In deze kennisclip wordt het onderwijsconcept differentiëren helder en concreet uitgelegd. Aan de hand van wetenschappelijke inzichten en praktische voorbeelden leer je wat differentiatie inhoudt, waarom het belangrijk is, hoe het in de praktijk vorm kan krijgen en welke misvattingen erover bestaan. Deze clip is bedoeld voor (toekomstige) onderwijsprofessionals die hun lessen effectiever en inclusiever willen maken.
MULTIFILE
Dit artikel beschrijft de mogelikheden die het concept kritisch denken biedt in de differentiatie van Mbo en Hbo opgeleide verpleegkundigen.
DOCUMENT
Existing observation instruments to measure differentiated instruction often lack insight into the degree to which teachers’ decisions match the actual needs of their students, and neglect the importance of preparation and evaluation. This article describes the psychometric evaluation of a comprehensive instrument (Assessing Differentiation in All Phases of Teaching; ADAPT) that does not suffer from these shortcomings. To assess its quality, 41 raters used it to score videos of lessons and interviews of 86 primary school teachers. A 5-dimensional item-response model showed good fit and high internal consistency, and a decision study was conducted to determine the reliability and agreement coefficients for different numbers of raters. For the intended low-stakes use, a single rater would be enough to provide a reliable estimate of a teacher’s overall score. Finally, rater experiences showed that ADAPT has high practical value due to the comprehensive manual and detailed score descriptions and examples. The instrument can therefore not only be used for research purposes, but can also serve as a valuable resource for teachers and teacher educators in practice.
LINK
Vaak zien we dat (sport-) bedrijven hun productaanbod differentiëren: ze bieden verschillende varianten van een product aan die voor verschillende groepen afnemers aantrekkelijk kunnen zijn. Dit noemen we productdifferentiatie. Dit kan gerealiseerd worden door het aanbieden van productvormen van eenzelfde kwaliteit of door productvormen met een verschillend kwaliteitsniveau. Wanneer organisaties in de sportbusiness producten (en diensten) in de markt zetten die zich onderscheiden van concurrenten doordat ethische aspecten een relatief grote rol spelen in het product, de dienst, het personeel of het imago, spreken we van ethische productdiffentiatie in de sport. Veelal zien we dat het om producten gaat met een relatief hoge kwaliteit. Ethische productdifferentiatie is een marketingstrategie die zeer geschikt is voor sportbedrijven die zich bewegen in markten met veel concurrentie. Case: O'Neill.
DOCUMENT
Als het gaat om duurzame inzetbaarheid en bevlogenheid, moet je niet alle medewerkers over één kam scheren. Dat gebeurt nu vaak nog. Maar het is veel effectiever om te differentiëren naar levensfase
MULTIFILE
De implementatie van blended learning – waarbij fysiek leren wordt gecombineerd met online leren – staat bij veel onderwijsinstellingen hoog op de agenda, om activeren, intensiveren, flexibiliseren, differentiëren en/of personaliseren mogelijk te maken (Bos, 2022). Als gevolg hiervan krijgt de online leeromgeving binnen onderwijsinstellingen een steeds nadrukkelijkere rol. Om te komen tot betekenisvol leren in deze online leeromgeving (vaak in de vorm van een leermanagementsysteem, ook wel LMS genoemd), is het belangrijk dat studenten hierin actief aan de slag gaan met de aangeboden onderwijsinhoud en geïnteresseerd en gemotiveerd zijn om dit te (gaan) doen (Michael, 2006; Alhazmi & Rahman, 2012; Derboven et al., 2017; Grant-Smith et al., 2019). Echter, in de praktijk blijkt dat lang niet altijd sprake is van deze gewenste student engagement. Deze resultaten zijn samengevat in twee overzichtelijke infographics. Bijlage 1: Infographic 2 bevat een stappenplan voor docenten om hun LMS te analyseren en te optimaliseren (laaghangend fruit). Bijlage 2: Infographic 1 omvat het gehele overzicht van de (mogelijk) te implementeren ontwerpprincipes. Bijlage 3: Dit artikel geeft de resultaten weer van een onderzoek naar mogelijkheden om student engagement in het LMS te vergroten.
MULTIFILE
De implementatie van blended learning – waarbij fysiek leren wordt gecombineerd met online leren – staat bij veel onderwijsinstellingen hoog op de agenda, om activeren, intensiveren, flexibiliseren, differentiëren en/of personaliseren mogelijk te maken (Bos, 2022). Als gevolg hiervan krijgt de online leeromgeving binnen onderwijsinstellingen een steeds nadrukkelijkere rol. Om te komen tot betekenisvol leren in deze online leeromgeving (vaak in de vorm van een leermanagementsysteem, ook wel LMS genoemd), is het belangrijk dat studenten hierin actief aan de slag gaan met de aangeboden onderwijsinhoud en geïnteresseerd en gemotiveerd zijn om dit te (gaan) doen (Michael, 2006; Alhazmi & Rahman, 2012; Derboven et al., 2017; Grant-Smith et al., 2019). Echter, in de praktijk blijkt dat lang niet altijd sprake is van deze gewenste student engagement. Deze resultaten zijn samengevat in twee overzichtelijke infographics. Bijlage 1: Infographic 1 omvat het gehele overzicht van de (mogelijk) te implementeren ontwerpprincipes. Bijlage 2: Infographic 2 bevat een stappenplan voor docenten om hun LMS te analyseren en te optimaliseren (laaghangend fruit). Bijlage 3: Dit artikel geeft de resultaten weer van een onderzoek naar mogelijkheden om student engagement in het LMS te vergroten.
MULTIFILE
Hogescholen staan voor de uitdaging zich te ontwikkelen van een onderwijsinstelling naar een kennisinstelling. Voortbouwend op het advies van de commissie Toekomstbestendig Hoger Onderwijs Stelsel uit 2010 (‘Differentiëren in drievoud’) en de Strategische Agenda Hoger Onderwijs, Onderzoek en Wetenschap uit 2011 (‘Kwaliteit in verscheidenheid’), staan de kwaliteit van onderwijs, de profileringen specialisatie van instellingen centraal. Samenwerking in de gouden driehoek van onderwijs, onderzoek en ondernemerschap is daarbij het uitgangspunt.
DOCUMENT
De werknemer van de toekomst bestaat evenmin als de werknemer van vandaag. De arbeidsmarkt is bijzonder gedifferentieerd en pluriform. Als beroepsonderwijsinstellingen zijn we zelf nota bene de kraamkamer van die pluriformiteit: de beroepsgerichte differentiatie van arbeidskrachten begint immers bij ons. Wij bieden de ingenieurs van morgen vier jaar lang een wezenlijk ander curriculum dan de beeldend kunstenaar, de hbo-jurist of de fysiotherapeut. Wij differentiëren de arbeidskrachten van de toekomst.
DOCUMENT