Academic design research often fails to contribute to design practice. This dissertation explores how design research collaborations can provide knowledge that design professionals will use in practice. The research shows that design professionals are not addressed as an important audience between the many audiences of collaborative research projects. The research provides insight in the learning process by design professionals in design research collaborations and it identifies opportunities for even more learning. It shows that design professionals can learn about more than designing, but also about application domains or project organization.
DOCUMENT
In this paper we explore the influence of the physical and social environment (the design space) son the formation of shared understanding in multidisciplinary design teams. We concentrate on the creative design meeting as a microenvironment for studying processes of design communication. Our applied research context entails the design of mixed physical–digital interactive systems supporting design meetings. Informed by theories of embodiment that have recently gained interest in cognitive science, we focus on the role of interactive “traces,” representational artifacts both created and used by participants as scaffolds for creating shared understanding. Our research through design approach resulted in two prototypes that form two concrete proposals of how the environment may scaffold shared understanding in design meetings. In several user studies we observed users working with our systems in natural contexts. Our analysis reveals how an ensemble of ongoing social as well as physical interactions, scaffolded by the interactive environment, grounds the formation of shared understanding in teams. We discuss implications for designing collaborative tools and for design communication theory in general.
MULTIFILE
Het gedachtegoed van design thinking lijkt grote raakvlakken met de positieve psychologie. Design thinking is mensgericht, toekomstgericht en oplossingsgericht. In dit artikel wordt de relatie gelegd vanuit ontwerpend doen en denken: framen, verbeelden van mogelijkheden en experimenteren. Design thinking is gericht op het ontwikkelen van nieuwe kansen, waar je nog niet aan gedacht hebt. Niet langer kijken in de achteruitkijkspiegel van het verleden om te weten waar je heen gaat, maar nieuwe stippen aan de horizon ontwikkelen en exploreren. Het document is tegen betaling te downloaden.
LINK
Dariah was een Erasmus+ project omtrent Design Thinking in Arts and Sciences. Dariahteach bevat een aantal open online leermaterialen, gericht op docenten en studenten in Digital arts & humanities, maar is veel breder bruikbaar. Het is ontwikkeld voor zelfstudie, vooral voor diegene die geen toegang hebben tot specifieke trainingen in hun opleidingen, zaols design thinking. Het geeft veel achtergronden rondom makerscultuur, en concrete online cursusses met filmpjs, voorbeelden en toetsvraegn. De introductie module geeft een overzicht wat design thinking is en de module ‘how to practice design thinking’, ontwikkeld doro Guido Stompff, is vooral gericht op de praktijk en is ingeschaald als 5EC.
LINK
Herontwerp moet leiden tot een breder en meer gevarieerd ict-aanbod, waarin niet meer alleen monodisciplinaire opleidingen zitten, maar ook opleidingen met elementen van andere disciplines erin, nieuwe, aantrekkelijke afstudeervarianten of geheel nieuwe opleidingen. Zo zijn er opleidingen ontstaan op het snijvlak van ict en een andere discipline zoals gezondheidszorg, kunst en communicatie. Dergelijke snijvlakopleidingen blijken aantrekkelijk voor een grotere groep meisjes en jongens. Een voorbeeld is de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD), die zich bevindt op het snijvlak van ict, communicatie en design. De CMD-opleidingen trekken vanaf de start in 2001 een hoger percentage vrouwelijke studenten dan vele andere hbo ict-opleidingen. Ook jongens die anders niet voor een ict-opleiding gekozen zouden hebben, kiezen voor CMD. Ondanks de positieve geluiden laten de instroomcijfers zien dat zowel voor de CMD-opleidingen als voor HT het lastig is om meer dan 20% meisjes te werven. Nader onderzoek is nodig om te achterhalen hoe dit percentage verhoogd kan worden. Desondanks blijft de instroom van CMD hoger dan van de traditionele ict-opleidingen. Dat is reden genoeg om deze ict-variant nader te beschouwen. Dit document beschrijft achtereenvolgens de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in het (hoger) onderwijs die de ict-variant CMD positioneren en rechtvaardigen. Hierna volgt een praktijkvoorbeeld van de ontwikkeling van een dergelijke snijvlakopleiding: de opleiding ICT Media Design bij Fontys Hogescholen in Eindhoven. Deze casus kan als voorbeeld dienen voor andere hogescholen die overwegen een ict-snijvlakopleiding te ontwerpen en in te voeren.
