Paper for Onderzoeksconferentie Cultuureducatie en Amateurkunst, 24-11-2014, Utrecht.
DOCUMENT
Het proefschrift gaat over de waarde van ervaringskennis van zorgprofessionals werkzaam in de ggz. Ruim vier jaar lang deed Karbouniaris kwalitatief en participatief onderzoek bij vier zorgorganisaties van het PEPPER-consortium, een samenwerkingverband om de professionalisering van ervaringskennis en -deskundigheid te stimuleren. Naast een literatuurstudie, is in de praktijk samengewerkt met cliënten, ervaringsdeskundigen, professionals (verpleegkundigen, sociaal werkers, humanistisch verzorgenden en psychiaters), bestuurders en managers. Middels case-studies, leergemeenschappen, diepte-interviews, participatieve observaties, responsieve evaluaties en auto-etnografie van de onderzoekster kreeg het onderzoek gestalte.
DOCUMENT
Dit proefschrift verhaalt over de manier waarop de samenwerking op stedelijk beleidsgebied tussen publieke en private partijen in Amsterdam tot stand komt en zich ontwikkelt. Het gaat over de samenwerking op een specifiek beleidsterrein, namelijk op citymarketinggebied. De centrale vraag luidt als volgt: Op welke manier geven verschillende publieke en private actoren invulling en betekenis aan het Amsterdamse citymarketingproces en welke consequenties heeft dit voor de relaties in de samenwerkings- en bestuursvormen van hedendaagse stedelijke beleidprocessen?
LINK
In this paper, I explored how to research a sensitive topic such as gossip in organizations and used a narrative approach to illustrate the methodological and ethical issues that come up when considering a variety of research methods. I first attempted to conduct an ethnographic research on a project group from a Dutch university undergoing a major change. At the very beginning of the project, as a participant observer, I struggled to remain an outsider, or a “fly on the wall.” But as issues of power came into play and access became increasingly problematic, I moved towards the role of an “observing participant.” Therefore, in order to research gossip and some of the hidden dimensions of organizational life, I turned to auto- and self-ethnography as a way to regain access and greater authenticity. While following this route presented its share of ethical and methodological issues, it also provided valuable insights that could be of value to researchers attempting to study sensitive topics such as gossip in organizations. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol23/iss7/18 LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/dominiquedarmon/
MULTIFILE
Het aantal masteropgeleide docenten in het beroepsonderwijs is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Met hun onderzoekende vermogen kunnen ze weerbarstige praktijkvraagstukken oppakken ten gunste van het onderwijs. Dit verloopt echter niet overal even soepel. De vraag is hoe de kwaliteiten van masteropgeleiden met een teacher leader profiel (verder ‘masters’ genoemd) meer te verzilveren zijn als het gaat om onderzoekend samenwerken aan onderwijskwaliteit.
DOCUMENT
“Zingen als een zeeman” is een diepgaande etnografische studie van een Gronings shantykoor. Het boek onderzoekt de sociale, muzikale en culturele aspecten van het koor, inclusief de geschiedenis, repertoire en betekenis van het shantyzingen voor individuele leden en de gemeenschap.
LINK
Kan bij verpleeghuisbewoners met dementie onrust worden tegengegaan door de Qwiek.up in te zetten? Een onderzoek naar de effecten van deze beeld- en geluidsinterventie.
MULTIFILE
Het middelbaar beroepsonderwijs is een belangrijke emancipatiemotor voor jongeren met een migratie achtergrond. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de toenemende gevoelens van vervreemding van deze jongeren ten aanzien van de Nederlandse samenleving. En over docenten die worstelen met handelingsverlegenheid wanneer ze hiermee worden geconfronteerd. Dit boek biedt een onthullende inkijk in de complexe dagelijkse leefwereld van een Randstedelijke mbo school voor Helpende Zorg en Welzijn. Op grond van concrete casussen wordt duidelijk dat er soms wel iets te verbeteren valt aan de solidariteit tussen studenten of aan het ‘spelgevoel’ van docenten. Maar een aanzienlijk deel van de problemen op school blijkt te wijten aan de aanhoudende organisatorische onrust ten gevolge van het ‘trilemma’ van kwaliteit, rendement en emancipatie waarvoor veel onderwijsinstellingen in Nederland zich tegenwoordig gesteld zien.
DOCUMENT