De inzendingen voor het Gouden Kalf Interactive beslaan dit jaar een breed en gevarieerd veld op het gebied van digital storytelling. Zo is er een Virtual Reality-installatie die zicht richt op soldaten in een stammenstrijd in Uganda en hen de leefwereld van hun vijand toont; een interactieve webdocumentaire die een caleidoscopisch overzicht geeft van de Nederlandse drugsindustrie; een real-time berichtenstroom in WhatsApp die volgers laat meereizen met de nachtelijke busrit die familieleden van Amerikaanse gevangen regelmatig moeten ondernemen om hun geliefden op te kunnen zoeken; en een viral socialmediaproject dat wereldwijd het maatschappelijk debat over machogedrag in de openbare ruimte op scherp zet.
LINK
Professional playground werpt een blik in de keuken van verschillende spelers in de game-industrie. Verschillende professionals uit deze industrie zijn aan het woord, waardoor een beeld ontstaat van het krachtenveld waar zij mee te maken hebben. Welke kennis van theorieën, concepten, procedures en processen zijn er nodig om het werk in de dagelijkse praktijk goed te kunnen doen?
“KITT, activate super pursuit mode!” Actiefilms zijn kenmerkend vanwege de hoeveelheid stunts die erin voorkomen. Auto’s die crashen of elkaar net missen ontbreken hierin niet. Momenteel worden de stunts nog gedaan door getrainde stuntprofessionals wat de nodige risico’s met zich meebrengt. Naast de veiligheidsrisico’s spelen inschattingsfouten en menselijke communicatie een grote rol. Daarom is vanuit het mkb actief in de filmindustrie de vraag ontstaan hoe (gevaarlijke) stunts met voertuigen & beweegbare objecten veiliger, accurater en nauwkeuriger uitgevoerd kunnen worden. In deze KIEM worden de mogelijkheden van technologische toepassingen vanuit de Mobiliteit / Automotive Branche, zoals teleoperatie (het op afstand besturen van een voertuig) en autonome applicaties voor het mkb actief in de filmindustrie onderzocht. De vraag die centraal staat luidt daarom: “Wat is de potentie van technologieën als teleoperatie en autonomie binnen de Nederlandse Filmindustrie voor het uitvoeren van gevaarlijke en nauwkeurige voertuigstunts?” De vraag wordt beantwoord door zowel op schaal als op 1:1 voertuigen teleoperatie & autonome applicaties te ontwikkelen voor een specifieke stunt. Door te werken aan 1 scenario, te weten het net missen van twee voertuigen die op een kruispunt afrijden, bouwen we kennis op over de geschiktheid van teleoperatie en autonomie voor het mkb in de stuntindustrie. De resultaten van deze KIEM zullen worden vastgelegd en gepubliceerd en kunnen de basis vormen voor vervolg onderzoeken zoals een RAAK-mkb onderzoek.