Staatssecretaris Uslu en de Raad voor Cultuur hameren op het belang van fair pay door rijksgesubsidieerde culturele instellingen. Ook in het muziekonderwijs valt nog een wereld te winnen, weet onderzoeker en docentenopleider Imre Kruis. De uurtarieven van muziekdocenten zijn bedroevend laag. ‘Ik schrijf dit in een tijd dat er aan tafels veel gepraat wordt over fair pay. Als het maar niet bij praten blijft, denk ik dan.’
LINK
De hoofdvraag van dit onderzoek is samen met diverse organisaties binnen het duurzaamheidsdomein ontwikkeld en verwoord als: “Welke creatieve methoden kunnen ontwikkeld worden om de willingness to pay voor duurzame voedingsproducten bij consumenten te verhogen?”
DOCUMENT
Uit een inventarisatie blijkt dat er in Noord-Nederland 56 instituten bestaan waar in georganiseerd verband muziekles wordt gegeven door 2 of meer docenten; 9 in Drenthe, 23 in Friesland en 25 in Groningen. Er bestaan uiteenlopende organisatievormen zoals kunstencentra (11), collectieven (11)privéscholen (31) en netwerkorganisaties (3) waarbinnen docenten meer of minder intensief samenwerken. Lestarieven lopen uiteen van € 24,- tot € 52,- euro per uur. 20 instituten worden financieel ondersteund door de gemeente. Bij 12 van de 56 instituten zijn muziekdocenten in dienst. De manier waarop instituten zich profileren, of ze inzetten op samenspel of juist op de individuele les, of ze leerlinggericht zijn of met een centraal leerplan werken, loopt sterk uiteen.Onze conclusie is dat muziekles en de muziekschool niet zijn verdwenen. Gemeentelijke subsidies zijn in veel gevallen afgenomen of weggevallen en dat leidt vooral in de meer perifeer gelegen gebieden tot een onvoldoende gevarieerd aanbod. Tegelijkertijd tekenden we ook meer positieve geluiden op van docenten die energie krijgen van de nieuwe verschijningsvormen. Het gereorganiseerde werkveld nodigt uit tot het doen van verder onderzoek. We denken daarbij aan een verdieping van deze snelle inventarisatie waarbij we in gesprek gaan met meer vertegenwoordigers uit het veld, een inventarisatie van privédocenten en onderzoek naar de ‘fair pay’ van muziekdocenten. Het kan een opmaat zijn om met partners uit het veld praktijkgericht vervolgonderzoek vorm te geven, bijvoorbeeld gericht op de ontwikkeling van nieuwe praktijken van lesgeven of van professionele ontwikkeling.
DOCUMENT
This paper describes a study into consumers' reasons for buying socially responsible (SR) products, such as Fair Trade products and organic meat. As opposed to other studies, we use a qualitative approach based on 25 in-depth interviews and include several different products in the research. This leads to several new results, such as: (1) buying SR products is perceived as an imperfect moral duty; (2) low quality of SR products is a dissatisfier, but high quality not a satisfier; (3) the attitude towards SR products is related to the reputation of charitable funds; (4) the demand for SR products is negatively related to the frequency of purchasing SR products; (5) reflection on SR products raises the demand for SR products; (6) consumers that have witnessed the social problems that SR products aim to alleviate purchase more SR products. Finally, we find that the demand for different SR products is correlated: if a consumer buys one SR product, it is more likely that (s)he purchases other SR products as well.
DOCUMENT
Wat is de rol van prijs in duurzaam consumentengedrag? ‘Omdat het te duur is’ is een veelgehoord argument wanneer mensen wordt gevraagd waarom ze geen duurzame producten kopen. Maar is dat werkelijk zo, of is dit een makkelijk alibi van mensen om niet hun gedrag te hoeven veranderen? We zijn over het algemeen niet bepaald armlastig in de westerse wereld, dus is het werkelijk een gebrek aan geld, of is er een andere oorzaak van dit gedrag? Om daar een uitspraak over te kunnen doen, hebben we de literatuur onderzocht op de relatie tussen prijs en duurzaamheid. Overall conclusie: een bepaalde groep mensen geeft in onderzoeken aan best bereid te zijn om meer te betalen voor duurzamere oplossingen, tot wel 29%. Maar sociale wenselijkheid speelt daarbij waarschijnlijk een grote rol. Want gezien het nog geringe marktaandeel van duurzame producten is de realiteit weerbarstiger. De meerderheid van de mensen is kennelijk nog niet zodanig overtuigd van de meerwaarde dat ze er ook extra geld voor over hebben. Dit document is opgedeeld in twee secties: 1. sectie 1 beschrijft een analytische beschouwing van de literatuur. Dit onderzoek schetst de ontwikkeling van de artikelen die tot dusverre gepubliceerd zijn over bereidheid van consumenten om een meerprijs te betalen voor duurzame producten; 2. sectie 2 beschrijft een inhoudelijke beschouwing van een selectie van de literatuur: specifiek artikelen die (experimenteel) onderzoek beschrijven naar de willingness to pay voor duurzame producten en diensten.
