An overview and analysis of the food festivallandscape in The Netherlands in 2017
LINK
EuroSonic NoorderSlag (ESNS) actively engages with around 130 festivals across Europe as part of the ESNS Exchange program. As a leading partner in this initiative, ESNS aims to transition into a fully sustainable festival in the coming years. It recognizes its role in spearheading the sustainability aspect of the ESNS Exchange and the industry at large. However, the current lack of information regarding the industry's sustainability practices poses a challenge, leaving ESNS uncertain about the necessary steps to improve the market as a whole. The NHL Stenden Professorship Transformational Media, ESNS and the minor Music Management are collaborating on a joint project to address this issue. The project aims to assess the current state of sustainable practices in European Music Festivals and analyse how these festivals communicate their initiatives. Additionally, students in the Music minor program will create and test a prototype to encourage festivals to communicate about their sustainability activities.
MULTIFILE
In the past two years [2010-2012] we have done research on the visitor experience of music festivals. We conducted several surveys asking festival visitors for demographic variables, taste in music, their motivation for visiting festivals, mentalities and the evaluation of the festival. We also asked for the use of social media before, after and during the festival. Results show that visitors using social media have a significantly different festival experience from users that do not use social media before, during or after the festival. Results on difference in festival satisfaction are mixed.
DOCUMENT
Het gebruik van plastic en plastic afval staan in de belangstelling op Terschelling. Plastic afval komt niet alleen uit zee, maar ook van gebruik op het eiland. Horeca en verblijfsaccommodaties op het eiland proberen daarom hun plasticgebruik terug te dringen en de transitie naar het toepassen van biologisch afbreekbaar plastic en circulair materialengebruik te maken. NHL Stenden, RUG Groningen, Van Hall en Friesland College ontwikkelen samen met de gemeente Terschelling de Victoria campus voor innovatieve projecten en onderwijs. Vooruitlopend hierop wordt in het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling reeds nu een innovatielab ingericht waar partners uit bedrijfsleven, overheid, onderwijs en maatschappelijke organisaties samen aan oplossingen voor vraagstukken op het eiland werken. Het vraagstuk rondom het thema circulaire plastics op Terschelling past goed in dit innovatielab. De onderzoeksvraag is hoe reductie, hergebruik en recycling van kunststoffen op Terschelling tot stand gebracht kunnen worden door middel van ketensamenwerking en systeem verandering om meer duurzaam te gaan opereren op het gebied van verpakkingen en kunststofgebruik, gezonde voeding en het tegengaan van voedselverspilling. Het lokale platform Plasticvrij Terschelling wordt in deze aanvraag vertegenwoordigd door 3 ondernemingen, namelijk Hostel Stayokay Terschelling, Hotel De Walvisvaarder en Vakantiepark Tjermelan. Daarnaast neemt een landelijke leverancier van horeca producten, Bidfood, als partij uit de waarde keten deel. Uit het netwerk van de verschillende deelnemende lectoraten van NHL Stenden, namelijk lectoraat Circular Plastics, Lectoraat Sustainability in Hospitality & Tourism en Lectoraat Open Innovatie en het netwerk gelieerd aan de Victoria Campus worden waar nodig partijen betrokken die relevant zijn voor de oplossingsrichtingen. Innovaties worden ontwikkeld op het gebied van duurzame alternatieven voor wegwerpplastics in de keuken en het verminderen van grote plastic verpakkingsafval door een gezamenlijk, lokaal systeem van hergebruik en recycling.
Inside Out is an innovative research project that translates cutting-edge microbiome science into immersive, multisensory experiences aimed at long-term behavioral and mental health transformation. Combining extended reality (XR), speculative gastronomy, and narrative therapy, the project enables participants to explore their inner microbiome landscape through taste, smell, touch, and interactive storytelling. This pioneering methodology connects gut-brain science with emotional and sensory engagement. Participants experience their bodies from the inside out, cultivating a visceral understanding of the symbiotic microbial worlds within us. The project includes AI-generated "drinkable memories," microbiome-inspired food designs, haptic-olfactory VR environments, and robotic interactions that choreograph the body as terrain. Developed in collaboration with designers from Polymorf, producer Studio Biarritz, psychiatrist-researcher Anja Lok, and microbiome scientists from Amsterdam UMC and the Amsterdam Microbiome Expertise Center, Inside Out bridges scientific rigor with artistic expression. The project seeks to: • Increase embodied understanding of the microbiome’s role in health and well-being • Shift public perception from hygiene-based fear to ecological thinking • Inspire behavioral change related to food, gut health, and mental resilience The outcomes are designed to reach a large audience and implementation in science museums, art-science festivals, and educational programs, with a view toward future clinical applications in preventive healthcare and mental well-being. By making the invisible microbiome tangible, Inside Out aims not only to inform, but to transform—redefining how we relate to the ecosystems within us.