Resultaten van het project TSDCE - van Tractiesysteem naar Slim DC Elektriciteitsnet.
MULTIFILE
Versnelling elektrificatie in de gebouwde omgevingSlim gebruik van bestaande OV-DCelektriciteitsnettenDroop rate controlled DC microgridsTramhalte wordt energiehalteLab simulaties HvA Energielab
DOCUMENT
Verticale zonnepanelen verdienen andere subsidievoorwaarden binnen de Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE+) omdat de stroomproductie gelijkmatiger over het jaar verdeeld is. Dit ontlast het elektriciteitsnet.
LINK
Vrijwel geruisloos is begin 2023 voor de kosten van het Belgische elektriciteitsnet voor kleinverbruikers een nieuw tariefsysteem ingevoerd. Huishoudens met een hoog piekverbruik betalen nu meer dan huishoudens die minder netcapaciteit benutten. Belgische huishoudens worden aldus gestimuleerd slim om te gaan met de schaarse netcapaciteit.
LINK
Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtauto’s snel toeneemt ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen op: Hoe kunnen transporteurs hun werk doen met elektrische voertuigen die regelmatig opgeladen moeten worden? Welke aanpak geeft de laagste kostprijs? Waar, wanneer en hoe snel gaan bestelwagens en vrachtwagens laden, en wat vraagt dat van het elektriciteitsnet?In opdracht van de Topsector Logistiek hebben Buck Consultants, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO concreet uitgewerkt hoe elektrische stadslogistiek in de praktijk uitgevoerd zal worden. De regio Groot Amsterdam is als voorbeeld genomen. CE Delft heeft, gebaseerd op maatwerkdata van CBS over bestel- en vrachtwagens die de milieuzone Amsterdam bezoeken, berekend op welke locaties er een laadvraag verwacht kan worden. Hiervoor is de energiebehoefte ruimtelijk toegedeeld op postcode 4-niveau binnen COROP Groot-Amsterdam. Op basis van CBS-data over standplaatsen en herkomst en bestemmingsdata), en op basis van herkomst-bestemmingsdata uit het VENOM-verkeersmodel, wordt de impact op het elektriciteitsnet, het aantal benodigde laadpalen en de impact op de ruimte besproken. De optelling van al die individuele keuzes levert inzicht op waar, wanneer en hoe snel er geladen gaat worden. Daarmee kunnen netbeheerders en gemeenten plannen wat er aan infrastructuur en ruimte nodig is.
DOCUMENT
Door verregaande elektrificatie van onze samenleving veranderen de ontwerpcriteria voor het elektriciteitsnet van de netwerkbeheerders. Door de netbelasting van “all-electric” (gasloze) woonwijken te meten en te modelleren bepalen we welke invloed verregaande elektrificatie in de toekomst zal hebben op het bestaande elektriciteitsnet en de rol van het gasnet.
DOCUMENT
DOCUMENT
Het consortium richt zich op het probleem van netcongestie en onbalans in het Nederlandse elektriciteitsnet. Dit probleem ontstaat doordat de vraag naar elektriciteit steeds meer toeneemt door de groei van warmtepompen en elektrische mobiliteit, terwijl het aanbod steeds decentraler en minder gereguleerd is. Hierdoor ontstaan er vaak tekorten of overschotten aan elektriciteit op bepaalde momenten, wat leidt tot congestie (gebrek aan transportcapaciteit) en onbalans (ongelijke vraag en aanbod). Tegelijkertijd is ook vraag naar energie in de vorm van moleculen (gas, waterstof etc.) en warmte en/koude die moet worden verduurzaamd. Een energiehub kan hierin uitkomst bieden. Huidige oplossingen binnen Energy Hubs focussen zich met name op elektriciteit terwijl een integrale aanpak van de energievraag van meerwaarde kan zijn.