Bij veel BVO’s in Nederland lopen op dit moment marketingprojecten om de betrokkenheid van fans bij de club te vergroten. Dat lijkt geen eenvoudige opgave. In deze bijdrage worden recente ontwikkelingen behandeld wat betreft eigendom van BVO’s in Engeland en Duitsland. Vervolgens wordt verduidelijkt bij welk economisch model deze veranderingen passen. Afgerond wordt met met enkele vraagstukken voor beleidsmakers in de voetbalwereld als het gaat om fan engagement en eigendom van de club.
DOCUMENT
Het rapport ‘Werken aan meedoen’ beschrijft een onderzoek dat in opdracht van de gemeente Leeuwarden is gedaan naar een drietal strategieën die zijn ingezet ten behoeve van (het bevorderen van) de maatschappelijke participatie van dak- en thuislozen. Getracht is een antwoord te vinden op de vraag wat deze strategieën hebben opgeleverd voor de direct betrokkenen en hun omgeving, om op basis daarvan iets te zeggen over de meerwaarde van deze strategieën. Uit de resultaten blijkt dat de strategieën in meer of mindere mate een meerwaarde hebben voor de betrokkenen zelf. Voor de omgeving is, in de onderzoeksperiode van 1,5 jaar, geen directe meerwaarde gevonden. Wellicht iets voor vervolgonderzoek
DOCUMENT
De cliënt heeft altijd een verhaal, een verleden, zijn eigen normen en waarden. Context draagt in behoorlijke mate bij aan het gedrag van mensen. Logisch dat context een plek krijgt in de opleidingskwalificaties. Hoe wordt SPH-studenten bij Fontys geleerd de context te benutten?
DOCUMENT