Evidence Based werken wordt in de gezondheidszorg op allerlei manieren gestimuleerd, maar de implementatie van EBP blijkt weerbarstig. Het Promoting Action on Research Implementation (PARIHS) raamwerk biedt een hulpmiddel om de implementatie succesvoller te laten verlopen. Het raamwerk laat het samenspel zien van verschillende factoren die van invloed zijn op het succesvol invoeren van evidence in de praktijk. Deze verschillende factoren zijn: de kwaliteit van de evidence, de context waarin de verandering plaatsvindt en de facilitering die geboden wordt om de verandering te ondersteunen. In het raamwerk worden deze factoren gezien als onderling samenhangend, waarbij elke factor op een continuüm van hoog naar laag kan worden beoordeeld. De veronderstelling die aan het raamwerk ten grondslag ligt,is dat succesvol implementeren optreedt wanneer: - de evidence wetenschappelijk robuust is en overeenkomt met de professionele inzichten en de behoeften van de patiënten; in die situatie is de 'evidence' hoog/sterk. - de context open staat voor verandering, er sprake is van een cultuur die open staat voor verandering, sterk leiderschap en passende evaluatiesystemen; in die situatie is de 'context' hoog/sterk - er facilitering plaatsvindt door competente interne of externe facilitatoren bij het implementeren van veranderingen; in die situatie is de 'facilitering' hoog. het artikel is een vrije vertaling van het artikel van: J. Rycroft-Malone, A. Kitson, G. Harvey, B. McCormack, K.Seers, A. Titchen, C. Estebrooks. (2002). Ingredients for Change; revisiting a conceptual framework. Quality and Safety in Healthcare (11) 174-180.
DOCUMENT
Evidence-based practice krijgt in Groot-Brittannië net als in Nederland, steeds meer aandacht in de gezondheidszorg in het algemeen en in de verpleging in het bijzonder. Deze aandacht voor evidence-based practice (EBP) is vaak gericht op de betekenis van experimenteel onderzoek (Randomized Clinical Trials) voor de praktijk. Langzamerhand komt er ook meer aandacht voor andere onderzoeksdesigns. In onderzoek wordt ook steeds meer aandacht besteed aan de implementatie van EBP. Uit deze onderzoeken blijkt steeds weer dat implementatie van EBP een complexe aangelegenheid is. Niet alleen blijkt de beschikbare evidence van belang te zijn maar ook de wijze van facilitering en de context waarin de evidence geïmplementeerd moet worden. Minder aandacht is er echter voor de invloed van factoren op organisatie- en managementniveau en politieke factoren.
DOCUMENT
Beschrijving van het programma FontysNet, waarin ICT-gerelateerde projecten, in onderlinge samenhang, zijn uitgevoerd. Dit programma had als doel de uniformiteit en beheersbaarheid van de Fontys infrastructuur te bevorderen. De beschrijving volgt zowel proces als inhoud en bevat geleerde lessen (lessons learned). Het programma was onderverdeeld in de programmalijnen: e-marketing, e-transactie, e-learning, e-facilitering, e-arbeidsbemiddeling, ondersteund door de organisatie infrastructuur en de FontysNet infrastructuur
DOCUMENT
Hoe vindt praktijkverandering plaats? Wat is ervoor nodig? Wie is ervoor nodig? Op deze en andere vragen hebben talloze veranderkundigen al hun hoofd gebogen. De praktijk is immers weerbarstig, zo zegt men. Een verandering in de praktijk heeft vaak een tijdelijk karakter en veel veranderingen beklijven niet. Dat is jammer. In dit boek worden de methodiek van Practice Development uiteengezet. Zowel de achtergronden, de systematiek als concrete praktijkvoorbeelden passeren daarbij de revue. Practice Development wordt in dit boek beschreven als een cyclische methodiek (met als acroniem PDDOEN) waarmee gezondheids- en onderwijsmedewerkers direct aan de slag kunnen om personen en praktijken duurzaam te veranderen. Dus geen tijdelijke verandering, maar verandering die gedragen wordt door en verankerd is in mensen. Zowel voorbeelden uit de zorg als het onderwijs illustreren de methodiek die tot deze veranderingen leidt. Het boek bevat codes (QR-codes) die verwijzen naar relevante informatie en instrumenten op een website die hiervoor is ontwikkeld. Doelgroep Practice Development is bestemd voor studenten in de gezondheidszorg en aan lerarenopleidingen.
DOCUMENT
De kloof tussen theorie en praktijk is van alle tijden en van alle domeinen. Of het nu het zorgdomein betreft, het MKB of de ICT-sector: allen spreken over een lastig te overbruggen afstand tussen enerzijds het tastbare, concrete en direct toepasbare en anderzijds het theoretische en abstracte en de hierdoor moeilijker te verhapstukken informatie. De vermeende kloof heeft tot gevolg dat innovaties hun weg naar de praktijk maar mondjesmaat vinden. Dit is jammer en bovendien niet nodig! Met de introductie van het concept ZorgInnovatieCentrum wordt binnen het zorgdomein een richting aangegeven die succesvol blijk te zijn in het dichten van deze kloof. Tien jaar ervaring wordt gebundeld in dit boek waarbij de beginselen, methodieken en onderwijskundige en onderzoeksmatige ankerpunten van het ZorgInnovatieCentrum door verschillende belanghebbenden op een praktische wijze worden toegelicht. Laat uzelf overtuigen van het concept door kennis te nemen van dit praktische boek vol inzichten om zelf met het ZorgInnovatieCentrum aan de slag te gaan. Doelgroep Deze uitgave is geschikt voor professionals en managers binnen zorgorganisaties en onderwijsinstellingen. Tevens is deze uitgave geschikt voor studenten HBO-V.
DOCUMENT
Het op een adequate wijze begeleiden van startende docenten is van belang omdat het uitval van docenten in deze kwetsbare periode kan reduceren. Hoewel er toenemende (beleids) aandacht is voor de begeleiding van startende docenten, zijn toereikende inductiearrangementen in het mbo nog geen staande praktijk. Door middel van een vergelijkende casestudy wordt inzicht verkregen in de vraag of het werken in een professionele leergemeenschap bijdraagt aan de kwaliteit van het (her)ontwerp van inductiearrangementen en welke factoren de kwaliteit van de inductiearrangementen beïnvloeden. Uit de resultaten blijkt dat de PLG-werkwijze volgens de betrokkenen bijdraagt aan de kwaliteit van het (her)ontwerp van het inductiearrangement, o.a. in termen van het organiseren van multiperspectiviteit in het ontwerptraject, het stimuleren van onderzoekend werken en het in gezamenlijkheid ontwerpen van inductiearrangementen. Factoren die de kwaliteit van het inductiearrangement beïnvloeden betreffen o.a. de borging in (inductie)beleid, professionaliteit van begeleiders, facilitering van tijd, rolhelderheid en commitment van betrokkenen.
DOCUMENT
Discussies over bewindvoering focussen veelal op voorkomen van misstanden en verhogen van beloningen. De nadruk zou echter moeten liggen op facilitering van bewindvoerders om mensen in kwetsbare posities duurzaam te begeleiden richting zelfredzaamheid, betogen Hülya Kat en Gercoline van Beek
DOCUMENT
In scholingsprogramma's en protocollen wordt ervan uitgegaan dat professionals zoals verpleegkundigen evidence zullen toepassen in de dagelijkse praktijk. Onderzoek naar pijnmanagement laat echter zien dat dit niet het geval is. Voor een succesvolle implementatie van onderzoeksresultaten zijn behalve evidence ook de context van de toepassing en de facilitering ervan van belang.
DOCUMENT
Van 2015 - 2017 zijn in het kader van het Woon- en Leefbaarheidsplan Eemsdelta Leeft, Actieprogramma Sociale Cohesie pilots uitgevoerd met bewoners en professionals. De pilots hadden tot doel om de organisatiekracht van bewoners en de facilitering van professionals richting bewonersinitiatieven te versterken. Het rapport doet verslag van deze pilots en geeft tips naar aanleiding van de geleerde lessen.
DOCUMENT