In deze infographic worden de resultaten gedeeld die zijn opgedaan in het Hydelta 2.0 programma (WP10) waar de sociaal-maatschappelijke acceptatie van waterstof binnen de gebouwde omgeving centraal stond. De resultaten zijn gebaseerd op literatuur onderzoek, stakeholder interviews, veldonderzoek en cocreatie sessies. Het belang van communicatiestrategieën (om alle groepen te betrekken), vertrouwen, rechtvaardigheid en veiligheidsperceptie kwam hierin naar voren. Er zijn risico's gedefinieerd die sociale acceptatie kunnen belemmeren, waaronder afnemend draagvlak bij lokale implementatie, het missen van een representatieve groep bewoners en rollen-en verantwoordelijkheidsbepaling. Strategieën voor risicobeheer bij opschaling van de techniek bestaan uit het opstellen van langetermijn-visies en strategieën, het bepalen van relevante informatie per doelgroep, meer centraal verstrekte, doelgroep-gerichte en toegankelijke informatie voor inwoners en een geïntegreerde communicatiestrategie en rolverdeling bij implementatie.
The increase in renewable energy sources will require an increase in the operational flexibility of the grid, due to the intermittent nature of these sources. This can be achieved for the gas and the electricity grid, which are integrated by means of power-to-gas and vice versa, by applying gas and other energy storages. Because renewables are applied on a decentralized scale level and syngas and biogas are produced at relatively low pressures, we study the application of a decentralized (bio)gas storage system combined withMicro Turbine Technology (MTT), Compressed Air Energy Storage (CAES) and Thermal Energy Storage (TES) units, which are designed to optimize energy efficiency.In this study we answer the following research questions:a. What is the techno-economical feasibilty of applying a decentralized (bio)gas storage with a MTT/CAES/TES system to balance the integrated renewable energy network?b. How should the decentralized (bio)gas storage with MTT/CAES/TES system be designed, so that the energy efficient application in such networks is optimized?Note that:c. We verify the calculations for the small scale MTT unit with measurements on our proof-of-principle set-up of part of the system that includes two MTTs in parallel.Based on wind speed, irradiance patterns and electricity and heat demand patterns for a case of 100 households, we found the optimum dimensions for the decentralized (bio)gas storage based on guaranteed supply. We concluded that a decentralized (bio)gas storage of 85 000 Nm3 was needed to provide the heat demand. LNG was the most energy efficient storage technology for such dimensions.The use of (bio)gas directly in a CHP (P/Q ratio = 2/3) that was mainly heat driven, resulted in a continuous overproduction of electricity due to the dominant heat demand of the 100 households in the Netherlands.This does not leave any room for the increase in the application of PV and wind generators, nor is there a purpose for electricity storage.For that reason we will further investigate the application of a decentralized (bio)gas storage with MTT/CAES/TES as a solution to balance a renewable integrated network. Using an MTT in the system offers a more useful P/Q ratio for households of 1/5.
Groen Gas Hub Salland is een experimenteel en innovatief project. De beleidscontext van dit project laat zich kenmerken door een dynamiek van publieke belangen. Op de eerste plaats is er de liberalisering van de energiesector, die tot gevolg had dat de overheid op afstand van de sector is komen te staan. Daarnaast is er de wens in de samenleving om een duurzame energievoorziening te realiseren. Om aan deze wens tegemoet te komen, is het goed denkbaar dat de overheid haar verantwoordelijkheid neemt door in samenwerking met particulieren innovatieve duurzaamheidsprojecten te starten. Deze beleidscontext roept de vraag op (i) of en (ii) zo ja hoe een Groen Gas Hub in Salland georganiseerd kan worden. In dit rapport staan kritische succesfactoren waarmee bij de organisatie van het initiatief rekening kan worden gehouden. Daarnaast wordt een model gepresenteerd waardoor het mogelijk is om op een systematische en gefaseerde wijze een afweging te maken tussen verschillende organisatorische constructies. Deze afweging is terug te brengen tot een keuze op twee dimensies, namelijk: (i) het type belang en (ii) de schaal van het project. De keuzemogelijkheden op de twee dimensies leiden tot vier organisatievormen. Bij elke vorm hoort een andere verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen de verschillende partijen. Van deze organisatievormen is “de op een publiek belang gerichte provinciaal/regionaal georiënteerde organisatie” vooralsnog te prefereren.
MULTIFILE