Patiënten hebben het recht om hun eigen huisartsendossier in te zien. Dat heeft allerlei voordelen – zo krijgen patiënten een groter inzicht in hun eigen gezondheidstoestand en kunnen ze zich beter voorbereiden op het gesprek met de huisarts. Sommige huisartsen maken zich echter zorgen, want patiënten kunnen de informatie ook verkeerd begrijpen en nodeloos ongerust worden. Zijn dergelijke zorgen terecht?
MULTIFILE
1 op de 6 inwoners in Nederland heeft moeite met gecijferdheid. Dit is een reden tot zorg, omdat dit de kans op kwetsbaarheid vergroot. Zo hebben mensen die problemen hebben met gecijferdheid vaker financiële problemen. Ze hebben minder kansen op de arbeidsmarkt en ze benoemen hun gezondheid vaker als slecht. Of dit causaal verband houdt met elkaar is niet bekend, maar wel aannemelijk gezien de specifieke eisen voor gecijferdheid die deze contexten stellen. Deze publicatie is mede mogelijk gemaakt door het Expertisepunt Basisvaardigheden.
MULTIFILE
Het Maaslandziekenhuis van het Orbis Medisch en Zorgconcern te Sittard is door de overheid in de gelegenheid gesteld het ziekenhuis van de 21st eeuw te realiseren. Een prachtige nieuwbouw is verrezen die begin 2009 betrokken wordt. Met de Hogeschool Zuyd is begin 2006 een convenant afgesloten. Uitvloeisel van dit convenant is het RAAK project De Nieuwe Manier van Werken. Dit RAAK project valt uiteen in vier deelprojecten: Elektronisch Verpleegkundig Dossier, Patiëntgecentreerde Bejegening, Kwaliteitsindicatoren en Ketenzorg Verloskundigen. Dit grootschalige samenwerkingsproject heeft vorm gekregen vanuit het Expertisecentrum Quality of Life van de Hogeschool Zuyd. Hierin participeren: de Faculteit Gezondheid & Zorg en de kenniskringen Kennisorganisaties & Kennismanagement, Kennisontwikkeling Vaktherapieën, Autonomie & Participatie en Technologie in de Zorg. Het project is een voorbeeld hoe kenniscreatie en kenniscirculatie tot stand komt tussen hogeschool en publieke instelling. Dit artikel beschrijft het project Patiëntgecentreerde Bejegening
DOCUMENT
Waar in verschillende landen al voortvarend wordt gewerkt met (varianten van) de persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo), blijft Nederland achter. De overheid moet de regie oppakken en zorgverleners moeten stappen gaan zetten.
DOCUMENT
In vervolg op onze eerdere publicatie “Werk verandert” (Biemans, Sjoer, Brouwer en Potting, 2017) waarin wij een beeld gaven over het toekomstig werk als verpleegkundige geven wij in deze publicatie een impressie van de ontwikkelingen die spelen bij een viertal specialistische beroepen in zorg en welzijn. Deze vier beroepen zijn achtereenvolgens: de verpleegkundige ouderenzorg, medisch beeldvormings- en bestralingsdeskundige (hierna MBB’er), psychiatrisch verpleegkundige en de maatschappelijk werker.
DOCUMENT
Data is widely recognized as a potent catalyst for advancing healthcare effectiveness, increasing worker satisfaction, and mitigating healthcarecosts. The ongoing digital transformation within the healthcare sector promises to usher in a new era of flexible patient care, seamless inter-provider communication, and data-informed healthcare practices through the application of data science. However, more often than not data lacks interoperability across different healthcare institutions andare not readily available for analysis. This inability to share data leads to a higher administrative burden for healthcare providers and introduces risks when data is missing or when delays occur. Moreover, medical researchers face similar challenges in accessing medical data due to thedifficulty of extracting data from applications, a lack of standardization, and the required data transformations before it can be used for analysis. To address these complexities, a paradigm shift towards a data-centricapplication landscape is essential, where data serves as the bedrock of the healthcare infrastructure and is application agnostic.In short, a modern way to think about data in general is to go from an application driven landscape to a data driven landscape, which willallow for better interoperability and innovative healthcare solutions.
LINK
BACKGROUND: Patient participation in nursing documentation has several benefits like including patients' personal wishes in tailor-made care plans and facilitating shared decision-making. However, the rise of electronic health records may not automatically lead to greater patient participation in nursing documentation. This study aims to gain insight into community nurses' experiences regarding patient participation in electronic nursing documentation, and to explore the challenges nurses face and the strategies they use for dealing with challenges regarding patient participation in electronic nursing documentation.METHODS: A qualitative descriptive design was used, based on the principles of reflexive thematic analysis. Nineteen community nurses working in home care and using electronic health records were recruited using purposive sampling. Interviews guided by an interview guide were conducted face-to-face or by phone in 2019. The interviews were inductively analysed in an iterative process of data collection-data analysis-more data collection until data saturation was achieved. The steps of thematic analysis were followed, namely familiarization with data, generating initial codes, searching for themes, reviewing themes, defining and naming themes, and reporting.RESULTS: Community nurses believed patient participation in nursing documentation has to be tailored to each patient. Actual participation depended on the phase of the nursing process that was being documented and was facilitated by patients' trust in the accuracy of the documentation. Nurses came across challenges in three domains: those related to electronic health records (i.e. technical problems), to work (e.g. time pressure) and to the patients (e.g. the medical condition). Because of these challenges, nurses frequently did the documentation outside the patient's home. Nurses still tried to achieve patient participation by verbally discussing patients' views on the nursing care provided and then documenting those views at a later moment.CONCLUSIONS: Although community nurses consider patient participation in electronic nursing documentation important, they perceive various challenges relating to electronic health records, work and the patients to realize patient participation. In dealing with these challenges, nurses often fall back on verbal communication about the documentation. These insights can help nurses and policy makers improve electronic health records and develop efficient strategies for improving patient participation in electronic nursing documentation.
