Today’s internet has become like Deleuze’s societies of control, media scholars argue. The network’s invisible infrastructure, with near global reach, has amplified hierarchies, and is owned, exploited and surveilled by internet, advertising, and data-analytics companies, and by state security institutions. With the digital data produced by the often banal and quotidian activities of millions of internet users – or dividuals – a monopoly of a handful of Tech Giants accumulate massive amounts of wealth, and influence. The world wide web, various media scholars contend, has degenerated to a serpent’s coil. This article argues that the rhizomatic Wood Wide Web provides a basis from which to rethink today’s debate on the present and future of the internet, and challenges a predominant understanding of the societies control. Beneath our feet and beyond our perception, a subterranean meshwork of trees, mushrooms and fungi forms an ecology of trans-species solidarity, singularities, and creative, collaborative interactivity that could carry us outside the entrapments of the supposed totality of the societies of control.What can the World Wide Web learn from the Wood Wide Web?
DOCUMENT
De vraag die in deze Openbare Les centraal staat is hoe internetcultuur een duurzame grondslag gegeven kan worden, aan gene zijde van hype en speculatie. De toekomst is immers aangebroken en het tijdperk van de inleidingen ligt achter ons. Nu de ‘nieuwe media’ algemeen verspreid zijn, gaat het niet langer om de vraag hoe deze cultuurtechnieken werken, maar om wat ermee gedaan kan worden, en wie het voor het zeggen heeft binnen de netwerkarchitectuur. Dit roept belangrijke vragen op, zoals: Wie heeft toegang tot welke kennis? Hoe wordt er omgegaan met conflict? Wat is de invloed van gebruikers? Wat betekent de opkomst van niet-westerse landen zoals India, China en Brazilië voor de internetcultuur in het algemeen? Kan de claim dat cultuur en creativiteit de rol overnemen van de computeringenieurs wel waargemaakt worden en wat is de economische grondslag van deze ‘creatieve industrie’? Wordt het networking, of notworking?
DOCUMENT