There is a central dilemma embedded in the relationship between teachers and researchers. Teachers know the story of the classroom well, but they are seldom asked to tell their stories, nor do they usually have the opportunity. Researchers, on the other hand, are skilled at telling certain things about classrooms, but they often miss the central stories that are there. This divergence can lead to different opinions on what teaching is about and what is important within it. To bridge this gap, we describe an approach which puts the teacher and the student at the centre. With respect to emotional and behavioural problems of students, we underline the notion of student-teacher compatibility, deriving from theories emphasizing the transactional/reciprocal nature of human behaviour. One of the aims of the Lectorship and Knowledge Network Behavioural Problems in School Practice, is to identify at-risk-teachers (i.e. those most vulnerable to the presence of behaviourally challenging students and parents) so that interventions, both in initial teacher training as well as in inservice training can be applied to help them develop adequate attitudes and coping-skills. In clinical supervision, peer coaching or reflective practice, these teachers can be helped to consider in what way student and parental problem behaviour contribute to their loss of satisfaction, their feelings of self doubt, perceived disruption of the teaching process, and their frustration working with parents.
Deze vier artikelen uit verschillende hoeken van de HU illustreren uiteenlopende ervaringen met de koppeling tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Uit hun verhalen blijkt dat deze verbindingen steeds meer vorm krijgen en dat de ervaringen met de HU als kennisinstelling vooral positief zin. Uitgegeven op het HU onderwijscongres 2008 als Passie & Precisie deel 02.
De re-integratie heeft de laatste jaren een aantal ingrijpende veranderingen (o.a. de invoering van de Particpatiewet) onder-gaan. Nu de gevolgen van deze veranderingen steeds duidelijker worden, geven re-integratieprofessionals aan dat de geijkte werkwijze van cliënten matchen aan functie-eisen niet meer toereikend is in het huidige werkklimaat. Recente inzichten in de wetenschappelijke literatuur bieden aanknopingspunten, maar momenteel ontbreekt het bij re-integratieprofessionals aan dergelijke kennis en een werkwijze/methodiek om deze kennis op een efficiënte wijze in te passen in het werkproces. Meer kennis en inzicht in belangrijke kenmerken van een duurzame plaatsing en instrumenten om deze in kaart te brengen (een –digitale– toolkit) zijn wenselijk. Doelstelling van dit project is het ontwikkelen van handvatten voor en met re-integratieprofessionals om het te ondersteunen bij het bewerkstelligen van een duurzame plaatsing van men-sen met een arbeidsbeperking bij een reguliere werkgever. Om deze doelstelling te bereiken zal gebruik worden gemaakt van een multidisciplinair consortium waarbij publieke partijen intensief worden betrokken bij de uitvoering van de werkpakketten en zal worden gewerkt vanuit een recent en innovatief theoretisch raamwerk, namelijk de person-environment fit theorie. Door een co-creatie proces in samenwerking met experts, re-integratieprofessionals en werkgevers zal een (digitale) toolkit worden ontwikkeld die re-integratieprofessionals zal ondersteunen met het in kaart brengen van de (zachte) factoren om het plaatsen van een persoon met een arbeidsbeperking te verduurzamen. De beoogde output van dit project zal zijn: • Inzicht in bepalende kenmerken van een duurzame plaatsing, onderverdeeld in persoons-, werkomgeving-, en functiekenmerken • Inzicht in de inpasbaarheid en hanteerbaarheid van een te ontwikkelen (digitale) toolkit • Een digitale toolkit voor re-integratieprofessionals