De schuldenproblematiek in Nederland is nog steeds groeiende. De impact op de schuldenaar, maar ook op de samenleving, is groot. Financiële problemen zijn voor een groot deel een gedragsvraagstuk. In deze dissertatie staat het gedrag van de groep consumenten met een financiële achterstand centraal. Uit de analyses blijkt dat het niet één specifieke gedraging is die leidt tot financiële problemen, maar een combinatie van verschillende gedragingen die het risico op financiële problemen vergroten. Zo spelen niet bijhouden van de administratie, post en niet vooruit plannen een rol. Analyses naar de oorzaken van deze gedragingen laten bovendien zien dat er verschillende factoren en processen zijn die samenhang vertonen met het financiële gedrag. Onder meer de rol van self-efficacy, self-control en sociale steun, is onderzocht en blijken een samenhang te hebben. Financiële problemen kennen een eigen dynamiek. Eenmaal geconfronteerd met financiële problemen, verandert het gedrag van de consument. Deze verandering wordt deels veroorzaakt, doordat hij zich moet aanpassen en bijvoorbeeld meer gaat bezuinigen. Maar de verandering van gedrag is ook het gevolg van processen zoals schaarste en een veranderende houding ten opzichte van schulden.
DOCUMENT
Een samengesteld magazine over de moeilijke positie van hulpvragers en hulpverleners in de energiecrisis.
LINK
Voor het begeleiden van studenten met psychische beperkingen bestaat geen standaardprocedé. Iedere student is uniek en brengt zijn eigen mogelijkheden en belemmeringen met zich mee. Dit geldt zeker voor jongeren met een bipolaire stoornis. In dit artikel formuleert HBO-docent Helmut Boeijen, mede op basis van zijn eigen ervaringen met een bipolaire student, handvatten voor hun begeleiding.
DOCUMENT
In dit project doet Inholland samen met Nova College, MeerWaarde, Plangroep en de gemeente Haarlemmermeer verkennend participatief actieonderzoek naar een nieuwe preventieve werkwijze gericht op het bespreekbaar maken van schulden en stress onder jongeren tussen de 16 en 27 jaar. De schulden-en-stress-aanpak van MeerWaarde is niet eerder bij de doelgroep jongeren toegepast en vraagverlegenheid is niet eerder in dit verband onderzocht. Dit zijn vernieuwende aspecten in deze aanvraag. Vraagverlegenheid kan ertoe bijdragen dat jongeren niet over hun financiële problemen praten met anderen en schulden daardoor steeds hoger oplopen. Preventief werken wordt hierdoor bemoeilijkt. In dit project onderzoeken we op participatieve wijze hoe jongeren hun eigen vraagverlegenheid herkennen en erkennen als het gaat om het ervaren van geldstress, wat zij nodig hebben om hun hulpvraag aan anderen te articuleren en wat er nodig is om deze jongeren tijdig te ondersteunen. Dit levert nieuwe kennis op over de rol van vraagverlegenheid bij financiële problemen en biedt denkrichtingen voor nieuwe instrumenten en methodieken gericht op het bespreekbaar maken van geldstress bij jongeren. Met dit verkennend onderzoek bereiden we opschaling voor naar de regio’s Amsterdam en Rotterdam om die kennis, instrumenten en methodieken in een vervolgproject verder uit te werken.
Geldzorgen maken ziek. Financiële stress kan doorwerken in tal van fysieke en mentale klachten waarvoor mensen de huisartsen opzoeken. Om verlichting te brengen voor huisartsen en te zorgen dat mensen doorverwezen worden naar schuldhulpverlening, worden leernetwerken aangeboden. Doel In dit project werken we aan de disseminatie van kennis door een gratis leernetwerk en de doorontwikkeling van de interventie ‘Financiën in de spreekkamer’. Resultaten Huisartsen en schuldhulpverleners kunnen samenwerkingen organiseren en kunnen adequaat cliënten naar elkaar doorverwijzen. Er is advies uitgebracht bij de ontwikkeling van de huisartsencampagne ‘’Kom jij eruit?’’. De accreditatie van de e-learning ‘patiënten met schulden in de huisartsenpraktijk’ is gestart. Looptijd 01 december 2020 - 01 december 2021 Aanpak Er worden drie leernetwerken georganiseerd voor huisartsen, praktijkondersteuners en schuldhulpverleners. De opbrengst van deze leernetwerken wordt eind 2021 gepresenteerd op relevante bijeenkomsten en congressen.
Financiële stress komt veel voor en kan een verklaring vormen voor sociaaleconomische gezondheidsverschillen in leefstijl. In erkende Gecombineerde Leefstijlinterventies (GLI’s), die door zorgverzekeraars vergoed worden, werken deelnemers onder begeleiding van een leefstijlcoach aan een gezondere leefstijl. Financiële stress kan gedragsverandering via diverse mechanismen belemmeren. Uit de vraagarticulatie blijkt dat GLI-leefstijlcoaches behoefte hebben aan kennis, vaardigheden en praktische tools voor het signaleren, bespreekbaar maken en ondersteunen van deelnemers met financiële stress. Rekening houden met financiële stress in een GLI-traject kan mogelijk uitval verminderen en een positieve leefstijlverandering versterken. Aangezien het onderliggende probleem niet in een GLI-traject kan worden opgelost, is samenwerking tussen GLI-leefstijlcoaches en professionals uit het sociaal domein, zoals schuldhulpverleners, essentieel. De onderzoeksvragen in dit project zijn: 1. Wat is de prevalentie van financiële stress onder GLI-deelnemers, wat zijn de consequenties hiervan en welke vormen van integrale samenwerking bieden potentie? (WP1) 2. Hoe kunnen GLI-coaches inzichten over financiële stress en de impact van financiële stress op gedragsverandering benutten bij het ondersteunen van deelnemers met financiële stress? (WP2) 3. Hoe kunnen GLI-coaches samenwerken met het sociaal domein om financiële stress te verminderen? (WP3) De verwachte praktijkopbrengsten van dit onderzoek ‘Naar een gezonde leefstijl wanneer je geldzorgen hebt’ zijn handvatten voor GLI-leefstijlcoaches om deelnemers met financiële stress te ondersteunen en inzichten in geschikte vormen van samenwerking tussen leefstijlcoaches en het sociaal domein. We beogen hiermee financiële stress onder GLI-deelnemers te verminderen en zodoende meer ruimte te creëren voor gedragsverandering in GLI-trajecten. Deze handvatten en inzichten ontwikkelen we samen met de interventie-eigenaren van twee GLI-programma’s, GLI-leefstijlcoaches, GLI-deelnemers, welzijnsorganisaties, eerstelijns-samenwerkingsverbanden, beroeps- en patiëntenverenigingen, gemeenten, en lectoraten en instituten van Hogeschool Utrecht (HU) en Hogeschool van Amsterdam (HvA). Dit project is onderdeel van PREVENT, bouwt voort op eerdere projecten over samenwerking tussen zorg- en sociaal domein (waaronder een KIEM) en mondt uit in een proefschrift.