Voor u ligt een overzicht van vrij toegankelijke digitale spelvormen ter bevordering van de zelfredzaamheid van mensen met een licht verstandelijke beperking. In dit overzicht vindt u digitale spelvormen die beschikbaar zijn als website en/of als applicatie voor op de smartphone of tablet. Voor de samenstelling van dit overzicht zijn een zevental selectiecriteria gehanteerd. De digitale spelvormen zijn: 1. In het Nederlands verkrijgbaar 2. In Nederland verkrijgbaar 3. Voor iedereen verkrijgbaar 4. Gratis of op basis van freemium verkrijgbaar 5. Gericht op (onder andere) mensen met een licht verstandelijke beperking 6. Gericht op de bevordering van zelfredzaamheid 7. Op basis van spelelementen
DOCUMENT
Dit project behelst een onderzoek naar manieren om interactieve (speelse) technologie in te zetten voor het aanleren en versterken van van financiële kerncompetenties en digitale vaardigheden. De ‘doelgroep’ bestaat uit mensen met een LVB in de leeftijd van 17 tot 35 jaar.
DOCUMENT
Een digitale kennissessie over natuurinclusieve landbouw, waarbij de volgende onderdelen op het programma staan:• Welkom – Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw, Voedsel & Natuur• Wat is natuurinclusieve landbouw? – Anne van Doorn• Op bezoek bij Inspiratiebedrijf De Waaistap – Noortje Krol & Nico Miedema• Lessen uit praktijkonderzoek – David Oerlemans, Britt Thijssen & Tjeu Jansen, Ellen Weerman• Natuurinclusief ondernemen – Erwin Bouwmans & Melissa van der Vlugt• Natuurlijk boeren – Ursula Kirchholtes• Afsluiting en vooruitblik
LINK
Gemeenten hebben maatschappelijke taken en verantwoordelijkheden, speciaal de zorg voor openbare orde en veiligheid. De samenleving digitaliseert en dus doen gemeenten nu hun werk in een digitaliserende samenleving. Daarop moeten zij zich instellen. Gemeenten zijn sinds ongeveer 2013 bezig met een inhaalslag op dit vlak. De eerste fase in zo’n proces is bewustwording. Inmiddels hebben gemeenten vooral door online aangejaagde ordeverstoringen gezien welke rol de online wereld reeds speelt in openbare orde en veiligheid − én dat dit om aanpassingen vraagt. Gemeenten moeten hun typische gemeentetaken, dus hun werk aan openbare orde en veiligheid, nu doen in een digitale context. Daarover gaat dit essay. Meer in het bijzonder gaat het over een specifieke stap in deze ontwikkeling: een handelingskader dat ‘digibewuste’ gemeenten kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van concrete werkwijzen.
DOCUMENT
De laatste jaren is er veel aandacht voor de problematiek rondom kinderen met overgewicht. In meerdere rapporten van TNO is aangegeven dat het probleem van overgewicht onder kinderen zich steeds verder uitbreidt. Ook blijkt dat veel kinderen de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) niet halen. In 2009 bijvoorbeeld voldeed slechts 22% van de jeugdigen van 4- 17 jaar aan de NNGB (Hildebrandt, V.H., 2010). Een belangrijke doelgroep bij beweegstimulering vormt de groep van inactieve kinderen die veel tijd achter de computer en tv doorbrengen (Hildebrandt, V.H., 2010). De Twinkel Tegels zijn ontwikkeld omdat door het gebruik van interactieve beweeggames een innovatief beweegaanbod gerealiseerd kan worden, dat mogelijk ook kinderen die graag gamen aanspreekt. In dit rapport worden de resultaten van het onderzoek naar de Twinkel Tegels beschreven. In dit onderzoek is gekeken naar 3 verschillende onderzoeksvragen: - Wat is het energieverbruik van basisschoolkinderen van 6 t/m 12 jaar tijdens het spelen met de Twinkel Tegels? - Hoe wordt het spelen met de Twinkel Tegels door de kinderen van 6 t/m 12 jaar ervaren? - Welke kinderen maken zelfstandig gebruik van de Twinkel Tegels buiten schooltijden? Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat de spellen Vliegen Vangen en Alarmfase Rood, indien deze gedurende 20 minuten gespeeld worden, een bijdrage kunnen leveren aan het behalen van de NNGB. Deze norm vraag namelijk minimaal 3x per week 20 minuten intensieve lichaamsbeweging en met een gemiddelde MET-waarde van 12,4 respectievelijk 12,6 kan gesteld worden dat de spellen Vliegen Vangen en Alarmfase Rood zeer intensieve lichaamsbeweging vereisen. De Twinkel Tegels spreken zowel jongens als meisjes aan en een meerderheid van de kinderen gaf aan de spellen Vliegen Vangen en Alarmfase Rood leuk te vinden en vaker te willen spelen. Uit dit onderzoek komt naar voren dat het bedieningsgemak van de Twinkel Tegels nog te wensen over laat. Met name de door de kinderen ervaren lange opstarttijd van de spellen en onduidelijkheid over het starten van een spel zijn aandachtspunten. Met betrekking tot het gebruik van de Twinkel Tegels kan geconcludeerd worden dat de Twinkel Tegels op de huidige locatie vooral gebruikt worden direct na school of in de pauze en dat de speltijd betrekkelijk kort is. Uitleg over het starten van een spel bij de locatie van de Twinkel Tegels en observaties gedurende een langere periode moeten uitsluitsel geven of het gebruik daarmee van langere duur is (per keer) en langdurig interessant voor de diverse doelgroepen. Verder onderzoek is nodig om inzicht te krijgen in de lange termijn effecten van de Twinkel Tegels voor wat betreft gebruiksduur en aantrekkelijkheid voor specifieke doelgroepen.
DOCUMENT
Dit programma wordt gezamenlijk georganiseerd door de lectoraten 'Innovatieve Biomonitoring', 'Klimaatrobuuste landschappen', 'Verdienvermogen voor natuurinclusieve landbouw' en 'Een levende bodem werkt!'. Aan de hand van deze onderzoeksprogramma’s legt HAS green academy op maatschappelijk relevante thema’s de verbinding tussen onderwijs, beroepspraktijk en praktijkgericht onderzoek. Tijdens deze kenissessies komen ook studenten aan bod die binnen deze onderzoeksprogramma’s relevant onderzoek hebben gedaan.De provincie Noord-Brabant ondersteunt dit webinar omdat dit past bij haar ambities zoals o.a. verwoord in het beleidskader Landbouw en Voedsel 2030. De provincie wil koploper zijn op het gebied van innovatie, digitalisering, het sluiten van kringlopen en slimme verdienmodellen in agrifood en werkt hierbij samen met overheden, het bedrijfsleven, onderwijs en onderzoeksinstellingen.
LINK
De digitale wereld is niet meer weg te denken in de wereld van onze kinderen. Welke kansen biedt de digitale wereld voor LO? Welke behoefte is er in het werkveld? Wat werkt wel en niet? Op het Instituut voor Sportstudies aan de Hanzehogeschool in Groningen verkennen sportstudenten en bachelor techniekstudenten samen met het werkveld de digitale mogelijkheden voor LO. Wouter de Groot vertelt over hun multidisciplinaire aanpak.
DOCUMENT
The aim of the present study was to predict the effect of inter-individual and inter-ethnic human kinetic variation on the sensitivity towards acute liver toxicity of lasiocarpine in the Chinese and the Caucasian population, and to derive chemical specific adjustment factors (CSAFs) by integrating variation in the in vitro kinetic constants Vmax and Km, physiologically based kinetic (PBK) modelling and Monte Carlo simulation. CSAFs were derived covering the 90th and 99th percentile of the population distribution of pyrrole glutathione adduct (7-GS-DHP) formation, reflecting bioactivation. The results revealed that in the Chinese population, as compared to the Caucasian population, the predicted 7-GS-DHP formation at the geometric mean, the 90th and the 99th percentile were 2.1-, 3.3- and 4.3-fold lower respectively. The CSAFs obtained using the 99th percentile values were 8.3, 17.0 and 19.5 in the Chinese, the Caucasian population and the two populations combined, respectively, while the CSAFs were generally 3.0-fold lower at the 90th percentile. These results indicate that when considering the formation of 7-GS-DHP the Caucasian population may be more sensitive towards acute liver toxicity of lasiocarpine, and further point out that the default safety factor of 3.16 for inter-individual human kinetic differences may not be sufficiently protective. Altogether, the results obtained demonstrate that integrating PBK modelling with Monte Carlo simulations using human in vitro data is a powerful strategy to quantify inter-individual variations in kinetics, and can be used to refine the human risk assessment of pyrrolizidine alkaloids.
LINK