LINK
Voor een goede voorbereiding op La Marmotte (een fietstocht in de Franse Alpen met 5221 hoogtemeters) lijkt het verstandig om de nodige klimkilometers te maken. Dit is echter lang niet voor alle (Nederlandse) deelnemers mogelijk, gezien de vlakke omgeving waarin zij wonen. Hoe nadelig is dit eigenlijk? Gebruik je andere spieren tijdens het bergop fietsen vergeleken met op vlak terrein fietsen? Of gebruik je je spieren anders? Op deze en andere aanverwante vragen probeer ik in dit artikel een antwoord te geven.
In dit project is een quick-scan model ontwikkeld om de potentie van deelsystemen in stadswijken te voorspellen. Door gebruik te maken van voertuigdata van aanbieders van deelmobiliteit, evenals sociaal-demografische, economische en ruimtelijke kenmerken, worden voorspellingen gedaan over het aantal vertrekken van deelfietsen en deelscooters per zone. Deze gegevens zijn geïntegreerd in een quick-scan model binnen een digital twin omgeving, waardoor ambtenaren en andere experts inzicht krijgen in de potentiële vraag naar deelmobiliteit per zone.Deelmobiliteit is bezig aan een opmars in Nederland. Deze ontwikkeling verloopt echter met vallen en opstaan, omdat gemeenten en aanbieders nog onvoldoende inzicht hebben in de potentie van deelmobiliteit in verschillende gebieden.Met het quick-scan model kunnen gemeenten een eerste inzicht krijgen in de gebieden waar deelmobiliteit kansrijk is, gebaseerd op de huidige marktcondities. Op basis van deze inzichten kunnen gemeenten een plan opstellen voor de verdeling van de capaciteit en het aantal plekken voor deelmobiliteit over de verschillende gebieden in de stad. Clients: Tour de Force & Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat