Dit onderzoek had als doel het opstellen van een adviesdocument voor Huis van Hilde over het opbouwen van een sterkere band met metaaldetectorzoekers. Om dit te bereiken werd de doelgroep onderzocht via literatuurstudie, enquêtes en interviews. Hieruit kwamen meerdere mogelijkheden naar voren om de relatie te versterken, met een nadruk op kennisuitwisseling, toegankelijkheid en erkenning. Metaaldetectorzoekers beschikken vaak over diepgaande objectkennis die een waardevolle aanvulling kan zijn op de expertise van professionele archeologen. Huis van Hilde kan op haar beurt kennis bieden over conservering, vondstendeterminatie en archeologisch erfgoedbeheer. Het creëren van mogelijkheden voor deze uitwisseling zowel digitaal via sociale media als fysiek op locatie werd als een belangrijk verbeterpunt geïdentificeerd.
MULTIFILE
In de laatste jaren is er in Nederland toenemende aandacht voor de condities waarin leerlingen les krijgen. Randvoorwaarden zoals temperatuur, akoestiek, luchtkwaliteit, lichtkwaliteit en beschikbare ruimte vormen met elkaar de basisomstandigheden waarin leerlingen en leerkrachten functioneren. Er is betrekkelijk weinig aandacht voor de invloed die akoestiek en luisteromstandigheden hebben op het leerproces van de leerlingen, terwijl het evident is dat deze enkele van de belangrijkste randvoorwaarden vormen voor het kunnen volgen van het onderwijs in de klas. De verwerving van taal èn het leerproces op school vinden immers voor een groot deel plaats via luisteren en talige interactie. Om meer inzicht te krijgen in de invloed die luisteromstandigheden in de klas hebben op leerlingen, is een onderzoek uitgevoerd met klassenversterkingsapparatuur, ook wel Soundfield apparatuur genaamd. Het onderzoek vond plaats op vijf Friese basisscholen in tien verschillende klassen en duurde vier weken. De Soundfield apparatuur bestaat uit een leerkrachtmicrofoon met zender en een luidsprekersysteem met versterker en ontvanger. Met de apparatuur ontstaat er een gelijkmatig „geluidsveld‟ in de klas, waardoor de leerkracht overal even goed hoorbaar is. Er werd gebruik gemaakt van apparatuur met infrarood technologie (Redcat: Infrared Classroom Amplification Technology van Lightspeed Technology).