Het aantal banen neemt toe. Jaarlijks ontstaan er volgens CBS (2019) ongeveer 900 duizend vacatures. Deze keer is de verandering op de arbeidsmarkt niet het resultaat van één enkele factor, maar eerder een combinatie van vijf factoren: snelle technologische vooruitgang, diepgaande veranderingen in gezondheid en demografie, een groeiende economie, toenemende globalisering en belangrijke maatschappelijke veranderingen - die samen een groot deel van wat we als vanzelfsprekend beschouwen, fundamenteel transformeren (Gratton, 2011). Digitalisering en automatisering spelen een grote rol bij deze veranderingen. Er zijn optimistische voorspellingen dat nieuwe technologieën de arbeidsmarkt ten goede komen. Technologie verlaagt bijvoorbeeld de werkdruk. We zouden door technologie zelfs naar een kortere werkweek kunnen en nieuwe banen erbij krijgen, zodat niemand ongewild zonder werk komt te zitten (Ford, 2015; Giang, 2015; Mahdawi, 2017; MGI, 2017). Echter, de angst dat automatisering banen over gaat nemen en er een tekort aan werk gaat ontstaan, is ook een veelgehoorde zorg (Alexis, 2017; Ford, 2015; Giang, 2015; MGI, 2017; WRR. 2013).
In het Utrechts Archief is er een zaal waarin een film wordt vertoond van het straatleven aan het begin van de vorige eeuw. Als bezoeker word je bij binnenkomst gescand en vervolgens geprojecteerd in de filmbeelden. In het fotomuseum kunnen bezoekers middels fysieke hendels de selectie manipuleren van de 80.000 digitale fotos uit de collectie. Het Rijksmuseum biedt via een zogenaamde widget de mogelijkheid iedere dag een ander kunstwerk op je desktop te hebben. In TwentseWelle is een digitaal panorama gebouwd waar je als bezoeker middenin staat, kijkend naar een landschap vanuit het perspectief van opgejaagd wild. Stuk voor stuk zijn dit voorbeelden waarin nieuwe technologie en nieuwe media worden ingezet om het publiek te bedienen in hun interesse voor cultuur en kennis. In die zin zijn ze exemplarisch voor de ontwikkeling waarin technologie en nieuwe media door cultureel erfgoed instellingen worden ingezet om een belangrijke taakstelling in te vullen, namelijk die van cultuur- en kennisoverdracht naar het publiek.
Deze rede gaat over het verrichte werk en de eerste vervolgplannen van het NHL Stenden Thorbecke Academie lectoraat ‘Bestuur in een Digitaliserende Samenleving’. Dit lectoraat werkt actief samen en vormt samen met het lectoraat ‘digitale weerbaarheid van mens en organisatie’ en de cross-over ‘digital citizenship’ de onderzoeksgroep Cybersafety.
Ons consortium – 6 mkb’ers, 1 verzekeraar, 2 brancheorganisaties en 2 hogescholen – helpt kleine bedrijven om zich beter te beschermen tegen cyberbedreigingen. Wij ontwerpen een eenvoudige methode – uitvoerbaar op de werkvloer - om kleine bedrijven inzicht te geven in hun digitale kwetsbaarheden. De huidige manieren waarop dit wordt gedaan voor grote bedrijven is niet geschikt voor kleine bedrijven. Daarom maken wij na een risico-inventarisatie een routekaart met inzet van een IT-auditor en studenten. Voor het mkb is het doorgaans lastig om de juiste combinatie tussen maatregelen op het gebied van techniek, gedrag en organisatie te maken. Ons doel is om bedrijven door workshops met gerichte acties beter toe te rusten op cyberaanvallen. Daarnaast zullen we met meerdere phishing- en friendly hacking activiteiten het belang van digitale veiligheid voor de deelnemende mkb ondernemingen onderstrepen, maar tevens hun voortgang monitoren. Uiteraard worden die testaanvallen gecontroleerd en veilig uitgevoerd. Per bedrijf verzamelen wij verschillende momenten data (9 – 12 metingen). Om onze methode te testen, kiezen wij 24 kleine bedrijven uit. Zij worden verdeeld in twee groepen: de experimentele groep en controlegroep. Met workshops zullen wij in eerste instantie alleen de experimentele groep ondersteunen. Aan het eind zullen wij ook de controlegroep een workshop aanbieden, zodat ook zij kunnen profiteren van de opbrengsten uit het project. Wij verwachten dat de experimentele groep beter reageert op cyberaanvallen en meer digitaal veilig gedrag laat zien. Onze methode zal via het Digital Trust Center (ministerie EZK), de NBA (brancheorganisatie accountants) en ONL (brancheorganisatie mkb) en De Goudse Verzekeringen beschikbaar worden gesteld aan het mkb.