In deze studie is kwantitatief onderzocht wat het effect is op het vraagprofiel naar elektriciteit in Nederland wanneer het wegtransport volledig wordt geëlektrificeerd. Tevens is nagegaan welke rol de accu’s van elektrische auto’s kunnen spelen bij de balancering van het nationale elektriciteitsnetwerk.Doel is inzicht te verwerven in de gevolgen van het elektrificeren van het wegtransport voor het elektriciteitssysteem en de elektriciteitsnetten.
LINK
Louter investeren in netverzwaring is volgens Martien Visser niet de oplossing. “Laten we in plaats daarvan veel meer gaan werken aan het stimuleren van de vraag op momenten met veel aanbod.”
LINK
Vervanging van aardgas in bestaande woonwijken vergt forse investeringen, doorzettingsmacht van de overheid en beknot haar burgers. Maatschappelijke weerstand ligt op de loer en het afbreukrisico is volgens Martien Visser groot. De resultaten van de proefwijken zijn nog ongewis. Het verdient volgens hem aanbeveling om een plan B met hybride warmtepompen te ontwikkelen.
LINK
We moeten stoppen met de gedachte dat geld geen rol speelt, als het om uitbreiding van onze energienetwerken gaat, meent Martien Visser.
LINK
Nederland heeft geen goed track record als het aankomt op het realiseren van de klimaatdoelen, stelt Martien Visser. CCS kan wel eens de reddende engel blijken.
LINK
Alle reden om lessen te trekken uit de huidige gascrisis en aan te sturen op een energiesysteem dat veel beter bestand is tegen verrassingen
LINK
Martien Visser roept de Tweede Kamer op om met de nieuwe Energiewet het fundament te leggen voor de energietransitie. Hij stelt: “Schrap het Groepsverbod en de stringente beperkingen. Creëer daarmee een level playing field in Europa en geef de publieke aandeelhouders het vertrouwen en maximaal de ruimte hun infrabedrijven in te zetten om de energietransitie vaart te geven.
LINK
Inaugurele rede, gehouden tijdens lector installatie.
DOCUMENT