Het belang van innovatie voor economische groei en het scheppen van werkgelegenheid in het MKB wordt erkend door zowel academici als politici. Er worden daarom programma’s ontwikkeld om innovatie te stimuleren. Met deze maatregelen ontstaat de vraag te bepalen of deze initiatieven succesvol zijn en zo ja, in welke mate. In de literatuur hebben we geen indicator gevonden die ons in staat stelt de mate van innovativiteit van MKB bedrijven te bepalen voor een dergelijke interventie en daarna. De hoofdvraag van ons onderzoek was dan ook: hoe kunnen we het effect van een interventie voor het bevorderen van de innovatiekracht van MKB-bedrijven meten? Kijkend naar de definities van innovatie zoals die zijn verzameld door King & Anderson (2002) hebben we vastgesteld dat een bedrijf innovatief genoemd mag worden als het met opzeten succesvol nieuwe ideeën implementeert. Succesvol wil in dit verband zeggen: het draagt bij aan de winst en dus aan de continuïteit van het desbetreffende MKB-bedrijf. Door de verschillende (bewuste) innovaties te identificeren samen met de ondernemer en te berekenen wat de winstgevendheid is geweest van de innovaties, kunnen we de ’innovatiewinst’ van de ondernemer berekenen. Dit bedrag delen door de omzet creëert een indicator waarmee de innovativiteit van de organisatie door de tijd gemeten kan worden. Wij stellen daarom de volgende definitie van innovatiekracht voor: KIKR = [ [Winst Innovatie1+Winst Innovatie2+ ... +Winst Innovatie5] / Omzet] x 100. De ratio kan alleen met voldoende betrouwbaarheid bepaald worden door een gestructureerd interview met de directeur/ eigenaar van de het bedrijf door een gekwalificeerde gesprekspartner. De auteurs realiseren zich dat dit gesprek op zichzelf misschien een interventie is, omdat de ervaring leert dat het innovatiebewustzijn van de ondernemer er door toeneemt. Om te bepalen of dit daadwerkelijk zo is, en om te testen of de KIKR inderdaad als bruikbare maat voor innovatiekracht kan worden gebruikt is vervolgonderzoek noodzakelijk. Desalniettemin zijn de auteurs van mening dat met de KIKR de innovatiekracht van bedrijven door de tijd heen gemeten kan worden en daarmee een bruikbaar instrument is om het effect te bepalen van interventies die innovatiekracht moeten vergroten. The importance of innovation as an engine for economic growth and the creation of employment opportunities is acknowledged by both academia and politicians. This makes the need for good innovation measures crucial. In the third edition of the Oslo Manual (2005), a need for proper indicators to capture the changes in the nature and landscape of innovation is voiced. According to the manual, a considerable body of models and analytical frameworks for innovation were developed in the 1980s and 1990s. Over time, the scope of what is considered as innovation has been widened and expanded to include marketing and organizational innovation. In this paper, we focus on innovative performance as a measure of success. This is part of ongoing research in the Netherlands in The Hague region. This research is framed within an approach based on action research. We have worked with 45 SMEs in four sectors. This has formed the basis for the conceptual development of innovative performance as a new metric for the measurement of a successful innovation. In this paper, we review our findings thus far and explore the validity of innovative performance as an appropriate indicator for measuring innovation within SMEs.
X-TEAM D2D project is focused on integrating Air Traffic Management and Urban Air Mobility into an overall multimodal transport network to address the potential increase in efficiency of the overall transportation system in the future, considering the operational domain of the urban and extended urban environment up to a regional extent and passenger-centric perspective. This paper presents the analysis of the Door to Airport trajectory of business passengers until 2035. The results indicate the system's expected performance in 2035 under normal and disrupted scenarios providing insight on the expected impact of future technologies.
In the Dutch National Environmental Vision the societal challenge of building sustainable 1 million homes by 2035, is associated to the energy and mobility transitions. New living and working locations are mapped on existing urbanized sites - mainly at catchment areas of public transportation (PT) nodes or stations – and connected to good accessibility. The stations of the future become hubs, where you can transfer from one mode of transport to another, and find places to meet up, work, exercise and eat. In order to reduce congestions and CO2 emissions, the Ministry of Infrastructure and Water Management has developed a vision on the future of public transport in PT 2040 based on Door-to-Door solutions. This requires the development of new city policies in the field of bicycle and car parking, shared mobility systems, environmental zones (car-free) and public space design. The hubs are important enablers of the mobility transition (promoting the transition from car to PT or bike, in combination with shared mobility to be prepared for a post-pandemic phase). Most stations do not meet the new mobility requirements and face problems such as lack of space for bicycle parking and shared modes, as well as lack of public space. How to improve mobility transition, make it seamless and create public space for more inviting and attractive stations for people and with less cars? WALK-IN will develop a toolkit for designers which provide generic guidelines and spatial solutions for the integration of sustainable mobility in public space at PT nodes. The toolkit is developed between and with academia, public and private partners. The project aims to develop a new network and an EU funding proposal on Energy transition and Sustainability or for the forthcoming Driving Urban Transitions program from the Joint Program Initiative Urban Europe.