DOCUMENT
Deze publicatie is als volgt opgebouwd. In hoofdstuk 1 wordt het onderwerp ingeleid en wordt uitgelegd hoe deze publicatie tot stand is gekomen. In hoofdstuk 2 wordt een impressie gegeven van de verschillen en overeenkomsten tussen de ateliers. In hoofdstuk 3 gaat Mathijs Rutten, directeur Facility Management, in op de vraag wat er nodig is om al die ateliers ook echt een plekje te geven in de gebouwen van de hogeschool. Daarna komt in hoofdstuk 4 Siebren Baars aan het woord. Hij is - naast zijn functie als docent-onderzoeker - een ervaren architect die verschillende schoolgebouwen heeft ontwikkeld. Hij gaat in op rol die de fysieke onderwijsomgeving van gebouwen ateliers speelt in het onderwijs. De 31 ateliers zijn beschreven in hoofdstuk 5 en worden voorafgegaan door een inleiding van Frank Scholten. In hoofdstuk 6 beschrijven Roelien Wierda en Ron Barendsen hun ervaringen tijdens de ontwikkeling van het InnovationLab. Tenslotte gaat Gerry Geitz in hoofdstuk 7 in op de relatie tussen ateliers en Design Based Education
DOCUMENT
The Future of Design Education working group on sustainability developed recommendations for integrating sustainability into higher education design curricula. The recommendations provide a foundation for design instruc- tion, using well-established evidence-based tools, methods, and mindsets that apply to professional practice and support designers as advocates for environmental and social responsibility. The document identifies core ideas for sustainable design, organized under a set of topics. These topics include sustainability fundamentals; circular economy; whole systems thinking; sus- tainable innovation strategies; impact assessment, and laws and standards; and communication, collaboration, and leadership. A summary table cap- tures each idea, along with corresponding discussion and learning outcomes (things students should know and do). Recommendations are tailored to three levels of study: for all design students, students expecting to practice in sustainable design, and students in elective or advanced study. Resources for such study are also included.
DOCUMENT
This paper discusses two studies - the one in a business context, the other in a university context - carried out with expert educational designers. The studies aimed to determine the priorities experts claim to employ when designing competence-based learning environments. Designers in both contexts agree almost completely on principles they feel are important. Both groups emphasized that one should start a design enterprise from the needs of the learners, instead of the content structure of the learning domain. However, unlike business designers, university designers find it extremely important to consider alternative solutions during the whole design process. University designers also say that they focus more on project plan and desired characteristics of the instructional blueprint whereas business designers report being more client-oriented, stressing the importance of "buying in" the client early in the process.
DOCUMENT
Author supplied from the article: ABSTRACT Increasing global competition in manufacturing technology puts pressure on lead times for product design and production engineering. By the application of effective methods for systems engineering (engineering design), the development risks can be addressed in a structured manner to minimise chances of delay and guarantee timely market introduction. Concurrent design has proven to be effective in markets for high tech systems; the product and its manufacturing means are simultaneously developed starting at the product definition. Unfortunately, not many systems engineering methodologies do support development well in the early stage of the project where proof of concept is still under investigation. The number of practically applicable tools in this stage is even worse. Industry could use a systems engineering method that combines a structured risk approach, concurrent development, and especially enables application in the early stage of product and equipment design. The belief is that Axiomatic Design can provide with a solid foundation for this need. This paper proposes a ‘Constituent Roadmap of Product Design’, based on the axiomatic design methodology. It offers easy access to a broad range of users, experienced and inexperienced. First, it has the ability to evaluate if knowledge application to a design is relevant and complete. Secondly, it offers more detail within the satisfaction interval of the independence axiom. The constituent roadmap is based on recent work that discloses an analysis on information in axiomatic design. The analysis enables better differentiation on project progression in the conceptual stage of design. The constituent roadmap integrates axiomatic design and the methods that harmonise with it. Hence, it does not jeopardise the effectiveness of the methodology. An important feature is the check matrix, a low threshold interface that unlocks the methodology to a larger audience. (Source - PDF presented at ASME IMECE (International Mechanical Engineering Congress and Exposition
DOCUMENT
This overview can be regarded as an atlas or travel guide with which the reader can follow a route along the various professorships. Chapter 2 centres on the professorships that are active in the field of Service Economy. Chapter 3 is dedicated to the professorships that are focussed on the field of Vital Region. Chapter 4 describes the professorships operating in the field of Smart Sustainable Industries. Chapter 5 deals with the professorships that are active in the field of the institution-wide themes of Design Based Education and Design Based Research. Lastly, in Chapter 6 we make an attempt to discover one or more connecting themes or procedures in the approach of the various professorships. This publication is not intended to give a definitive answer to the question as to what exactly NHL Stenden means by the concept of Design Based Research. The aim of this publication is to get an idea of everything that is happening in the NHL Stenden professorships and to pique one’s curiosity to find out more.
DOCUMENT