Uit het voorwoord van Erlijn Eweg: Het bruist op De Uithof. Tienduizenden studenten en medewerkers van Hogeschool Utrecht, de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht zijn er aan het werk. Er zijn grote plannen met het gebied, dat zich ontwikkelt van universiteitscentrum De Uithof tot het Utrecht Science Park, waar bedrijven en kennisinstellingen samen werken aan kennisvermeerdering. Een duurzame aanpak staat daarbij hoog op de agenda. De omslag naar een duurzame samenleving is een speerpunt van Hogeschool Utrecht (HU). In het speerpuntprogramma ‘De Omslag – duurzame ontwikkeling met Utrechtse energie’ versterken we duurzaamheid in onderzoek en onderwijs, samen met partners en externe partijen. Met het programma De Omslag als katalysator werken studenten en medewerkers van de HU aan duurzame oplossingen. De HU maakt samen met andere ‘bewoners’ van De Uithof deel uit van de kerngroep Duurzame Uithof. Deze kerngroep wil De Uithof verduurzamen op de terreinen energie, gebouwen, mobiliteit en water. Daarom is de technische faculteit van de HU in het collegejaar 2010-2011 van start gegaan met het project De Duurzame Uithof, onder leiding van Wilko Planje, projectleider. Het project is mogelijk gemaakt door de Gemeente Utrecht. Er zijn vier werkgroepen ingericht, voor ieder thema één. Iedere werkgroep wordt begeleid door een docent. Studentenprojecten en toepassingsgericht onderzoek leidden zo tot bruikbare aanbevelingen voor onze partners. In dit boekje vertellen we u er meer over.
DOCUMENT
Jongeren op de fiets: geen optimale combi wanneer ze gebruik maken van hun smartphone en zich al bellend, facebookend, append, muziek luisterend of filmpjes kijkend door het verkeer manoeuvreren. Minister Schultz bereidt zelfs een wettelijk verbod voor, voor deze ‘relatief nieuwe en belangrijke risicofactor in het verkeer’. In opdracht van de Provincie Utrecht rondde PubLab samen met twee creatieve partijen een onderzoek af naar dit complexe vraagstuk. Binnen het gegeven advies uit dit onderzoek vormt een meerjarige interventiestrategie voor deze jonge doelgroep en haar belevingswereld het uitgangspunt.
DOCUMENT
Enkele vrij abstracte concepten van krachten zijn prima te verkennen aan de hand van fietsen als context. Leerlingen zijn ermee bekend en daardoor zal het meer aanspreken dan een auto of raket als vervoersmiddel. Op het Festival of Physics, georganiseerd door het Institute of Physics, gaven Alan Denton en James de Winter hier een workshop over.
DOCUMENT
Voor een goede voorbereiding op La Marmotte (een fietstocht in de Franse Alpen met 5221 hoogtemeters) lijkt het verstandig om de nodige klimkilometers te maken. Dit is echter lang niet voor alle (Nederlandse) deelnemers mogelijk, gezien de vlakke omgeving waarin zij wonen. Hoe nadelig is dit eigenlijk? Gebruik je andere spieren tijdens het bergop fietsen vergeleken met op vlak terrein fietsen? Of gebruik je je spieren anders? Op deze en andere aanverwante vragen probeer ik in dit artikel een antwoord te geven.
DOCUMENT
Meer fietsen kan een bijdrage leveren aan het tegengaan van congestie, lokale luchtvervuiling, lage leefbaarheid, onveiligheid, persoonlijke gezondheid en het verlagen van CO2 emissies. Om fietsbeleid in Amsterdam beter te informeren geeft dit rapport een overzicht van kennis over fietsstimulering vanuit de wetenschappelijke literatuur in binnen en buitenland. Als eerste wordt de achtergrond uiteengezet: (2) de ontwikkeling van het gebruik en beleid in Nederland en enkele buitenlandse voorbeelden. Daarna volgt een uitgebreid overzicht van de vanuit de wetenschap gefundeerde (3) determinanten die de keuze voor de fiets als vervoersmiddel bepalen, we besluiten met een (4) conclusie en advies.
DOCUMENT
Het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab) van Hogeschool Utrecht (HU) lanceert samen met service design-bureau Ideate interventies om ouderen te stimuleren tot veiliger fietsgedrag. De interventies zijn gebundeld in het rapport ‘Zolang ik fiets’ en ontwikkeld in opdracht van de gemeenten Amersfoort en Dronten en het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
DOCUMENT
Beschrijving hoe volwassenen die gedialyseerd worden fietsen tijdens hun dialyse ervaren, zodat potentiële bevorderende en belemmerende factoren konden worden geïdentificeerd.
LINK