Nowadays, digital tools for mathematics education are sophisticated and widely available. These tools offer important opportunities, but also come with constraints. Some tools are hard to tailor by teachers, educational designers and researchers; their functionality has to be taken for granted. Other tools offer many possible educational applications, which require didactical choices. In both cases, one may experience a tension between a teacher’s didactical goals and the tool’s affordances. From the perspective of Realistic Mathematics Education (RME), this challenge concerns both guided reinvention and didactical phenomenology. In this chapter, this dialectic relationship will be addressed through the description of two particular cases of using digital tools in Dutch mathematics education: the introduction of the graphing calculator (GC), and the evolution of the online Digital Mathematics Environment (DME). From these two case descriptions, my conclusion is that students need to develop new techniques for using digital tools; techniques that interact with conceptual understanding. For teachers, it is important to be able to tailor the digital tool to their didactical intentions. From the perspective of RME, I conclude that its match with using digital technology is not self-evident. Guided reinvention may be challenged by the rigid character of the tools, and the phenomena that form the point of departure of the learning of mathematics may change in a technology-rich classroom.
LINK
Parents who grew up without digital monitoring have a plethora of parental monitoring opportunities at their disposal. While they can engage in surveillance practices to safeguard their children, they also have to balance freedom against control. This research is based on in-depth interviews with eleven early adolescents and eleven parents to investigate everyday negotiations of parental monitoring. Parental monitoring is presented as a form of lateral surveillance because it entails parents engaging in surveillance practices to monitor their children. The results indicate that some parents are motivated to use digital monitoring tools to safeguard and guide their children, while others refrain from surveillance practices to prioritise freedom and trust. The most common forms of surveillance are location tracking and the monitoring of digital behaviour and screen time. Moreover, we provide unique insights into the use of student tracking systems as an impactful form of control. Early adolescents negotiate these parental monitoring practices, with responses ranging from acceptance to active forms of resistance. Some children also monitor their parents, showcasing a reciprocal form of lateral surveillance. In all families, monitoring practices are negotiated in open conversations that also foster digital resilience. This study shows that the concepts of parental monitoring and lateral surveillance fall short in grasping the reciprocal character of monitoring and the power dynamics in parent-child relations. We therefore propose that monitoring practices in families can best be understood as family surveillance, providing a novel concept to understand how surveillance is embedded in contemporary media practices among interconnected family members.
MULTIFILE
In december 2014 heeft het Lectoraat Netwerk Cultuur in samenwerking met het consortium het onderzoeksproject ‘Toolkit Digitaal Publiceren’ afgerond. Resultaten voortvloeiend uit dit onderzoek zijn onder andere: • Hybrid Publishing Workflow (HPW) ; • Diverse tools, zoals de epub generator, epub player, hybrid editor en epubster (alle ontwikkelde tools zijn gedocumenteerd op de GitHub repository); • Publicaties; From Print to Ebooks – a Hybrid Publishing Toollkit for the Arts , Digital Publishing Toolkit – the Blogposts ; • Digital versies van Think Like a Lawyer; een hoofdstuk van Sketching; MyHighlights; • Expert meetings en workshops over “going hybrid”; • Internationaal actief netwerk; • 3 internationale conferenties, inclusief videoregistraties en een foto reportage. Binnen het SIA RAAK MKB project hebben we met name gekeken naar hoe wij een bijdrage kunnen leveren aan het faciliteren van de uitgever in de kunst- en cultuursector in Nederland. Tijdens en na het afronden van het onderzoeksproject is er internationaal interesse getoond in dit onderwerp. Met behulp van deze Top-up subsidie wil het lectoraat Netwerkcultuur met een gedeelte van het consortium haar grenzen verleggen, door niet alleen haar huidige onderzoek te valoriseren, maar ook nieuwe onderzoeksvragen te adresseren. Het lectoraat wil zijn internationale netwerk bestendigen onder andere door middel van het aanvragen van een Europese subsidie, nieuwe onderzoeksvragen te formuleren en beantwoorden, nieuwe samenwerkingsverbanden aan gaan met hogescholen/universiteiten en partijen uit het werkveld. Het schrijven van een internationale Europese subsidie aanvraag kost vaak veel tijd. Met name het afstemmen van inhoudelijke ambities, het formuleren van activiteitenplan, met daarbij de gewenste milestones. Met behulp van Top-up gelden kan het lectoraat een aantal werksessies organiseren waarin een aantal afgevaardigden van het consortium worden uitgenodigd om te werken aan de aanvraag. Zo’n werksessie zou bijvoorbeeld kunnen bestaan uit drie dagen aaneengesloten werken aan de aanvraag. Om de snelheid van het werken tijdens zo’n bijeenkomst zo hoog mogelijk te houden is het van grootste belang dat de juiste mensen aanwezig zijn. Op deze manier kunnen we samen de juiste keuzes maken en waar nodig bijsturen in wat er uiteindelijk moet worden opgeleverd. Inhoudelijk zal de aanvraag een vervolg zijn op het eerder gedane onderzoek binnen het project Digitaal Publiceren Toolkit, en georiënteerd zijn op visueel en experimenteel publiceren. De huidige methodologie werkt goed voor tekstboeken en onderzoeks/theorie uitgaven, maar is nog niet goed toepasbaar op echte visuele publicaties. Deels is er een kennisachterstand ten opzichte van ontwikkelingen die zich nu in niet-Westerse landen spelen (bijvoorbeeld de ongelofelijke boom van 'webtoons' in Zuid Korea), en deels hebben wij ons hier nog niet op kunnen richten met de juiste mensen.