In recent years, the debate about the design of the monetary system has become increasingly prevalent. A major topic within this debate is central bank digital currency or CBDC for short. A survey by the Bank of International Settlements (BIS) shows that in 2022, nine in ten central banks (CB) explored a digital variant of their own currency (Kosse & Mattei, 2022). In the euro area, the European Central Bank (ECB) is conducting a wide-range study of the pros and cons of a CBDC, in the form of a digital euro. Other CBs are at different stages of the research cycle. The Chinese central bank is experimenting extensively with its e-CNY and has been conducting research since 2014 (Luo, 2022; Prasad, 2021). The Swedish Riksbank published its first report on the possible designs and effects of the e-krona in September 2017 (Sveriges Riksbank, 2017). Against all these various studies and experiments is the Bahamian Sand dollar, the world's first, by 2020, fully implemented CBDC. The Bahamas is not the only country; in 2022, Jamaica fully introduced the JAM-DEX (CBDC Tracker, 2023). Since CBDCs are a relatively new phenomenon, there is logically little empirical data to support the potential advantages and disadvantages. The fully implemented Sand dollar can confirm or refute some of the claimed theoretical advantages and disadvantages, and lessons can be distilled from this case for the introduction of other CBDCs. This paper first discusses the (theoretical) motivations for implementing the Sand dollar, then discusses its operation and current low adaptation rates. Finally, it derives lessons that can be used in other CBDC cases.
MULTIFILE
Ondanks scherpe dalingen staat de euro ten opzichte van de dollar nog steeds hoger dan we in het guldentijdperk gewend waren.
LINK
DOCUMENT
De opmars van de euro ten opzichte van de dollar komt door het ruime beleid vand e FED.
LINK
In dit, inmiddels zeer populaire, boek geeft Middelkoop ons een inkijkje in het internationale financiële stelsel en met name de rol van de VS. Zeer omstreden is de rol van de FED daarbij. De FED worden in de volksmond de Centrale Banken van de VS genoemd, maar zijn feitelijk een groepje van particuliere banken. In de grondwet staat echter dat de geldschepping een overheidstaak is. Middelkoop laat ook zien hoe er met inflatiecijfers gemanipuleerd wordt. Een must voor een ieder die geinteresseerd is in internationale en monetaire economie
DOCUMENT
In the multi-billion dollar game industry, time to market limits the time developers have for improving games. Game designers and software engineers usually live on opposite sides of the fence, and both lose time when adjustments best understood by designers are implemented by engineers. Designers lack a common vocabulary for expressing gameplay, which hampers specification, communication and agreement. We aim to speed up the game development process by improving designer productivity and design quality. The language Machinations has introduced a graphical notation for expressing the rules of game economies that is close to a designer’s vocabulary. We present the language Micro- Machinations (MM) that details and formalizes the meaning of a significant subset of Machination’s language features and adds several new features most notably modularization. Next we describe MM Analysis in Rascal (MM AiR), a framework for analysis and simulation of MM models using the Rascal meta-programming language and the Spin model checker. Our approach shows that it is feasible to rapidly simulate game economies in early development stages and to separate concerns. Today’s meta-programming technology is a crucial enabler to achieve this.
DOCUMENT
De markt voor Business Process Management (BPM) software groeit razend snel. Voor 2010 wordt er een marktomvang voorspeld van tussen de 1 tot 6 miljard dollar, dit betekend dat deze markt sinds 2005 meer dan verdubbeld is. BPM krijgt ook in toenemende mate publiciteit in de markt echter dan gaat het veelal om wat BPM nu precies wel en niet is en niet over hoe het toegepast kan worden. Hetzelfde geldt voor BPM software, beter bekend als Business Process Management Systemen (BPMS). Het onderzoek beschreven in dit proefschrift focust op BPMS, het ontstaan, waar het naartoe gaat en wat er allemaal komt kijken bij de invoering en het gebruik ervan. De hoofdonderzoeksvraag in dit proefschrift is: Welke factoren en competenties bepalen het succes van de implementatie van Business Process Management Systemen in een specifieke situatie? Centraal in dit proefschrift staan de volgende onderzoeksvragen: 1. Wat zijn de succes factoren bij de implementatie van Business Process Management Systemen? 2. Welke competenties hebben stakeholders in een Business Process Management Systeem implementatie project nodig? 3. Hoe ziet een Business Process Management Systeem implementatie methodiek eruit welke rekening houdt met de omgevingsfactoren van een organisatie?
MULTIFILE
Als gevolg van nieuwe wetgeving zoals Sarbanes-Oxley en gedragscodes als die van de commissie Tabaksblat is het de expliciete verantwoordelijkheid van de directie om te zorgen voor een adequaat en effectief risicomanagement en intern beheersingssysteem. Het is opvallend dat deze nieuwe interne-controlevereisten de kredietcrisis niet hebben kunnen voorkomen in een zo streng gereguleerde bedrijfstak als die van de financiële dienstverlening. De grote vraag is dan ook hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren en welke mogelijke lessen er te trekken zijn.
DOCUMENT
The value of CUlTent organizations and industries is increasingly located in intangibles (human capital, structural capital and relational capital) and basically,knowledgehasbecomea factor of production and a main asset. This Intellectual Capital does not appear on balance sheets,but ultimately does have an enormous impact and is basic to match the requirements of knowledgeintensiveeconomiesin Asia and Europe.
DOCUMENT
De marketeers van Bavaria hebben natuurlijk goud in handen. Het begon met een flashmob op de tribune tijdens de voorbereiding van het Nederlands elftal, maar tijdens het WK groeide de ‘Dutch Dress’ uit tot de meest geslaagde marketingactie van het afgelopen WK. Het zal dan ook niemand verbazen dat Bavaria nog bezig is met een climax tijdens de huldiging van het Nederlands elftal a.s. dinsdag in Amsterdam. Het plan is om 750 vrouwen in de inmiddels beruchte jurkjes de - hopelijk - nieuwe wereldkampioenen te laten verwelkomen. Veel sportmarketeers zijn lovend over de ‘Bavaria case’ met de kanttekening dat je wel wat geluk moet hebben. Volgens Bob van Oosterhout is de grootste buzz namelijk te danken aan de FIFA en niet aan Bavaria zelf. Als echter het perspectief van de organisator genomen wordt, is ambush marketing minder origineel en creatief, het is juist een enorme bedreiging voor mega sportevenementen in de toekomst.
LINK