Vanuit het lectoraat oefentherapie van de Faculteit Gezondheid van de Hogeschool van Amsterdam werd 1 april 2017 gestart met een tweejarig onderzoeksproject, dat als doel heeft om een beweeggame te ontwikkelen waarmee oefen- en fysiotherapeuten kinderen van 8-12 jaar met milde tot ernstige astma stimuleren tot meer beweging: het SIMBA project. Simba staat metaforisch voor het kind met astma dat belemmerende factoren ervaart om dagelijks fysiek actief te zijn en plezier te hebben in bewegen, maar die wel graag zou willen. In de film “The Lion King” staat SIMBA voor het kleine welpje dat allerlei drempels tegenkomt in zijn leven en tegelijkertijd plezier wilhebben. Door alle uitdagingen, maar ook door steun van zijn omgeving groeit hij uit tot een ware Leeuwenkoning met een eigen koninkrijk. Wanneer het kind op een speelse manier wordt uitgedaagd om in het dagelijks leven fysiek actief te zijn en hier ook plezier en zelfvertrouwen in krijgt, kan het uiteindelijk uitgroeien tot een zelfstandig individu. In dit project wordt samen met kinderen, ouders en kindertherapeuten geïnventariseerd wat kinderen belemmert om te gaan bewegen, maar wordt ook achterhaald wat bevordert dat ze plezier hebben. Vanuit die inzichten zal er een beweeggame ontwikkeld worden met als doel vergroten van plezier in dagelijks (meer) bewegen.
In de Cardiologische Zorgbrug wordt het effect van een combinatie vancase management, disease management en hartrevalidatie tijdens en naziekenhuisopname onderzocht bij kwetsbare oudere cardiologische patiënten omheropname en overlijden te voorkomen. Voor deze multicenter gerandomiseerdestudie, die op 1 juni 2017 van start is gegaan, worden vijfhonderd personen uit deze patiëntengroep geïncludeerd in vijf verschillende ziekenhuizen.
De ontwikkelingen en veranderingen in de gezondheidszorg maken het noodzakelijk dat verpleegkundigen door middel van bij- en nascholing hun deskundigheid op peil houden. Deskundigheid is de basis waarop herregistratie in het BIG-register zal gaan plaatsvinden. Per 1 januari 2009 moeten zorgverleners na vijf jaar hun deskundigheid aantonen door te voldoen aan de werkervaringseis en, als ze daar niet aan voldoen, de scholingseis1. Deskundigheidsbevordering en Lifelong Learning - levenslang leren - gaan hand in hand. Lifelong Learning is het principe dat mensen gedurende hun hele leven in staat en gemotiveerd zijn om te leren en dat de omgeving daartoe mogelijkheden biedt2, 3. E-learning wordt geassocieerd met leeractiviteiten die plaatsvinden op een zelfgekozen moment waarbij een met een computernetwerk verbonden computer interactief gebruikt wordt. ‘Any place, any time’ is een wezenlijk aspect van e-learning. E-learning is belangrijk voor het levenslang leren van verpleegkundigen.
De onderzoekslijk PREDOS-GE draait om het voorbereiden van ouderen op een ziekenhuisopname met een gastero-enterologische operatie ter voorkoming van postoperatieve complicaties: delier, depressie, decubitus, infecties en ondervoeding.Doel We ontwikkelen, testen en implementeren van een verpleegkundige interventie waardoor ouderen succesvol een ziekenhuisopname met een gastero-enterologische operatie kunnen doorlopen. Resultaten In een ontwikkelingsstudie in drie ziekenhuizen wordt op dit moment het verpleegkundig PREDOCS-GE-consult ontwikkeld. We maken gebruik van de kennis van het PREDOCS-consult. Looptijd 01 januari 2019 - 31 januari 2025 Aanpak In het consult start de verpleegkundige de patiënt te ondersteunen bij het verbeteren van zijn/haar zelfmanagement, gevolgd door het inschatten van het risico op postoperatieve complicaties. In geval van een verhoogd risico stelt de verpleegkundige samen met de patiënt een persoonlijk plan op om het risico te verminderen in de wachttijd op de ziekenhuisopname.
De onderzoekslijk PREDOS-GE draait om het voorbereiden van ouderen op een ziekenhuisopname met een gastero-enterologische operatie ter voorkoming van postoperatieve complicaties: delier, depressie, decubitus, infecties en ondervoeding.