Waar mensen met elkaar omgaan, spelen machtsverhoudingen een rol. Machtsrelaties zijn complex, juist omdat macht niet iets is wat je bezit maar ontstaat door en in interactie met anderen. In deze bijdrage behandelen we macht in het kader van arbeidsmediations en staan we stil bij - het al dan niet gebruik van - verschillende machtsbronnen. Dit is interessant aangezien in arbeidsmediations naast formele macht (hiërarchische positie) vaak ook informele macht (emotionele macht) een rol speelt. Theoretische concepten worden toegelicht aan de hand van een korte casus en enkele voorbeelden. Tot slot wordt er gezocht naar interventies die kunnen bijdragen tot het hanteren van machtsrelaties binnen mediation. Opgenomen in de bundel Reflectie op Mediation, Maklu Uitgevers
Hoofdstuk in Preventieve mediation . Waar mensen met elkaar omgaan, spelen machtsverhoudingen een rol. Machtsrelaties zijn complex, juist omdat macht niet iets is wat je bezit maar ontstaat door en in interactie met anderen. In deze bijdrage behandelen we macht in het kader van arbeidsmediations en staan we stil bij - het al dan niet gebruik van - verschillende machtsbronnen. Dit is interessant aangezien in arbeidsmediations naast formele macht (hiërarchische positie) vaak ook informele macht (emotionele macht) een rol speelt. Theoretische concepten worden toegelicht aan de hand van een korte casus en enkele voorbeelden. Tot slot wordt er gezocht naar interventies die kunnen bijdragen tot het hanteren van machtsrelaties binnen mediation
Voor dit boekje ‘(Her)ken je student!’ hebben studenten en medewerkers hun verhaal verteld over vier verschillende studenttypes, ingedeeld op basis van bevlogenheid en emotionele uitputting. Deze vier types hebben hun eigen karaktereigenschappen en behoeftes. Natuurlijk is iedere student uniek en is geen student precies hetzelfde. Maar dat maakt het ook ongrijpbaar. Want hoe ga je dan om met alle verschillende behoeftes van de honderdduizenden studenten die alleen al in Nederland studeren? De vier herkenbare studenttypes in dit boekje geven richting en bewustwording voor zowel studenten als docenten. Daarnaast worden in dit boekje praktische handvatten aangeboden. Zo kan je als student zelf testen hoe het staat met je eigen bevlogenheid en uitputting. En docenten kunnen de gesprekstips gebruiken om te onderzoeken wat de behoeftes zijn van de student en wat nodig is om deze te kunnen vervullen.
In Amsterdam heeft meer dan 40% van de kinderen op de basisschool een motorische achterstand, wat veelal ook gevolgen heeft voor de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Kinderen met een ernstige motorische achterstand worden vanuit de school doorverwezen naar externe zorg (ketenaanpak motoriek). Kinderen en hun ouders krijgen met verschillende professionals te maken in de ketenaanpak motoriek, zoals de gymleraar, jeugdarts en fysiotherapeut. De verschillende professionals geven echter aan dat het contact met ouders en het verkrijgen van medewerking, c.q. het samenwerken met ouders lastig blijkt, zeker met ouders met een lage sociaaleconomische status en/of migratieachtergrond. Terwijl de prevalentie van een motorische achterstand hoger is bij kinderen van ouders met een lage sociaaleconomische status en/of migratieachtergrond. Deze KIEM-aanvraag is erop gericht om het perspectief van ouders te verkennen binnen de ketenaanpak motoriek, opdat drempels bij de ondersteuning voor kinderen met een motorische achterstand kunnen worden weggenomen.