© 2025 SURF
Purpose Self-injury is common in forensic psychiatric settings. Recent research offers some insights into the functions and management of self-injurious behaviour but generally focusses on either the experiences of staff or patients. This study aims to explore the experiences of both staff and patients with non-suicidal self-injury in a Dutch forensic psychiatric hospital. Design/methodology/approach In total, 6 patients and 11 staff members were interviewed about the functions they ascribe to self-injurious behaviour, the emotional experience provoked by this behaviour and the management of self-injurious behaviour. The interviews were transcribed and analysed using a thematic analysis. Findings Four main themes resulted from the analysis: functions; emotional distancing; patient needs; and management. Overall, findings illustrate that staff reports limited knowledge of the different functions of self-injury. To circumvent potential automatic stereotypical judgement, staff should proactively engage in conversation about this topic with their patients. In managing self-injurious behaviour, clarity and uniformity among staff members should be promoted, and collaboration between the staff and patients is desirable. Staff recognised the potential benefit of a management guideline. Staff may find detached coping strategies to be effective but should be vigilant to not let this evolve into excessive detachment. Practical implications Increased knowledge and awareness of self-injury functions among staff can allow for better understanding and evaluation of self-injury incidents. Circumvention of automatic, stereotypical judgement of self-injurious behaviour is warranted, and more accessible explanations of the variety of functions of self-injury should be used. More proactive engagement in conversations about functions of self-injury by staff, can facilitate this. Detached coping can help staff to remain resilient in their job, but requires vigilance to prevent this from turning into excessive detachment. Clarity and uniformity among staff when managing self-injury incidents is considered beneficial by both patients and staff. A guideline may facilitate this. When imposing restrictions on patients, staff should strive to establish collaboration with the patient in determining the course of action and ensure the restriction is temporary. Originality/value The impact of self-injurious behaviour on all those involved can be enormous. More research is needed into experiences of both patients and staff members regarding the impact, motivations, precipitants and functions of self-injurious behaviour, and effective treatment of it.
LINK
full text via link. Er zijn signalen dat de Nederlandse economie na een jarenlange recessie eindelijk weer enigszins aan het aantrekken is. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de groei van de economie in het tweede kwartaal van 2014 en de toename van het producentenvertrouwen. Hetzelfde gold tot deze zomer voor het vertrouwen van de consument. Echter, in augustus verslechterde de stemming onder consumenten. De arbeidsmarkt laat recentelijk ook enig herstel zien, met een beperkte groei van het aantal vacatures en een toename van langlopende flexibele contracten, detachering en payrolling. Toch is het herstel nog pril en kwetsbaar. Door de onzekere internationale politieke situatie en bijvoorbeeld de risico’s van de verspreiding van het Ebola-virus, kan de economische situatie snel veranderen
DOCUMENT
De theorie-praktijk kloof is al menige jaren onderwerp van discussie zowel in de literatuur als op de werkvloer, in Nederland en in het buitenland. Sinds het beëindigen van de in-service opleiding voor verpleegkundigen in de jaren '90 lijkt de discussie alleen maar toegenomen te zijn. Met het herontwerpen van haar curriculum heeft Fontys Hogeschool Verpleegkunde getracht expliciet aandacht te besteden aan de zogenoemde theorie-praktijk kloof. De noodzaak hiervoor werd bevestigd gedurende studiedagen in 2004 waarbij Fontys Hogeschool Verpleegkunde contact had met partners vanuit de praktijkinstellingen. Naast een grondige herziening van het 'bachelor' curriculum werd besloten om, onder leiding van het lectoraat 'Implementeren en Evalueren van Evidence Based Practice', een (nieuwe) rol te ontwikkelen middels actieonderzoek, die de interactie tussen theorie en praktijk zal moeten gaan bevorderen: de rol van Lecturer-Practitioner (LP). Als leden van de experimentgroep, werkzaam zowel in onderwijs -als praktijk instelling, beschrijven de auteurs van dit artikel de LP rol op basis van buitenlandse literatuur en vanuit eigen ervaringen. Zodoende hopen zij een constructieve discussie te openen over deze (voor Nederland) nieuwe rol.
DOCUMENT
Centraal in het lectoraat 'Duurzaam Werken' staan onderzoek naar re-integratie van mensen met beperkingen in het arbeidsfunctioneren. Deze mensen hebben een beperking vanwege een aanhoudende stoornis of aandoening en zij hebben moeite om op eigen kracht werk te vinden en te behouden. De kracht van dit lectoraat is dat we zoeken naar inzichten die direct toepasbaar zijn of opgepakt kunnen worden in de praktijk. Doel van het lectoraat is om meer kennis op te doen over 'wat werkt' als het gaat om arbeidsparticipatie van mensen die vanwege beperkingen support kunnen gebruiken om mee te doen op de arbeidsmarkt. In het bijzonder gaat het om mensen die tot de doelgroepen van de sociale werkvoorziening behoren. In de rede wordt een eerste stand van zaken geschetst rond onderzoek naar eigen kracht; effectieve begeleidingsmethodieken om mensen te ondersteunen bij werk vinden en behouden; en de rol van werkgevers.
DOCUMENT
Tussen april 2017 en februari 2018 onderzochten hogeschool Utrecht en hogeschool Windesheim/Flevoland 20 ambitieuze sociale ondernemingen op succesfactoren en belemmerende factoren voor verdere groei in impact op arbeidsparticipatie. Meer informatie over het project: https://www.hu.nl/onderzoek/projecten/opschalen-van-sociale-ondernemingen-groei-in-impact en https://www.impactgroei.nl/
DOCUMENT
Ethnographic fieldwork is a balancing act between distancing and immersing. Fieldworkers need to come close to meaningfully grasp the sense-making efforts of the researched. In methodological textbooks on ethnography, immersion tends to be emphasized at the expense of its counterpart. In fact, ‘distancing’ is often ignored as a central tenet of good ethnographic conduct. In this article we redirect attention away from familiarization and towards ‘defamiliarization’ by suggesting six estrangement strategies (three theoretical and three methodological) that allow the researcher to develop a more detached viewpoint from which to interpret data. We demonstrate the workings of these strategies by giving illustrations from Machteld de Jong’s field- and text-work, conducted among Moroccan-Dutch students in an institution of higher vocational education.
DOCUMENT
Het inrichten van een arbeidspool vraagt veel uithoudingsvermogen van ondernemers. Er is een leading ondernemer nodig. Commitment van de gemeente bij de arbeidspool is cruciaal. De continuiteit van de arbeidspool is afhankelijk van de projecten die bedrijven inbrengen.Onderzoek naar arbeidspools van MKB’ers die gezamenlijk willen voldoen aan verplichtingen vanuit social return in aanbestedingen en vanuit de Participatiewet/Quotumregeling. Het onderzoek richtte zich zowel op de juridische aspecten van de inrichting van een arbeidspool als op de ervaringen van ondernemers. De coöperatie was een van de vormen die centraal stond in dit onderzoek.