The central research question in this study is: Which meaning is given to sustainability within a Dutch housing association and does making sense of the concept of sustainability lead to sustainable strategic choices? The chosen research strategy is a longitudinal case study in the Dutch housing association Welbions. Data was collected in three periods between 2009 and 2018. Welbions associates sustainability mainly with the financial position, costs and affordability, and interprets the concept as investment measures in energy savings, reducing the usage of gas and CO2-emissions which are aimed at in covenants. From the listed factors influencing strategic decision-making, the economic, technical and personal frames appeared to be used mostly. The organizational and ethical frame were used only once, and the aesthetic frame was not used at all. Noteworthy is that ecological developments were not mentioned. Frames derived from the decision criteria showed a dominating economic frame. Making sense of sustainability does not result in sustainability-based actions, or choice. This indicates that sustainable values have not gained a position in strategic decision-making, compared to traditional values such as cost-efficiency and affordability.
MULTIFILE
Deze gids is bedoeld als ondersteuning voor de spelbegeleider of docent die aan de slag gaat met het serieuze spel Visieverkenners. In deze handleiding staat de spelbegeleider centraal. Als spelbegeleider help je de spelers om het doel van het spel te begrijpen en begeleid je ze stap voor stap door de verschillende fases van het spel. Zo zorg je ervoor dat iedereen betrokken blijft en optimaal leert van de spelervaring.
MULTIFILE
Het lectoraat Facility Management van Zuyd Hogeschool (14.000 studenten in Heerlen, Maastricht en Sittard) richt haar pijlen op praktijkonderzoek op 3 thema’s: Leegstand en herbestemming, leefbaarheid en circulaire inkoop. De keuze voor het onderzoeksthema ‘leegstand en herbestemming’ ligt voor de hand in een regio waar sprake is van demografische krimp, ontgroening en vergrijzing en er dus steeds meer publiek vastgoed leeg komt te staan. In dit artikel hanteren we de omschrijving van Marc van Leent (2012) om publiek vastgoed te duiden: Vastgoed dat initieel een publieke functie diende. Scholen, zorg gebouwen, kerken en cultuurhuizen vallen daarmee onder deze categorie. De vraag of het gebouw met privaat of publiek geld is gesticht, is in dezen dus van minder groot belang. Om de koppeling met de praktijk te versterken heeft het lectoraat Facility Management de samenwerking gezocht met Yask Facility Management. Zowel het literatuuronderzoek als het praktijkgedeelte heeft het lectoraat samen met Yask uitgevoerd. Een Master FREM studente uit 2017-2018 heeft de lead genomen bij het praktijkgedeelte en de symbiose tussen theoretische inzichten en praktijkervaringen voor haar rekening genomen, hetgeen uitmondde in haar Master FREM thesis: “Redevelopment approaches for vacant public real estate in the Netherlands”. Dit artikel beschrijft de aanleiding, het proces, de onderzoeksresultaten en de conclusies die daaraan verbonden zijn.
DOCUMENT
Een groot deel van het midden- en klein bedrijf (mkb) is momenteel voor de bedrijfsvoering afhankelijk van een bestelwagen. Dit gaat om meer dan driekwart van de één miljoen bedrijfsbestelwagens in Nederland. Enerzijds staat de bedrijfsvoering van deze ondernemingen onder druk door de energietransitie, de invoering van zero emissie zones in steden en verminderde bereikbaarheid. In het kader van de leefbaarheid in steden zijn dit relevante maatregelen die gemeenten invoeren, maar het zet ondernemers onder druk en beïnvloedt het verdienvermogen en de diensten van mkb. Tegelijkertijd is het mkb eveneens essentieel voor goed functionerende steden. Anderzijds zijn kleine bedrijven vaak niet bekend met de aankomende duurzaamheidsmaatregelen en weten niet wat alternatieven zijn. Sinds de Coronapandemie en geopolitieke spanningen hebben zij bovendien te maken met oplopende (energie)kosten en personeelstekorten. Deze uitdagingen beslaan veel sectoren, waaronder bouw, installatietechniek, horeca en detailhandel. De doelstelling van TOMTET is, om in het licht van deze uitdagingen, (kleine) bedrijven die voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van een bestelwagen te ondersteunen om hun diensten te kunnen blijven uitvoeren, op een toekomstbestendige en duurzame manier. In het bijzonder wordt er samen met bedrijven en overige stakeholders onderzocht en getoetst hoe mobiliteitsbehoeften en processen toekomstbestendig geïnnoveerd kunnen worden. Hiervoor worden allereerst de uitdagingen, waarden en de (mobiliteits)behoeften van het mkb (met een bestelwagen) in kaart gebracht. De focus ligt hierbij op het transport als essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering. Bedrijven worden gesegmenteerd op basis van hun bedrijfskenmerken en verandervermogen, waardoor er (door sectoren heen) op maat gemaakte toekomstbestendige en duurzame bedrijfsmodellen ontwikkeld en geïmplementeerd kunnen worden. De opschaling van haalbare oplossingen wordt ook geadresseerd en aanbevelingen hiervoor worden breed gedissemineerd. Dit alles wordt op een participatieve manier samen met bedrijven uit diverse sectoren, overheden en brancheorganisaties gedaan.