This research addresses the question on how Delfzijl can take advantage of the dykes referred to recreational activities within the next five years. In order to investigate this problem statement, the elaboration was started with the definition of research questions and secondary research. Here, brochures, websites, books and other researches were used to gather significant information about Delfzijl. Next, quantitative and qualitative research methods were used in order to collect data and information about the different stakeholders, the current situation of the municipality and the expectations of the people concerning the future. Thus, a fieldtrip was done to interview stakeholders and to distribute questionnaires to the sample. Additionally, a benchmarking was done with the German city `Nessmersiel` in order to compare and discover development possibilities. The research outcome is that Delfzijl suffers from a decreasing population number, a low level of recreational attractiveness and lack of money. Many people claim that the dyke is a significant resource that should be used for recreational developments. Hereby, developments can be done on a small budget.
DOCUMENT
Dit deskonderzoek gaat in op de kansen die inwoners van de dorpen en buurtschappen rondom de Eemshaven en de haven van Delfzijl zien voor behoud en verbeteringen van de leefbaarheid van hun dorp of wijk. Hierbij is voor zo ver mogelijk geput uit beschikbare dorpsvisies, omdat daaruit vooral blijkt wat dorpsinwoners belangrijk vinden als het gaat om de toekomstige leefbaarheid van hun dorp. Echter, niet ieder dorp beschikt over een dorpsvisie en ook een aantal worden nog geactualiseerd. Er is ook gebruikgemaakt van (dorps)websites en andere relevante rapporten die voor de bredere regio interessant zijn.
DOCUMENT
In het project Wij & Wadvogels worden enerzijds diverse inspanningen geleverd om noodzakelijke kwaliteitsverbetering in het Waddengebied voor broedende, rustende en foeragerende vogels te bewerkstelligen. Dat zijn bijvoorbeeld ingrepen in het landschap die gedaan worden, zoals het aanleggen van vogeleilandjes of verkweldering. Anderzijds wordt er in het project gericht op de uitbreiding en verbetering van mogelijkheden voor natuur- en vogelrecreatie, zodat bewoners en bezoekers het Waddengebied en haar soortenrijkdom optimaal kunnen beleven. Vogelbescherming Nederland, Waddenvereniging, Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Landschap Noord-Holland, It Fryske Gea, Het Groninger Landschap, Rijkswaterstaat, provincies Noord-Holland, Fryslân en Groningen participeren in het project. In latere fasen sluiten mogelijk andere partners daarbij aan, zoals gemeenten, particuliere grondeigenaren, Agrarische Natuurverenigingen en waterschappen. Het European Tourism Futures Institute (ETFI) draagt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de monitoring onder bezoekers, bewoners en ondernemers in het Waddengebied.
DOCUMENT
Het project ontwerpt de waterstofhub; het collectieve markt- en distributiesysteem voor lokale industriële clusters, waarmee de industrieën in Delfzijl tot de noodzakelijke investeringsbeslissingen kunnen komen om gezamenlijk daadwerkelijk de transitie naar waterstof kunnen maken. In de hub worden op portfoliobasis vraag en aanbod gematched en wordt de levering en afname integraal, technisch operationeel, marktconform en commercieel geregeld. Alle partijen (zowel de producent als de afnemer) kunnen hiervoor op de hub contracten op maat afsluiten en transacties realiseren. Het project ontwerpt een digitaal handelsplatform om deze matching te kunnen operationaliseren, inclusief de organisatorische, contractuele, wettelijke kaders om dit mogelijk te maken.Het project realiseert een werkend proof-of-concept handelsplatform op ‘Madurodamschaal’, in het fysieke waterstofnetwerk van ENTRANCE (WING), gebaseerd op de vraag- en aanbodgegevens en de commerciële en markttechnische condities van de industriële partijen uit Delfzijl.Het project wordt uitgevoerd door een consortium van meer dan 20 industriële partijen, Baringa, SINZ, Kikkers Advies, NET-ZERO-NL, ENTRANCE, Groningen Seaports, gesteund door de Provincie Groningen, Chemport Europe en HyNorth, en wordt mede gefinancierd door middel van een subsidieaanvraag bij het Nationaal Programma Groningen (NPG).
Groningen Seaports heeft het lectoraat gevraagd om desktop-onderzoek te doen met als doel wensen en ideeën voor het behoud en verbeteren van de lokale leefbaarheid in kaart te brengen, zodat Groningen Seaports een overzicht krijgt van welke informatie er bestaat en ontbreekt en aan welke concrete leefbaarheidsmaatregelen kan worden bijgedragen. De focus hierbij is op de volgende dorpen en buurtschappen:• Omgeving Eemshaven: Oudeschip, Oosteinde, Roodeschool, Spijk, Bierum, Nooitgedacht,Polen, Koningsoord, Vierhuizen Uithuizen en Uithuizermeeden• Omgeving haven Delfzijl: Delfzijl, Meedhuizen, Woldendorp, Termunterzijl, Wagenborgen,Tjuchem, Farmsum, Borgsweer en Termunten en WeiwerdBeschikbare bronnen waren: dorpsvisies, algemeen regionale en provinciale visies en beleidsstukken. In algemene zin bleek dat vanuit veel dorpen behoefte was aan extra inzet op behoud van voorzieningen, w.o. ov, een (goed onderhouden) ontmoetingsplaats zoals een dorpshuis en woningen, vooral voor starters en ouderen.Groningen Seaports heeft het lectoraat gevraagd om desktop-onderzoek te doen met als doel wensen en ideeën voor het behoud en verbeteren van de lokale leefbaarheid in kaart te brengen, zodat Groningen Seaports een overzicht krijgt van welke informatie er bestaat en ontbreekt en aan welke concrete leefbaarheidsmaatregelen kan worden bijgedragen. De focus hierbij is op de volgende dorpen en buurtschappen:• Omgeving Eemshaven: Oudeschip, Oosteinde, Roodeschool, Spijk, Bierum, Nooitgedacht,Polen, Koningsoord, Vierhuizen Uithuizen en Uithuizermeeden• Omgeving haven Delfzijl: Delfzijl, Meedhuizen, Woldendorp, Termunterzijl, Wagenborgen,Tjuchem, Farmsum, Borgsweer en Termunten en Weiwerd