Klatte, I., Singer, I. & Gerrits, E. (2017). Taalontwikkelingsstoornissen en dyslexie. Vlaams Tijdschrift voor Logopedie, 4, 5-9.
DOCUMENT
Het Protocol Hoger Onderwijs is een inhoudelijke handreiking voor HO-instellingen (HBO en WO) om de begeleiding van dyslectische studenten te optimaliseren. Dit Protocol is ontwikkeld in het kader van het door OCW geïnitieerde Impulsproject 2004 onder regie van Handicap + Studie. De ontwikkelaars van dit protocol hebben dankbaar gebruik gemaakt van de praktijkgerichte suggesties van studenten en docenten van Fontys Hogescholen. Primaire doelgroep: studenten, docenten en studieloopbaanbegeleiders van HO-instellingen. Verder: beleidsmakers op instellingsniveau en tweedelijns begeleiders (studentendecanen, studentenpsychologen), raden van bestuur, professionaliseringscoördinatoren, medezeggenschapsraden en studentenfracties. Bij het boek is een dvd ontwikkeld waarin studenten en docenten aan het woord zijn over het omgaan met de belemmeringen die de functiebeperking met zich meebrengt. Op de bijgeleverde cd-rom zijn documenten voorhanden die ingezet kunnen worden bij de begeleiding van dyslectische studenten.
DOCUMENT
In dit hoofdstuk worden definiëring, kenmerken, verklaringen van dyslexie besproken en de impact hiervan op studenten in het HO. Er wordt tevens verwezen naar relevante rapporten en literatuur.
DOCUMENT
Deze handreiking biedt scholen, ondersteuningsinstellingen, educatieve centra en opleidingen concrete mogelijkheden voor implementatie van het Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs. Ingegaan wordt op het belang van een schoolinterne werkgroep en cyclische ontwikkeling en bijstelling. Aan de hand van concrete thema's (overgang po-vo, signalering, begeleiding in de klas, dyslexiebeleid) kunnen scholen vorm geven aan de implementatie. In het pakket zitten handzame overzichten, kaartjes en de DVD 'Hoezo Dyslexie'.
DOCUMENT
In dit artikel worden recente ontwikkelingen op het gebied van dyslexie beschreven, zowel vanuit het perspectief van het onderwijs als vanuit de gezondheidszorg en onderzoek. Verwijzing naar relevante websites bieden de lezer mogelijkheden voor verdere oriëntatie en verdieping.
DOCUMENT
In dit artikel worden de achtergronden en de inhoud van het Protocol Dyslexie Hoger Onderwijs beschreven en worden handreikingen geboden aan begeleiders van studenten in het Hoger Onderwijs.
DOCUMENT
In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de wet- en regelgeving met betrekking tot studeren met een functiebeperking (i.c. dyslexie). De procedure van intake naar begeleiding wordt geschetst (rol van de decaan, rol van de student, rol van de opleiding).
DOCUMENT
In dit artikel worden de achtergronden van het Protocol Dyslexie in het hoger onderwijs beschreven, gelardeerd met casuïstiek van dyslectische studenten uit verschillende studierichtingen.
DOCUMENT
Verslag van het bezoek aan het Literacy Support Centre in Londen. In dit centrum werken ervaren begeleiders, ieder met zijn eigen expertise op het gebied van dyslexie. Zij biede een unieke service aan basisscholen in de vorm van een intensieve, op maat gesneden, tijdelijke dyslexiebegeleiding.
DOCUMENT