Waarden en normen - Ethische stelsels - Ethiek als proces - Beroepsethiek - Bedrijfsethiek en MVO - Bedrijfscode en Integer management - Ethiek en Marketing - Ethiek en Reclame - Ethiek en HRM/Personeelsbeleid - Ethiek en Horeca - Ethiek en Toerimse - Mensenrechten en Bedrijfsleven - Stappenplan ethiek - Debatteren over ethiek
DOCUMENT
Binnen twintig jaar een duurzaam voedselsysteem? Dat is mogelijk, vinden studenten en docenten van HAS Hogeschool. De bal ligt niet alleen bij de boeren; alle partijen in het voedselsysteem moeten mee in de verandering. In het onderwijs is toekomstdenken nodig.
DOCUMENT
Hoewel de eindtermen voor het vreemdetalenonderwijs gericht zijn op communicatieve vaardigheden, blijkt in de praktijk dat veel leerlingen maar beperkt (leren) communiceren in de vreemde taal. Om een brug te slaan tussen de vakdidactische theorie en de vakdidactische ontwikkeling van leraren-in-opleiding in de (stage)praktijk hebben Charline Rouffet, Irene de Kleyn, Marleen IJzerman, Catherine van Beuningen en Rick de Graaff een observatie-instrument ontwikkeld dat gebaseerd is op principes van communicatief taalonderwijs, en dat het vakdidactisch handelen van leraren moderne vreemde talen (in opleiding) observeerbaar en evalueerbaar maakt. Het instrument kan zowel door lerarenopleiders en stagebegeleiders als door leraren-in-opleiding zelf gebruikt worden voor observeren, feedback geven of ontwerpen van onderwijs. Hun artikel laat zien hoe het observatie-instrument is geëvalueerd op validiteit, betrouwbaarheid en praktische bruikbaarheid en hoe het kan worden ingezet.
LINK
Zin in zin is een methode voor levenbeschouwing. Kenmerken van de vernieuwde Zin in Zin Een methode voor HAVO én VWO: ieder hoofdstuk bevat verdiepingsstof voor de VWO-leerling in de vorm van aparte paragrafen en Z-opdrachten. Een eigen website met nieuws, index, werkvormen (debatteren en een werkstuk maken) aanvullende stoffen en opdrachten. Een - bij de actualiteit aansluitend - nieuw ontwikkeld hoofdstuk over Social Media en de digitale wereld. Een inhoudelijke opzet die gelegenheid biedt voor ieder van de vier profielen een specifiek leerprogramma aan te bieden: Inhoud Zin in Zin HAVO/VWO (editie 2012) Gezamenlijke hoofdstukken hst 1 Heeft het leven zin? hst 2 Wie is de mens? hst 3 Inleiding ethiek hst 4 Geweld Profielspecifieke thema's hst 5 Sociale media en de digitale wereld (N&T, C&M, E&M) hst 6 Genetische manipulatie bij mensen (C&M, N&T, N&G) hst 7 Euthanasie (N&G, N&T, C&M) hst 8 Bedrijfsethiek (E&M) hst 9 Reclame (E&M, C&M)
DOCUMENT
Jongerenraden, niemand heeft er ooit van gehoord en uit onderzoek blijkt dat ze ook niet functioneren. Afschaffen dus maar? Zeker niet, meent promovenda Dana Feringa, met wat praktische aanpassingen kunnen ze een belangrijke rol spelen voor burgerschap van jongeren.
LINK
Trias Pedagogica, een onafhankelijk advies- en trainingsbureau voor interculturele pedagogiek, opvoeding en vaderschap, ontwikkelde de methodiek Opvoeddebatten met Marokkaanse vaders. Opgeleide trainers passen deze methodiek toe in groepsgesprekken met vaders over hun opvoeding, inmiddels met vaders van diverse etnische achtergronden door het hele land. De methodiek is beschreven door onderzoekers, op basis van literatuurstudie, documenten van Trias Pedagogica, interviews met trainers en vaders, observaties van bijeenkomsten.
LINK
Dierenwelzijn is een actueel en veelzijdig thema dat steeds meer aandacht krijgt in de maatschappij en het onderwijs. Dit inspiratiedocument hoort bij de gelijknamige documentaire en helpt docenten om het onderwerp op een educatieve, prikkelende en interactieve manier in de klas te behandelen. Met concrete opdrachten, discussievragen en verdiepingsopdrachten worden studenten uitgedaagd kritisch na te denken over ethische dilemma’s. Zo ontstaat inzicht in de impact van menselijk handelen en maatschappelijke keuzes rondom dierenwelzijn. Dit onderzoek is geproduceerd door het lectoraat Human-Animal Interactions
DOCUMENT