DOCUMENT
De inzendingen voor het Gouden Kalf Interactive beslaan dit jaar een breed en gevarieerd veld op het gebied van digital storytelling. Zo is er een Virtual Reality-installatie die zicht richt op soldaten in een stammenstrijd in Uganda en hen de leefwereld van hun vijand toont; een interactieve webdocumentaire die een caleidoscopisch overzicht geeft van de Nederlandse drugsindustrie; een real-time berichtenstroom in WhatsApp die volgers laat meereizen met de nachtelijke busrit die familieleden van Amerikaanse gevangen regelmatig moeten ondernemen om hun geliefden op te kunnen zoeken; en een viral socialmediaproject dat wereldwijd het maatschappelijk debat over machogedrag in de openbare ruimte op scherp zet.
LINK
This research investigates to what extent lecturers at universities of applied sciences do regard differentiated rewards(intended to develop and/or display professionalism)to be fair, and to what extent, and in which form, do these stimulate their willingness to (further) professionalise and/or display professionalism. This was a case study research design, and a factorial survey measurement technique was used to collect data. We argue that lecturers believe it is fair that forms of differentiated rewards are used and applied in order to have them develop and/or display more professionalism. Especially the viewpoints/practices that relate to coordination, consultation, and consideration for personal circumstances have an influence on the justice perceived. This paper contributes to the HRM literature confirming that lecturers appreciate financial stimuli enhancing their professionalism; however, elements such as consultation, respect, coordination, and communication are appreciated even more. It appeals to HRM to design new practices which have more stimulating effect on personal and professional growth in subject-specific knowledge.
DOCUMENT
This research investigates to what extent lecturers at universities of applied sciences do regard differentiated rewards—intended to develop and/or display professionalism—to be fair, and to what extent, and in which form, do these stimulate their willingness to (further) professionalise and/or display professionalism. This was a case study research design, and a factorial survey measurement technique was used to collect data. We argue that lecturers believe it is fair that forms of differentiated rewards are used and applied in order to have them develop and/or display more professionalism. Especially the viewpoints/practices that relate to coordination, consultation, and consideration for personal circumstances have an influence on the justice perceived. This paper contributes to the HRM literature confirming that lecturers appreciate financial stimuli enhancing their professionalism; however, elements such as consultation, respect, coordination, and communication are appreciated even more. It appeals to HRM to design new practices which have more stimulating effect on personal and professional growth in subject-specific knowledge.
DOCUMENT
Bird strikes, a risk factor in the aviation industry, are a common problem in certain states of the USA, while they are extremely rare in other states. Similarly, the seasonal distribution of bird strikes is not proportional. This situation poses an unfair situation in the aviation insurance of airline companies in terms of routes taken. The current study, detecting a literature gap related to the principal-agent problem within the aviation sector, evaluates the possible differences in aviation companies' insurance costs, assuming bird strikes are spatially and temporally analyzed in the US, and airline companies are provided with complete information regarding bird-strikes. In this research, QGIS software served in spatial model mappings. In terms of the threshold value, the study results show that making bird-strike insurance aircraft in twenty-one states which were below the threshold value increased the aviation costs of these airline companies, while in the remaining twenty-nine states, non-insurance raised the cost. In this context, as of 2022, it has been determined that not paying an extra premium for bird strikes in twenty-one states below the threshold value will create efficiency, while expending an above-average insurance premium in twenty-nine states and the District of Columbia above the threshold value will create efficiency. The research seeks to answer the following question: Is it fair for airlines operating on routes with low or high bird strike risks to pay the same amount of insurance cost?
DOCUMENT
All over the world entrepreneurs drive changes. They develop new products and services, inspire others and take decisions that result in growth of their businesses. But the world around entrepreneurs is changing and so are entrepreneurs. Life-long selfemployment or permanent wage employment are of the past. And the way people perceive self-employment is changing as well. And so must our thinking. Changes in our society call for policies and programmes in support of enterprising people. Diversity, mobility and connectivity offer new opportunities for enterprising people. Markets are changing, become more accessible and there is less need to be bound physically to one place for an entrepreneur. New avenues for business are open thanks to our improved access to information, our connectivity globally through social media and our ability to travel freely and frequently from one country to another. With less focus on life-long (self) employment people now combine paid work (or unpaid – house- work) with self-employment, or opt for just parttime entrepreneurship. New, hybrid forms of enterprising emerge. This combining of work with self-employment is rather common in developing countries, but in Europe it is a phenomenon not yet reported on in statistics and for which policy makers and service providers have no answers yet. Neither exist clear definitions or classifications. This book may serve as an eye-opener: hybrid entrepreneurs are indeed around us and deserve our attention. The research unit Financial Inclusion and New Entrepreneurship of The Hague University of Applied Science challenges policy makers, academics and service providers (such as educational institutes, business advisers and financial institutions) to pay more attention to hybrid entrepreneurs, those enterprising people who intend to create new values for a fair and sustainable society. They might not yet been seen, but they exist…..
DOCUMENT