In het Utrechts Archief is er een zaal waarin een film wordt vertoond van het straatleven aan het begin van de vorige eeuw. Als bezoeker word je bij binnenkomst gescand en vervolgens geprojecteerd in de filmbeelden. In het fotomuseum kunnen bezoekers middels fysieke hendels de selectie manipuleren van de 80.000 digitale fotos uit de collectie. Het Rijksmuseum biedt via een zogenaamde widget de mogelijkheid iedere dag een ander kunstwerk op je desktop te hebben. In TwentseWelle is een digitaal panorama gebouwd waar je als bezoeker middenin staat, kijkend naar een landschap vanuit het perspectief van opgejaagd wild. Stuk voor stuk zijn dit voorbeelden waarin nieuwe technologie en nieuwe media worden ingezet om het publiek te bedienen in hun interesse voor cultuur en kennis. In die zin zijn ze exemplarisch voor de ontwikkeling waarin technologie en nieuwe media door cultureel erfgoed instellingen worden ingezet om een belangrijke taakstelling in te vullen, namelijk die van cultuur- en kennisoverdracht naar het publiek.
Moroccan companies face a multitude of risks related to their vulnerability to climate change, in particular operational, supply chain, and financial risks. In recent years, public and private actors have experimented with a number of approaches to facilitate the integration of climate change at different planning levels. Among these approaches, the Climate-Expert tool aims to help companies assess their vulnerability to climate change and develop relevant adaptation strategies. Some 20 Moroccan companies, in various sectors of activity, have tested this tool in the framework of two cooperation programs. First, this chapter provides an overview of the achievements of the adaptation mainstreaming process in the private sector in Morocco. Then, it analyzes the Climate-Expert approach qualitatively following three steps according to an iterative logic. The contact groups include the participants involved in the said cooperation programs, namely, experts, economic operators, and state and project officials. Finally, this chapter highlights the obstacles related to the Climate-Expert approach and proposes ways to improve the mainstreaming of adaptation based on the emerging realities and needs of the companies concerned. In addition, in terms of adaptation planning, this analysis emphasizes the need to upgrade Climate-Expert’s approach toward an integrated and well-documented design, using relevant climate and sectoral data and information to meet the needs of developing country companies. Regarding the implementation of adaptation measures, it remains relatively limited in the evaluated companies. This is mainly due to the lack of support and advice instruments and the lack of entities in charge of steering adaptation actions within these companies. This work will later pave the way for improving and adapting the Climate-Expert tool to meet the needs of action in such companies.