Wednesday 17th of January MediaLAB Amsterdam arranged LABFEST, a final expo where we could showcase our protypes and talk to people in the industry about our projects. We got a lot of nice feedback and are happy with the end-product we came up with. Quite a lot of people showed up and we were excited to talk to people about our prototype and the future possibilities of our Virtual Reality Exposure Therapy!
MULTIFILE
In opdracht van het Groninger Instituut Archeologie van de Rijksuniversiteit Groningen en de Doggerland projectgroep is onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de Reflectance Transformation Imaging (RTI) en fotogrammetrie. Deze twee technieken zijn toegepast op kaakfragmenten met gebitselementen uit het Mesolithicum en de Bronstijd om te onderzoeken of het mogelijk is om met deze technieken een verschil in dieet aan te tonen. Daarnaast is de Artec Spider 3D-scanner toegepast op de gebitselementen. Deze scans zijn gemaakt door externen, waarna de resultaten opgenomen zijn in het onderzoek. Uit het onderzoek is gebleken dat het vaststellen van specifieke verschillen van gebitsslijtage tussen jager-verzamelaars en vroege boeren niet mogelijk is op basis van de RTI-techniek en fotogrammetrie. Beide technieken leveren niet de gewenste resultaten. Zo maakt de RTI-techniek enkel een opname van bovenaf, waardoor de zijaanzichten van de gebitselementen niet onderzocht kunnen worden. De fotogrammetrische techniek is niet gedetailleerd genoeg. Zo vloeien verschillende gebitselementen in elkaar over en zijn sommige elementen niet scherp genoeg om met zekerheid vast te stellen of hier überhaupt slijtagesporen op zijn aangetroffen. Desondanks is het wel mogelijk geweest om de slijtagesporen in beeld te brengen met de Artec Spider 3D-scanner. Deze scanner maakt het mogelijk om de specifieke verschijnselen van gebitsslijtage op de gebitselementen uit het Mesolithicum en de Bronstijd in beeld te brengen.
MULTIFILE
This paper discusses the concepts and social dynamics of fashion imitation and custom imitation as put forth by French sociologist Gabriel Tarde (1843-1904). Specifically his 1903 book The Laws of Imitation will be introduced and used to argue that, and examine how, fashion has, since the turn of the century, increasingly become a global custom rather than the exemplary innovative force Tarde associated with fashion. The second part of the paper therefore suggests turning to custom and tradition may be fruitful to revitalise the current state of fashion and can cause new fashions to come into being. The traditional technique used by the people of the Dutch village of Staphorst to decorate the fabrics for their traditional costumes - Staphorster stippling - which is nominated to be inscribed on UNESCO’s list of intangible cultural heritage, is presented as a case study in which it is shown how cultural traditions may unilaterally contribute to ethical, ecological and innovative fashion design. It is furthermore argued that the reciprocal effect of the dynamics between custom and fashion accounts for the preservation of traditional skills and techniques. The text concludes by examining the chances and opportunities as well as the pitfalls one may associate with the proposed dynamic interaction between fashion and tradition.