De wereld is in een rap tempo aan het vergrijzen. Tegelijkertijd volgt de ene technologische innovatie snel op de andere. Nederland vergrijst snel: op dit moment zijn er ruim 3 miljoen 65-plussers in Nederland. De verwachting is dat dit aantal zal oplopen naar ruim 4 miljoen in 2030. Van de 65-plussers is circa 1 miljoen alleenstaand op een bevolking van 17 miljoen. In deze deskstudie staat centraal wat de bereidheid van ouderen is om technologie in te zetten ten behoeve van sociale binding/activiteit en voor mobiliteit. Hierbij staan alleenstaande , zelfstandig wonende 65-plussers centraal
MULTIFILE
In juni 2014 heeft het Bestuur van Rijkswaterstaat aan het Programma Strategische Verkenningen gevraagd een designsessie te organiseren voor de Groepsraad van Rijkswaterstaat. De designsessie moet antwoord geven op de vraag: ‘hoe kan die nieuwe wereld van big data, veranderende mobiliteit, transformatie van de netwerken en een duurzame leefomgeving er fysiek uit zien? En hoe werken we samen in die nieuwe wereld?’ Ter voorbereiding van deze sessie is aan 10 personen, met verschillende expertises, gevraagd een essay te schrijven. Martijn de Waal (onderzoeker Citizen Empowerment aan de HvA) leverde een bijdrage.
MULTIFILE
De transitie naar elektrisch rijden wordt geremd door de hoge aanschafkosten van een elektrische auto met voldoende rijbereik. Deze hoge aanschafkosten komen voornamelijk door de hoge aanschafprijs van de batterijen. SPIKE ontwerpt en produceert batterijpakketten voor voertuigen. Om meer mobiliteit te halen met dezelfde hoeveelheid batterijen maakt SPIKE deze modulair, snellaadbaar en energie-efficiënt. Saluqi Motors heeft een elektrische aandrijflijn voor auto’s ontwikkeld waarmee winst in energie- en kostenefficiëntie behaald wordt. Beide MKB bedrijven willen deze nieuwe technologie demonstreren en testen in een elektrische auto. In dit project gaat het Fontys lectoraat Future Powertrain de SPIKE batterijen en Saluqi aandrijflijn integreren in een prototype elektrische auto. Door de uitzonderlijke energie-efficiëntie van dit voertuig kan elektrisch rijden tot 50% goedkoper worden. Om deze efficiëntie en verbeterde levensduur van de batterijen en motor te behalen is thermisch beheer van de onderdelen noodzakelijk. In dit project wordt het thermisch beheersysteem van dit voertuig ontworpen, ingebouwd in het voertuig en prestaties getest en gemeten.