DOCUMENT
De bacheloropleidingen Verpleegkunde in Nederland staan voor de uitdaging het nieuwe beroepsprofiel Bachelor Nursing 2020 te vertalen naar het onderwijs. Een deel van het nieuwe curriculum gaat over de inzet van eHealth. In dit document worden 14 verpleegkundige beroepstaken omschreven waarbij eHealth wordt ingezet. Beschreven wordt welke kennis, vaardigheden en houding van een verpleegkundige worden gevraagd om elke eHealth-taak zelfstandig uit te voeren. Elke taak wordt gekoppeld aan kernbegrippen van Bachelor Nursing 2020 en aan relevante CanMEDS-rollen.
DOCUMENT
Kijkend naar de ontwikkelingen in de medische en farmaceutische zorg, concludeer ik dat het belang van innovaties niet altijd in overeenstemming is met de snelheid waarmee die innovaties hun plek krijgen in het standaardhandelingsarsenaal van zorgverleners. Veranderingen in de zorg gaan vaak langzaam en doorbraken worden slecht herkend. De vraag is hoe dit komt. Er blijken vele factoren van invloed op het mogelijke succes van een innovatie. Van groot belang is het inzicht dat innoveren meer is dan iets bedenken en dan maar aannemen dat het wel zal worden opgepikt door de (potentiële) doelgroep. Het aan de man brengen (‘dissemineren’) van de innovatie is mede bepalend voor een succesvolle implementatie. In de farmaceutische zorg is voor deze overbruggingsfunctie een belangrijke rol weggelegd voor de farmakundige. Mijn lectoraat, dat is gekoppeld aan de opleiding Farmakunde, zal zich bezighouden met het onderzoek naar het proces om farmaceutische innovaties te dissemineren. In deze openbare les licht ik de context en consequenties van dit onderzoeksthema nader toe. Ik begin met een uitleg van de farmakundige en diens toegevoegde waarde in het werkveld (hoofdstuk 1), en vervolg met een korte beschrijving van recente veranderingen binnen de zorg (hoofdstuk 2). In het begeleiden van die veranderingen ligt een belangrijke meerwaarde van de farmakundige, en de missie van dit lectoraat. Daarna (hoofdstuk 3) beschouwen we het innoveren in de (farmaceutische) gezondheidszorg in meer detail. Hoofdstuk 4 geeft diverse handvatten voor het kiezen van de juiste interventies om de afstand tussen de innovator en de toekomstige gebruiker te overbruggen en zodoende de toegang voor de gebruiker tot de innovatie te verbeteren. De keuze van de onderzoekslijnen van mijn lectoraat, zoals in hoofdstuk 5 beschreven, is daarvan afgeleid
DOCUMENT
BACKGROUND: The time that nurses spent on documentation can be substantial and burdensome. To date it was unknown if documentation activities are related to the workload that nurses perceive. A distinction between clinical documentation and organizational documentation seems relevant. This study aims to gain insight into community nurses' views on a potential relationship between their clinical and organizational documentation activities and their perceived nursing workload.METHODS: A convergent mixed-methods design was used. A quantitative survey was completed by 195 Dutch community nurses and a further 28 community nurses participated in qualitative focus groups. For the survey an online questionnaire was used. Descriptive statistics, Wilcoxon signed-ranked tests, Spearman's rank correlations and Wilcoxon rank-sum tests were used to analyse the survey data. Next, four qualitative focus groups were conducted in an iterative process of data collection - data analysis - more data collection, until data saturation was reached. In the qualitative analysis, the six steps of thematic analysis were followed.RESULTS: The majority of the community nurses perceived a high workload due to documentation activities. Although survey data showed that nurses estimated that they spent twice as much time on clinical documentation as on organizational documentation, the workload they perceived from these two types of documentation was comparable. Focus-group participants found organizational documentation particularly redundant. Furthermore, the survey indicated that a perceived high workload was not related to actual time spent on clinical documentation, while actual time spent on organizational documentation was related to the perceived workload. In addition, the survey showed no associations between community nurses' perceived workload and the user-friendliness of electronic health records. Yet focus-group participants did point towards the impact of limited user-friendliness on their perceived workload. Lastly, there was no association between the perceived workload and whether the nursing process was central in the electronic health records.CONCLUSIONS: Community nurses often perceive a high workload due to clinical and organizational documentation activities. Decreasing the time nurses have to spend specifically on organizational documentation and improving the user-friendliness and intercommunicability of electronic health records appear to be important ways of reducing the workload that community nurses perceive.
DOCUMENT