The Interreg Europe eBussed project supports the transition of European regions towards low carbon mobility and more efficient transport. The regions involved are Turku (Finland), Hamburg (Germany), Utrecht (The Netherlands), Livorno (Italy), South Transdanubia (Hungary) and Gozo island in Malta. It promotes the uptake of e-busses in new regions and supports the expansion of existing e-fleets. Within the project, there are four thematic working groups formed that aim at delivering a best practices report and policy recommendations to be used in the partner regions. Thematic Working Group 4 (TWG4) focusses on the topics of Procurement, Tendering and Costs of e-busses. As a starting point for TWG4, the value chain for e-bus public transport per region has been mapped. By mapping how the value chain for e-bus public transport works and defining the nature of the issues, problems or maybe challenges per region can be better understood.
DOCUMENT
This report summarizes the work done by Thematic Working Group 4 (TWG4) on “Procurement and Tendering” for e-bus deployment. It further analyses the various Good Practices collected by project partners with a reference to the above aspects. This report takes the policy learning one step further and sheds light on regional similarities and differences in practices that have been found functional and worth spreading.
DOCUMENT
In Germany, public transport organizations are mainly owned by public authorities. Procurement in Hamburg involves the buses and infrastructure instead of transport services. The procurement process for buses and infrastructure is performed by the transport companies. Such processes must meet German and European public regulations. Therefore, public tender and procurement procedures for buying buses by German Public Transport Operators (PTOs) can be more complex and lengthier than procurement by private PTOs in other countries. As a result, the public transport companies are not primarily driven by profitability, but also by obligations towards the public and political aims. Obligations can comprise to provide affordable, environmentallyfriendly transport services for the citizens. In Hamburg, the public authority incorporates obligations (requirements) for the e-buses in their tendering documents. In Utrecht, as well as most of the rest of the Netherlands, public transport is carried out by private companies, under an operating contract (concession) with a public transport authority. In Utrecht, this authority is the province of Utrecht. The e-buses are the operators’ private property and they are obliged to account to the province of Utrecht for their implementation of public transport. When the province of Utrecht procures the operation of public transport services by means of a European tendering process, private transport companies can offer a bid for this tender. Both, the authority and operators, want to provide good public transport for their customers, but they both have different goals. The operators want to earn a reasonable profit margin on public transport, while the authority wants to fulfil certain public policy goals. The tendering process is where these two come together. It is a strong mechanism to get the best ‘value for money’ out of the market – for example, the most public transport, or the highest number of e-buses running in the area, within the available budget of the public transport authority.
DOCUMENT
Langer zelfstandig wonen en leven met een zo’n hoog mogelijke kwaliteit van leven is de uitdaging van vandaag de dag. Gemiddeld genomen is er een steeds hogere levensverwachting en is er de wens om tot op een hoge leeftijd een goede kwaliteit van leven te hebben. Dit in een tijd waarbij de beschikbare zorg onder druk staat. Technologie wordt gezien als een mogelijkheid om zowel de zorgverlening als kwaliteit van leven op hoog niveau te houden. Daarvoor is het noodzakelijk dat de beschikbare technologie (in de brede zin van het woord) onder de aandacht gebracht kan worden, zodat bekend wordt wat technologie voor de zorgverlener -de professional- maar ook de mantelzorger en cliënt / patiënt kan betekenen. Is er eenmaal enige bekendheid met technologie dan is het ook mogelijk om behoeften te gaan inventariseren die je door middel van technologiegebruik kan vervullen. Een tweetal hoofdthema’s staan in deze haalbaarheidsstudie centraal. Het eerste thema betreft de zorgprofessional; welke invloed kan het Mobiel Technologie Experience Centrum (MTEC) hebben op de werkdruk van medewerkers? Het tweede thema betreft de cliënt / patiënt. Hoe kan de verblijfsduur van patiënten verkort worden? Hoe kunnen we zelfredzaamheid motiveren op de afdeling revalidatie door het inzetten van de bus? Hoe kunnen we onrust verminderen bij bewoners met dementie? Het onder de aandacht brengen van deze technologie vindt bij voorkeur plaats op de locatie van handeling. Daarvoor is een ‘mobiele setting’ nodig die dit mogelijk maakt. In deze studie wordt met een groot aantal zorg- bedrijfs- en scholingspartners de haalbaarheid onderzocht naar een MTEC waarmee op locatie zowel de zorgprofessional als de mantelzorger en cliënt kunnen kennismaken en zich vertrouwd laten maken met technologie.